Verktøylinje
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om kvoteordningen for melk
- § 1. Formål
- § 2. Grunnkvote
- § 3. Produksjonsregioner
- § 4. Disponibel kvote
- § 5. Historiske leveringsretter
- § 5a. Historisk leveringsrett ved igangsatte bruksutvidelser
- § 6. Lokalforedlingskvote
- § 6a. (Opphevet)
- § 7. Leveranse som utløser overproduksjonsavgift
- § 8. Omsetning av kvote
- § 8a. (Opphevet)
- § 9. Administrasjon
- § 9a. Søknad om salg av grunnkvote
- § 9b. Søknad om kjøp av grunnkvote fra staten
- § 9c. Søknad om flytting av grunnkvote
- § 9d. Registrering av disponering av grunnkvote
- § 10. Opplysningsplikt og kontroll
- § 11. Klage
- § 12. Dispensasjon
- § 13. Ikrafttredelse
- § 14. Overgangsbestemmelse
- § 15. Endringer i andre forskrifter
- Vedlegg 1: Omregningsfaktorene ved lokal foredling av melk:
- Vedlegg 2: Oppkjøpsmengde og pris for den enkelte produksjonsregion.
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om kvoteordningen for melk
Hjemmel: Fastsatt av Landbruks- og matdepartementet 23. desember 2011 med hjemmel i lov 10. juli 1936 nr. 6 til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror § 5a og delegeringsvedtak 7. mai 1999 nr. 435, samt lov 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) § 27a og delegeringsvedtak 6. desember 1996 nr. 1126.
Endret ved forskrifter 25 jan 2012 nr. 96, 28 juni 2012 nr. 699, 28 juni 2012 nr. 733, 29 nov 2012 nr. 1252, 23 jan 2013 nr. 57, 25 juni 2013 nr. 762, 25 nov 2013 nr. 1379, 19 feb 2014 nr. 197, 27 juni 2014 nr. 891 som endret ved forskrift 24 nov 2014 nr. 1521, 19 des 2014 nr. 1817, 11 feb 2015 nr. 112, 18 nov 2015 nr. 1330, 18 nov 2016 nr. 1401, 30 juni 2017 nr. 1088, 20 april 2018 nr. 614, 30 mai 2018 nr. 778, 29 juni 2018 nr. 1096, 23 aug 2018 nr. 1264, 18 des 2018 nr. 2133, 15 juli 2019 nr. 1012 (i kraft 2 aug 2019), 6 des 2019 nr. 1655 som endret ved forskrift 16 des 2019 nr. 1817 (i kraft 1 jan 2020), 3 april 2020 nr. 691, 26 juni 2020 nr. 1405, 8 juni 2020 nr. 1660, 18 des 2020 nr. 2966 (i kraft 1 jan 2021), 31 mai 2021 nr. 1726, 1 juni 2021 nr. 1727, 22 des 2021 nr. 3857 (i kraft 1 jan 2022), 19 des 2022 nr. 2324 (i kraft 1 jan 2023), 13 nov 2023 nr. 1817, 21 des 2023 nr. 2333 (i kraft 1 jan 2024), 29 feb 2024 nr. 472.
Rettelser: 07.02.2012 (endring i § 2 og § 4 tilbakeført).
§ 1.Formål
Formålet med kvoteordningen for melk er å tilpasse melkeproduksjonen til avsetningsmulighetene i markedet innenfor de målsetninger Stortinget har fastsatt, herunder distriktsprofil og variert bruksstruktur.
🔗Del paragraf§ 2.Grunnkvote
Som grunnkvote regnes tildelt og kjøpt kvote etter reglene i denne forskriften, jordbruksoppgjøret eller tidligere forskrifter om kvoteordningen for melk. Grunnkvote tilligger landbrukseiendommen og kan omsettes etter reglene i § 8 og § 9a. Eier av flere landbrukseiendommer kan flytte grunnkvote mellom disse, såfremt eiendommene ligger i samme produksjonsregion. Tilsvarende kan offentlige virksomheter eller virksomheter som utfører et samfunnsoppdrag, også etter overdragelsen av landbrukseiendommen fradelt etter jordlova § 12, flytte kvoten til den fradelte landbrukseiendommen dersom flyttingen er basert på et kontraktsforhold inngått i forbindelse med overdragelsen av landbrukseiendommen.
Grunnkvote utgjør grunnkvote foregående kvoteår, tillagt kjøpt kvote, multiplisert med forholdstall for grunnkvote på 1,00 for kumelkkvote og 1,00 for geitemelkkvote.
Grunnkvote bortfaller når det er gått 10 år siden utgangen av det siste kvoteåret det ble registrert leveranse på den.
