Verktøylinje
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift for Reindriftens Utviklingsfond
-
Kapittel 1. Generelle bestemmelser (§§ 1-1 - 1-15)
- § 1-1. Formål
- § 1-2. Fellesbestemmelser for alle tilskuddsordninger
- § 1-3. Styret for Reindriftens Utviklingsfond
- § 1-4. Økonomiske rammer
- § 1-5. Rapportering
- § 1-6. Virkeområde
- § 1-7. Fellesvilkår
- § 1-8. Krav til søknad
- § 1-9. Saksbehandling
- § 1-10. Utbetaling
- § 1-11. Opplysningsplikt og kontroll
- § 1-12. Retting av feilutbetalinger
- § 1-13. Avkorting og tilbakeholdelse
- § 1-14. Innkreving av tilbakebetalings- eller avkortingsbeløp
- § 1-15. Klageadgang
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift for Reindriftens Utviklingsfond
Hjemmel: Fastsatt av Landbruks- og matdepartementet 20. juni 2019 med hjemmel i Stortingets årlige vedtak om reindriftsavtalen.
Endret ved forskrifter 29 juni 2020 nr. 1422 (i kraft 1 juli 2020), 21 des 2020 nr. 3044 (i kraft 1 jan 2021), 22 juni 2021 nr. 2269 (i kraft 1 juli 2021), 22 juni 2021 nr. 2306 (i kraft 1 juli 2021), 20 juni 2022 nr. 1091 som endret ved forskrift 21 juni 2022 nr. 1121 (i kraft 1 juli 2022), 21 juni 2023 nr. 1010 (i kraft 1 juli 2023).
Rettelser: 02.07.2019 (§ 1-4).
Kapittel 1. Generelle bestemmelser
§ 1-1.Formål
Reindriftens Utviklingsfond skal gjennom bruk av økonomiske virkemidler bidra til å utvikle reindriftsnæringen i samsvar med de reindriftspolitiske mål.
🔗Del paragraf§ 1-2.Fellesbestemmelser for alle tilskuddsordninger
Bestemmelser i kapittel 1 gjelder for alle tilskuddsordninger etter denne forskriften, med mindre annet er særskilt bestemt.
Med driftsår menes i denne forskrift perioden fra 1. april til 31. mars.
🔗Del paragraf§ 1-3.Styret for Reindriftens Utviklingsfond
Reindriftens Utviklingsfond forvaltes av et styre med fire medlemmer. Styret oppnevnes for to år av gangen. Landbruks- og matdepartementet utpeker to medlemmer og to varamedlemmer. Norske Reindriftsamers Landsforbund utpeker to medlemmer og to varamedlemmer.
Fondsstyret disponerer en andel av Reindriftens Utviklingsfonds totale bevilgning.
Landbruksdirektoratet er sekretariat for fondsstyret.
🔗Del paragraf§ 1-4.Økonomiske rammer
Økonomiske rammer og føringer for Reindriftens utviklingsfond blir fastsatt ved Stortingets behandling av proposisjonene om reindriftsavtalen og det årlige statsbudsjettet.
Fondsstyret kan avslå søknader om økonomisk støtte ut fra fondets finansielle situasjon.
Fondsstyret kan vedta retningslinjer og fastsette tilskuddssatser for enkeltordninger i fondet, jf. § 1-6 andre ledd.
Fondsstyrets virksomhet skal være i overensstemmelse med gjeldende regelverk for økonomistyring i staten.
§ 1-5.Rapportering
Landbruksdirektoratet skal avlegge årsrapport for Reindriftens utviklingsfond innen 15. mars hvert år. Rapporten skal inneholde regnskap for siste år sammenholdt med budsjett og tidligere års regnskaper, samt en faglig evaluering av virksomheten.
Regnskapet føres etter kontantprinsippet og Riksrevisjonen er revisor.
