Verktøylinje
Forskrift om ekstraordinært tilskudd til kriseberedskap
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om ekstraordinært tilskudd til kriseberedskap
- § 1. Formål
- § 2. Definisjoner
- § 3. Vilkår for tilskudd
- § 4. Kostnader og satser
- § 5. Krav til søknad
- § 6. Rapportering, opplysningsplikt og kontroll
- § 7. Utbetaling
- § 8. Retting av feilutbetalinger
- § 9. Avkortning
- § 10. Innkreving av tilbakebetalings- eller avkortingsbeløp
- § 11. Klage
- § 12. Ikrafttredelse
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Opphevet
Opphevet
Del dokument
Forskrift om ekstraordinært tilskudd til kriseberedskap
Hjemmel: Fastsatt av Landbruks- og matdepartementet 20. juni 2019 med hjemmel i Stortingets årlige vedtak om reindriftsavtalen.
Endret ved forskrifter 21 des 2020 nr. 3044 (i kraft 1 jan 2021), 22 juni 2021 nr. 2269 (i kraft 1 juli 2021), 22 juni 2021 nr. 2273 (i kraft 1 juli 2021), 6 okt 2021 nr. 2941.
Opphevet ved forskrift 4 feb 2022 nr. 165.
§ 1.Formål
Formålet med ekstraordinært tilskudd til kriseberedskap er å forhindre omfattende tap av rein eller andre store dyrevelferdsmessige utfordringer ved beitekriser, der reinbeitedistriktets eller reinlagets eget kriseberedskapsfond1 ikke er tilstrekkelig til gjennomføring av nødvendige tiltak.
§ 2.Definisjoner
Med beitekrise menes en hendelse som avviker fra det normale og skiller seg markant fra den normale driftsvariasjonen som er mellom år. En beitekrise kan oppstå raskt, eller utvikles over tid, og er avgrenset både i geografi og antall reineiere som blir berørt. Ved en krise er en vesentlig andel av siidaens beiteareal utilgjengelig eller påvirket av andre klimatiske forhold som truer reinens velferd, og det foreligger en betydelig risiko for tap av rein og store økonomiske tap. En krise kan true videre drift hos de reineierne som blir berørt.
§ 3.Vilkår for tilskudd
Ekstraordinært tilskudd til kriseberedskap kan ytes til reinbeitedistrikter og reinlag dersom:
Reinbeitedistriktet/reinlaget bør rådføre seg med kriseberedskapsutvalget ved gjennomføring av tiltak i forbindelse med beitekrisen.
Landbruksdirektoratet kan i særlige tilfeller dispensere fra kravet om hvem som kan være tilskuddsmottaker.
§ 4.Kostnader og satser
Tilskuddet kan benyttes til dekning av kostnader til blant annet leie av alternative beiteområder, innkjøp av fôr, innleid arbeidskraft, transport av fôr og personell, samt flytting av rein til alternative beiteområder.
Vederlag for enkeltpersoners arbeidsinnsats kan maksimalt utgjøre 150 kroner per time.
For dekning av bruk av enkeltpersoners transportmidler og annet utstyr anvendes statens satser.
Avtalepartene kan i særlige tilfeller gi utfyllende bestemmelser eller prioriteringer om tilskuddsberettigede kostnader og satser.
§ 5.Krav til søknad
Søknad om ekstraordinært tilskudd til kriseberedskap sendes til statsforvalteren på særskilt skjema.
§ 6.Rapportering, opplysningsplikt og kontroll
Mottakere av tilskudd etter denne forskriften plikter å gi alle opplysninger som reindriftsmyndighetene finner nødvendig for å kunne forvalte tilskuddsordningen, og for å kunne oppfylle formålet med ordningen.
Tilskuddsmottakeren skal rapportere om bruken av midlene til statsforvalteren senest tre måneder etter at beitekrisen er opphørt.
Reindriftsmyndighetene fører tilsyn med at utbetalinger av tilskudd er riktige, og har adgang til all bokføring, korrespondanse og opptegnelser som vedkommer tilskuddet. Det kan kreves at opplysningene bekreftes av revisor.
§ 7.Utbetaling
Landbruksdirektoratet betaler ut tilskuddet.
🔗Del paragraf§ 8.Retting av feilutbetalinger
Reindriftsmyndighetene kan rette feil i utbetalt tilskudd, enten ved etterbetaling eller krav om tilbakebetaling av tilskudd fra tilskuddsmottaker.
🔗Del paragraf§ 9.Avkortning
Dersom tilskuddsmottaker uaktsomt har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger i søknaden, som har eller ville dannet grunnlag for en urettmessig utbetaling av tilskuddet, kan hele eller deler av tilskuddet avkortes.
🔗Del paragraf§ 10.Innkreving av tilbakebetalings- eller avkortingsbeløp
Differansen mellom utbetalt beløp og berettiget tilskudd som følge av vedtak om tilbakebetaling etter § 8 eller avkortning etter § 9, kan kreves tilbakebetalt fra tilskuddsmottakeren eller motregnes i senere tilskuddsutbetalinger.
Krav fra reindriftsmyndighetene kan motregnes i tilskuddsutbetalinger til tilskuddsmottakeren.
Dersom tilskuddsmottakeren ikke var i aktsom god tro om utbetalingen, kan renter kreves fra det tidspunkt tilbakebetalingskravet er kommet fram til mottaker. Ved grov uaktsomhet eller forsett kan renter kreves fra tidspunktet for utbetaling av det urettmessige tilskuddet. Rentefoten skal settes lik den rentefot som til enhver tid er fastsatt av Finansdepartementet i medhold av § 3 i lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m.
🔗Del paragraf§ 11.Klage
Statsforvalterens vedtak kan påklages til Landbruksdirektoratet etter forvaltningslovens bestemmelser.
§ 12.Ikrafttredelse
Forskriften trer i kraft 1. juli 2019.
🔗Del paragraf