§ 3.Produksjonsregioner
Med produksjonsregion for kumelkkvoter menes i denne forskriften følgende:
Med produksjonsregion for geitemelkkvoter menes i denne forskrift henholdsvis Nord-Norge (Troms og Finnmark og Nordland) og Sør-Norge.
Uten hensyn til hva som følger ellers av forskriften, kan geitemelkkvote, eller produksjon på slik kvote, ikke flyttes til kommuner uten geitemelkkvote fra før. Geitemelkkvoter kan heller ikke flyttes til kommunene Indre Fosen, Namsskogan, Røyrvik og Ås.
§ 4.Disponibel kvote
Foretak som disponerer grunnkvote kan få beregnet disponibel kvote som grunnlag for melkeproduksjon på én eller flere landbrukseiendommer. Foretakets disponible kvote kan baseres på flere grunnkvoter i ulike produksjonsregioner, men melkeproduksjon på den enkelte grunnkvote må skje i den produksjonsregionen der grunnkvoten er registrert.
Foretakets disponible kvote i et enkelt kvoteår utgjøre grunnkvote multiplisert med forholdstall for disponibel kvote på 1,04 for kumelkkvote og 0,95 for geitemelkkvote. Kvoteåret starter 1. januar.
Disponibel kvote for et enkelt foretak eller fra en enkelt landbrukseiendom kan ikke overstige 728 000 liter kumelk eller 350 000 liter geitemelk, med mindre foretaket har en større historisk leveringsrett etter § 5 eller § 5a. Ved forholdstall for disponibel kvote større enn 1,00 settes produksjonstaket for foretak med historisk leveringsrett etter § 5 eller § 5a til foretakets historiske leveringsrett multiplisert med forholdstallet.
For foretak som produserer både ku- og geitemelk, omregnes geitemelkkvote til kumelkkvote i forholdet 1:2.
§ 5.Historiske leveringsretter
For foretak som per 1. januar 2024 disponerte grunnkvote på over 700 000 liter kumelk eller 350 000 liter geitemelk, fastsettes en historisk leveringsrett lik det antall liter grunnkvote foretaket disponerte på denne datoen, begrenset oppad til 900 000 liter.
For foretak som hadde en høyere historisk leveringsrett enn 900 000 liter kumelk eller 900 000 liter geitemelk etter forskrift 7. januar 2003 nr. 14 om kvoteordningen for melk, videreføres denne retten.
Dersom innehaver av et melkeproduksjonsforetak også er eier av landbrukseiendom hvor det per 1. januar 2024 tillå grunnkvote på over 700 000 liter kumelk eller 350 000 liter geitemelk, kan foretaket uten hensyn til vilkårene i første ledd kreve å få fastsatt en historisk leveringsrett lik størrelsen på denne grunnkvoten, begrenset oppad til 900 000 liter.
Foretak som fikk beregnet samdriftskvote i kvoteåret 2014 og disponerte én eller flere grunnkvoter fra en annen produksjonsregion enn der foretaket har sitt driftssenter, kan fortsatt produsere på disse grunnkvotene i den produksjonsregionen driftssenteret lå i 2014. Enhver som hadde landbrukseiendom med grunnkvote som inngikk i samdriften i kvoteåret 2014 kan overta denne retten når foretaket opphører, såfremt denne grunnkvoten fortsatt inngår i foretakets disponible kvote på dette foretakets opphørstidspunkt.
§ 5a.Historisk leveringsrett ved igangsatte bruksutvidelser
Et foretak som innen 31. desember 2023 var i prosess for å utvide melkeproduksjonen ut over 700 000 liter kumelk eller 350 000 liter geitemelk, kan etter søknad få fastsatt en historisk leveringsrett på inntil 900 000 liter.
Det kan settes vilkår ved fastsettelse av historisk leveringsrett etter første ledd, herunder kan Landbruksdirektoratet bestemme at tilsagnet faller bort dersom utvidelsesprosessen ikke er sluttført innen en fastsatt frist.
Frist for søknad om historisk leveringsrett etter bestemmelsen her er 31. mars 2024.
§ 6.Lokalforedlingskvote
Ethvert foretak som produserer melk som foredles på, eller i nærheten av, den landbrukseiendommen der melken produseres, kan få beregnet en lokalforedlingskvote tilsvarende produksjonstakene i § 4 tredje ledd, fratrukket eventuelle grunnkvoter som foretaket disponerer.
Foretak som i ett eller flere av de siste tre årene før 1. januar 2024 produserte mer enn 700 000 liter kumelk eller 350 000 liter geitemelk, og der en andel av produksjonen ble foredlet lokalt, får beregnet lokalforedlingskvote på grunnlag av foretakets høyeste årlige produksjonsvolum i denne perioden dersom dette medfører en høyere lokalforedlingskvote enn hva som følger av første ledd.