§ 1-6.Virkeområde
Tilskudd fra Reindriftens Utviklingsfond kan innvilges etter ordningene for
Økonomisk støtte kan for øvrig innvilges til andre tiltak i samsvar med forskriftens formål, jf. § 1-1, herunder
§ 1-7.Fellesvilkår
Det er et vilkår for å få støtte fra Reindriftens Utviklingsfond at tiltaket fremmer reindriften i distriktet og området. Der det er aktuelt må tiltakets påvirkning på beiteslitasje og miljøet for øvrig vurderes.
Det er et vilkår for tilskudd etter denne forskrift at det omsøkte tiltaket er i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover og forskrifter.
§ 1-8.Krav til søknad
Søknad om tilskudd fra Reindriftens Utviklingsfond skal sendes til Landbruksdirektoratet innen eventuell angitt frist.
Dersom det er utarbeidet eget søknadsskjema for ordningen skal dette brukes. Nødvendig dokumentasjon skal vedlegges søknaden.
🔗Del paragraf§ 1-9.Saksbehandling
Søknaden behandles av Landbruksdirektoratet, som avgir innstilling til styret for Reindriftens Utviklingsfond.
Fondsstyret avgjør søknaden. Det kan fastsettes nærmere betingelser i tilskuddsvedtaket. Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme. Fondsstyret kan delegere avgjørelsesmyndighet til Landbruksdirektoratet.
§ 1-10.Utbetaling
Landbruksdirektoratet utbetaler 50 prosent av tilskuddet ved innvilgelsen dersom ikke annet er bestemt for den enkelte ordning. Resterende blir utbetalt etter at Landbruksdirektoratet har godkjent innsendt regnskap og dokumentasjon.
Uanvendt, innvilget tilskudd tilbakeføres til Reindriftens Utviklingsfond.
§ 1-11.Opplysningsplikt og kontroll
Mottakere av tilskudd etter denne forskriften plikter å gi alle opplysninger som reindriftsmyndighetene finner nødvendige for å kunne forvalte tilskuddsordningen.
Reindriftsmyndighetene kan foreta stedlig kontroll hos tilskuddsmottakeren.
🔗Del paragraf§ 1-12.Retting av feilutbetalinger
Reindriftsmyndighetene kan rette feil i utbetalt tilskudd, enten ved etterbetaling eller krav om tilbakebetaling av tilskudd fra tilskuddsmottaker.
🔗Del paragraf§ 1-13.Avkorting og tilbakeholdelse
Dersom tilskuddsmottaker uaktsomt har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger i søknaden, som har eller ville ha dannet grunnlag for en urettmessig utbetaling av tilskuddet, kan hele eller deler av tilskuddet avkortes.
Dersom tilskuddsmottaker uaktsomt eller forsettlig driver eller har drevet sin virksomhet i strid med lover eller forskrifter for reindriftsnæringen, kan hele eller deler av tilskuddet holdes tilbake inntil forholdet er rettet. Er det ved overtredelsen av slikt regelverk utvist grov uaktsomhet eller forsett, kan hele eller deler av tilskuddet avkortes.
🔗Del paragraf§ 1-14.Innkreving av tilbakebetalings- eller avkortingsbeløp
Differansen mellom utbetalt beløp og berettiget tilskudd som følge av vedtak om tilbakebetaling etter § 1-12 eller avkortning etter § 1-13, kan kreves tilbakebetalt fra tilskuddsmottakeren eller motregnes i senere tilskuddsutbetalinger.
Krav fra reindriftsmyndighetene kan motregnes i tilskuddsutbetalinger til tilskuddsmottakeren.
Dersom tilskuddsmottakeren ikke var i aktsom god tro om utbetalingen, kan renter kreves fra det tidspunkt tilbakebetalingskravet er kommet fram til mottaker. Ved grov uaktsomhet eller forsett kan renter kreves fra tidspunktet for utbetaling av det urettmessige tilskuddet. Rentefoten skal settes lik den rentefot som til enhver tid er fastsatt av Finansdepartementet i medhold av § 3 i lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m.
🔗Del paragraf§ 1-15.Klageadgang
Vedtak etter denne forskrift kan påklages til Landbruks- og matdepartementet etter forvaltningslovens regler.
🔗Del paragrafKapittel 2. Tilskudd ved omfattende tap av rein i ulykker
§ 2-1.Formål
Formålet med tilskuddet er å bidra til å dekke tap som påføres berørte siidaandeler og reinlag som følge av omfattende tap av rein i ulykker.
§ 2-2.Definisjoner
Med ulykke menes i dette kapittel en uforutsigbar og akutt hendelse, som fører til at et større antall rein omkommer, og som ikke med rimelig innsats kunne vært forhindret av reineier. Dette kan eksempelvis være drukning, snøskred, raping og akutt sykdomsutbrudd.
Tap som er forårsaket av låste beiter, nedslitte beiter, lavt slakteuttak eller av rovdyr regnes ikke som ulykke i dette kapittel.
Med flokkens størrelse før tap menes reintall ved siste offentlig kontrollerte telling. Dersom slik telling ikke er foretatt siste driftsår, legges reintallet i siste melding om reindrift til grunn.
🔗Del paragraf§ 2-3.Vilkår for tilskudd
Tilskudd kan innvilges til den enkelte siidaandel/reinlag dersom følgende vilkår er oppfylt
§ 2-4.Dokumentasjon
Statsforvalteren, veterinær, offentlig oppsynsmyndighet eller representant for en av disse skal dokumentere antall tapte dyr gjennom besiktigelse og opptelling av kadaver.
Ved tap i snøskred kan dokumentasjon av kadaver foretas etter snøsmelting.
Der full kadaverdokumentasjon er umulig eller svært vanskelig, kan en sannsynliggjøring av tapets omfang godkjennes som tilstrekkelig dokumentasjon ut fra antall rein før og etter tapet. Slik før- og ettervurdering av reintallet utføres av statsforvalteren.
§ 2-5.Beregning av tilskudd
Fondsstyret fastsetter nærmere retningslinjer for beregning av tilskuddet.
Det skal gjøres fratrekk for en egenandel på 10 000 kroner.
Ufødt kalv kan bare medregnes som del av tapet dersom drektige simlerein går tapt. Det skal da gjøres en skjønnsmessig beregning av kalvetap, på grunnlag av forventet merkeprosent.
§ 2-6.Særskilt krav til søknad
Søknad om tilskudd ved omfattende tap av rein i ulykker skal sendes så raskt som mulig, og senest 12 måneder etter at ulykken fant sted.
Søknaden skal minst inneholde
Kapittel 3. Tilskudd til reindriftsanlegg
§ 3-1.Formål
Formålet med tilskuddet er å bidra til å dekke utgifter til oppføring, endring og oppgradering av reindriftsanlegg.
§ 3-2.Definisjoner
Med reindriftsanlegg menes permanente gjerder og anlegg, jf. reindriftsloven § 24. Slakteanlegg kan unntas fra kravet om å være permanent.
§ 3-3.Vilkår for tilskudd
Tilskudd til reindriftsanlegg kan innvilges til siidaandel, siida, reinbeitedistrikt og reinlag.
Tilskudd ytes kun til reindriftsanlegg som er beskrevet i godkjente bruksregler og vedtatte distriktsplaner. For reinlag skal reindriftsanlegg i stedet være beskrevet i vedtatte reindriftsplaner.
Siidaandeler som søker om tilskudd til reindriftsanlegg må oppfylle vilkårene i forskrift om tilskudd til siidaandeler og reinlag § 3 og § 4. Reinbeitedistrikt og reinlag som søker om tilskudd etter denne forskriften må oppfylle vilkårene i forskrift om tilskudd til reinbeitedistrikter og reinlag § 2-1.
Tilskudd kan ytes til følgende tiltak:
Tilskudd skal ikke innvilges til reindriftsanlegg som er påbegynt før søknad om tilskudd er sendt til Landbruksdirektoratet.
Kostnader til vedlikehold og kostnader til flyttbare og midlertidige gjerder og anlegg er ikke tilskuddsberettigede kostnader, jf. § 3-4.
Det kan ikke innvilges tilskudd til anlegg som er gitt tilskudd etter forskrift om konfliktforebyggende tiltak i forholdet mellom reindrift og annen berørt part.
Tiltaket må være gjennomført innen tre år fra bevilgningsdato.
§ 3-4.Tilskuddsberettigede kostnader
Tilskuddsberettigede kostnader er materialkostnader (med veggfast inventar), transport, spesialarbeid og eget arbeid.
I særlige tilfeller, herunder bygging av større anlegg, kan leid konsulentbistand ansees som en tilskuddsberettiget kostnad. Ved slakte- og gjerdeanlegg kan også kostnadene til vei/parkering og vann/avløp inngå. Som spesialarbeid regnes elektriker-, rørlegger- og annet arbeid, som i henhold til gjeldende bestemmelser krever særlig kompetanse.
§ 3-5.Tilskuddsgrunnlag
Tilskuddsgrunnlaget er summen av de tilskuddsberettigede kostnadene for det omsøkte tiltaket.
Tilskuddsgrunnlaget beregnes på grunnlag av netto materialkostnader (eksklusive merverdiavgift). For søkere som ikke har krav på fradrag for inngående merverdiavgift, tas merverdiavgiften med i beregningen av tilskuddsgrunnlaget.
Timesatsen for eget arbeid er 210 kroner. Eget arbeid kan maksimalt utgjøre 50 prosent av tilskuddsgrunnlaget.
§ 3-6.Utmåling av tilskudd
Det kan gis tilskudd for inntil 35 prosent av tilskuddsgrunnlaget når søker er siidaandel/siida og inntil 50 prosent når søker er reinbeitedistrikt/reinlag, fellesbeitedistrikt eller minst to distrikter/reinlag i fellesskap. For slakteanlegg som klart er skilt fra øvrige anlegg kan det gis tilskudd for inntil 25 prosent av tilskuddsgrunnlaget. Nedre grense for tilskuddsgrunnlaget er fastsatt til 20 000 kroner.
Styret for Reindriftens Utviklingsfond kan i særlige tilfeller dispensere fra denne bestemmelsens første ledd.
§ 3-7.Særskilt krav til søknad
Søknad om tilskudd sendes på særskilt skjema til Landbruksdirektoratet.
Som vedlegg til søknad om tilskudd til reindriftsanlegg kreves oppføringstillatelse, spesifisert oversikt for alle kostnader knyttet til tiltaket, reell finansieringsplan og målsatt tegning av anlegget. Kostnader som ikke er tilskuddsberettiget, jf. § 3-4, skal likevel tas med i kostnadsoversikten.
For bygging, endring, utvidelse eller oppgradering av slakteri skal en spesifisert forretningsplan for minst tre år, samt nødvendige offentlige godkjenninger foreligge.
For reindriftsanlegg med kostnad over 150 000 kroner skal det sendes skriftlig forespørsel til minst tre tilbydere på de tilskuddsberettigede kostnadene, jf. § 3-4.
Flere reindriftsanlegg som inngår i en helhet kan samles i én søknad, men kostnadene forutsettes da spesifisert i vedlegg til søknaden.
§ 3-8.Rapportering
Tilskuddsmottaker må innen ett år etter at anlegget er ferdigstilt sende inn rapport som skal omfatte regnskap og en beskrivelse av om eventuelle særskilte forutsetninger er oppfylt. Rapport sendes Landbruksdirektoratet.
Kapittel 4. Refusjon av kursutgifter
§ 4-1.Formål
Formålet med tilskuddet er å bidra til kompetanseheving i reindriften gjennom å gi støtte til kurs og etterutdanning.
🔗Del paragraf§ 4-2.Vilkår for refusjon
Reineiere kan få refundert utgifter til kursavgift, reise og opphold i forbindelse med kurs/etterutdanning som har som målsetting å opparbeide og/eller videreutvikle reindriftsutøverens kompetanse til utøvelse av reindrift.
For at refusjon skal kunne innvilges må reineier ha rein i eget merke. Videre må reinlag eller leder/ledere av siidaandel som søker tilhører, dokumentere en avgiftspliktig salgsinntekt fra salg av kjøtt fra rein i eget merke på minimum 50 000 kroner eksklusiv merverdiavgift.
Dersom leder/ledere av siidaandel som søker tilhører oppfyller vilkårene for å motta etableringstilskudd etter forskrift for siidaandeler og reinlag § 9 gjelder ikke inntektskravet i § 4-2 andre ledd.
§ 4-3.Beregning av støtte
Utgifter til kurs/etterutdanning kan refunderes med 50 prosent av dokumenterte utgifter, begrenset oppad til 6 000 kroner per år.
🔗Del paragraf§ 4-4.Krav til søknaden
Søknad om refusjon av utgifter må sendes på særskilt skjema til Landbruksdirektoratet innen 6 måneder etter kursets avslutning. Som vedlegg til søknaden sendes den dokumentasjon Landbruksdirektoratet finner nødvendig for å kunne forvalte tilskuddsordningen.
🔗Del paragrafKapittel 5. Tilskudd til feltbarnehage
§ 5-1.Formål
Formålet med tilskuddet er å legge til rette for at flere i familien kan delta under større reindriftsaktiviteter i reinbeitedistriktet, sommersiidaen, vintersiidaen eller reinlaget, samt å bidra til kunnskapsoppbygging hos barn om disse aktivitetene.
§ 5-2.Definisjoner
Med feltbarnehage menes organisert og tidsavgrenset pass av barn under skolepliktig alder i tilknytning til perioder med større reindriftsaktiviteter. Slik barnepass må omfatte tilrettelagte opplæringsaktiviteter i reindriften.
🔗Del paragraf§ 5-3.Vilkår for tilskudd til feltbarnehage
Tilskudd til barn i feltbarnehage kan innvilges til reinbeitedistrikt, sommersiida eller reinlag for inntil tre uker per år i tilknytning til større reindriftsaktiviteter. I tillegg kan siidaandelsleder i vintersiida søke om tilskudd etter bestemmelsene i denne forskriften.
Tilskudd kan innvilges til pass av barn som tilhører reinbeitedistriktet, sommersiidaen, vintersiidaen eller reinlaget der reindriftsaktiviteten foregår. Tilskuddet kan ytes frem til den måneden barnet begynner på skolen.
Tilskudd til pass av egne barn og/eller ektefelles/samboers barn kan kun innvilges dersom barnet/barna blir passet som en del av en gruppe sammen med andres barn, og egne barn og/eller ektefelles/samboers barn ikke utgjør mer enn 1/3 av denne gruppen.
§ 5-4.Tilskuddets størrelse
For barn fra og med fylte tre år kan det innvilges tilskudd med 1000 kroner per barn per uke.
For barn under tre år kan det innvilges tilskudd med 2 000 kroner per barn per uke.
§ 5-5.Særskilt krav til søknad og søknadsfrist
Søknaden sendes Landbruksdirektoratet på særskilt skjema senest en måned etter at reindriftsaktiviteten er gjennomført.
Søker må opplyse hvem som engasjeres til barnepasset, samt navn og fødselsdato på de barn som omfattes. Avtale med barnepasser og bekreftelse på betaling til barnepasser må vedlegges.
Søker må opplyse om hvilke aktiviteter barna har deltatt i, og start- og sluttdato for feltbarnehagen.
Kapittel 6. Tilskudd til utarbeidelse av distriktsplan for distrikter som mangler distriktsplan
§ 6-1.Formål
Formålet med tilskuddet er å bidra til at distrikter som mangler godkjent distriktsplan utarbeider en slik plan.
§ 6-2.Vilkår for tilskudd
Tilskudd kan innvilges til distrikter som ikke har en godkjent distriktsplan.
Distriktsplan skal utarbeides i henhold til reindriftsloven § 62.
§ 6-3.Tilskuddsberettigede kostnader
Det kan gis tilskudd på inntil 20 000 kroner til dekning av nødvendige kostnader i forbindelse med utarbeidelse av manglende distriktsplan.
§ 6-4.Krav til søknad
Søknad sendes til Landbruksdirektoratet på eget skjema.
Søker er ansvarlig for at søknaden er fullstendig og korrekt utfylt.
§ 6-5.Rapportering
Tilskuddsmottaker må innen ett år etter at distriktsplanen er vedtatt sende inn rapport til Landbruksdirektoratet som skal omfatte regnskap og vedtatt distriktsplan.
Kapittel 7. Tilskudd til juridisk bistand til reinbeitedistrikter eller siidaer
§ 7-1.Formål
Formålet med tilskuddet er å bidra til at reinbeitedistrikter eller siidaer får mulighet til å ivareta sine beiterettigheter.
§ 7-2.Vilkår
Reinbeitedistrikter eller siidaer kan innvilges tilskudd til juridisk bistand i forbindelse med ivaretakelse av reindriftens beiterett i Norge. I slike saker innvilges det ikke tilskudd i tvister mellom norsk og svensk reindrift.
Reinbeitedistrikter eller siidaer, som var omfattet av den opphevede reinbeitekonvensjonen av 9. februar 1972 nr. 1, kan innvilges tilskudd til juridisk bistand til domstolsbehandling i Sverige og Norge dersom svensk reindrift trekker reinbeitedistriktet eller siidaen inn i rettssaker om avklaring av rettigheter til reinbeitedistriktets eller siidaens:
Det innvilges ikke tilskudd i tvister internt i norsk reindrift eller i tvister mellom norsk reindrift og norske eller svenske reindriftsmyndigheter.
§ 7-3.Tilskuddsberettigede kostnader
Tilskudd kan innvilges til dekning av følgende utgifter:
§ 7-4.Krav til søknad
Søknad om tilskudd sendes på særskilt skjema til Landbruksdirektoratet.
Som vedlegg til søknaden om tilskudd til juridisk bistand kreves oppdragsbekreftelse vedrørende juridisk bistand.
Ved søknad om juridisk bistand i forbindelse med domstolsbehandling skal i tillegg dokumentasjon på at søker har initiert eller blitt trukket inn i rettsprosess vedlegges.
§ 7-5.Dokumentasjon
For saker med domstolsbehandling må tilskuddsmottaker innen tre måneder etter domsavsigelse for hver rettsinstans dokumentere alle tilskuddsberettigede kostnader, jf. § 7-3 bokstav a og b.
For saker uten domstolsbehandling må tilskuddsmottaker innen tre måneder etter at saken er avsluttet dokumentere tilskuddsberettigede kostnader, jf. § 7-3 bokstav c.
§ 7-6.Tilbakebetaling
Landbruksdirektoratet kan helt eller delvis kreve tilbakebetalt utbetalt tilskudd søker ikke har dokumentert i henhold til § 7-5 eller hvis søker får eller har fått dekket tilskuddsberettigede kostnader på annen måte.
For øvrig gjelder de alminnelige reglene om retting av feilutbetaling, avkorting og tilbakeholdelse, og innkreving i § 1-12 til § 1-14.
Kapittel 8. Ikrafttredelse
§ 8-1.Ikrafttredelse
Denne forskrift trer i kraft 1. juli 2019. Samtidig oppheves forskrift 21. juni 2011 nr. 616 for Reindriftens Utviklingsfond.