Dersom flere foretak leverer melk til samme foredlingsforetak, settes produksjonstaket til summen av foretakenes lokalforedlingskvoter, begrenset oppad til produksjonstakene i § 4 tredje ledd.
§ 6a.(Opphevet)
§ 7.Leveranse som utløser overproduksjonsavgift
Ved leveranse ut over disponibel kvote, lokalforedlingskvote og midlertidig leveringsrett, jf. § 4, § 6 og § 6a, ilegges den ansvarlige overproduksjonsavgift etter gjeldende forskrift om omsetningsavgift på jordbruksvarer, og om overproduksjonsavgift på melk. Som leveranse ut over kvote, regnes også leveranse fra dyr som melkeproduksjonsforetaket ikke disponerer på varig basis.
Dersom flere foretak reelt sett inngår i én felles virksomhet eller på annen måte oppnår skalafordeler gjennom samarbeid (driftsfellesskap), skal den ansvarlige svare avgift for det enkelte foretaks leveranse utover kvote i samsvar med første ledd. Dersom leveransene fra foretakene i driftsfellesskapet samlet sett overskrider produksjonstakene i § 4 tredje ledd, svares avgiften for den overskytende delen, med mindre avgiftsberegning etter første punktum resulterer i en høyere avgift. Har noen av foretakene i driftsfellesskapet en historisk leveringsrett som tilsier et høyere produksjonstak enn det som fremgår av § 4 tredje ledd, legges i stedet dette taket til grunn ved avgiftsberegningen. Driftsfellesskap skal alltid anses å foreligge dersom forholdet er endelig konstatert av landbruksmyndighetene i medhold av forskrift 19. desember 2014 nr. 1817 om produksjonstilskudd og avløsertilskudd i jordbruket.
Dersom melken produseres på fellesbeite/-seter i beitesesongen, fordeles leveransen forholdsmessig, som om produksjonen fant sted i deltakernes egne fjøs.
Omsatt foredlet melkeprodukt etter § 6 omregnes til liter levert melk i samsvar med vedlegg 1.
§ 8.Omsetning av kvote
Eier av landbrukseiendom kan selge hele eller deler av eiendommens grunnkvote. Inntil 60 % av kvotemengden som ønskes solgt, kan avhendes til kjøpere som eier landbrukseiendom innenfor samme produksjonsregion, jf. § 3. Den resterende delen skal selges til staten for kr 4,00 per liter, med mindre annet er bestemt i jordbruksavtalen. Selger av kvote kan ikke kjøpe kvote i samme omsetningsrunde.
Uten hensyn til hva som følger av første ledd kan hele kvotemengden som ønskes solgt i 2023 og 2024 avhendes til kjøpere som eier landbrukseiendom innenfor samme produksjonsregion.
Staten kan selge kumelkkvote til eier av landbrukseiendom med grunnkvote ku. Slik kvote kan også selges til eier av landbrukseiendom som har kjøpt kvote privat på mer enn 30 000 liter kumelkkvote.
Ved etterspørselsoverskudd fordeles tilgjengelig kvote likt mellom kjøperne, begrenset oppad til innmeldt mengde.
Ved kjøp av kvote fra staten betales det kr 4,00 per liter.
Ved kjøp av kvote avsatt til særskilte formål gjelder egne vilkår fastsatt i jordbruksavtalen.
§ 8a.(Opphevet)
§ 9.Administrasjon
Kvoteordningen for melk forvaltes av Landbruksdirektoratet.
§ 9a.Søknad om salg av grunnkvote
Frist for søknad om salg av grunnkvote er 1. august. Søknaden skal leveres i Landbruksdirektoratets elektroniske system for melkekvoter eller på fastsatt skjema.
For salg av grunnkvote kreves samtykke fra panthavere i den landbrukseiendommen grunnkvoten tilligger. Ved innsending av søknad på fastsatt skjema må samtykke legges ved søknaden. Ved bruk av elektronisk søknad er frist for samtykke 15. august.
Salg av grunnkvote skal godkjennes av Landbruksdirektoratet, og gis virkning fra påfølgende kvoteår.
§ 9b.Søknad om kjøp av grunnkvote fra staten
Frist for søknad om kjøp av grunnkvote fra staten er 1. oktober. Søknaden skal leveres i Landbruksdirektoratets elektroniske system for melkekvoter eller på fastsatt skjema.
Kjøp skal godkjennes av Landbruksdirektoratet, og gis virkning fra påfølgende kvoteår.
§ 9c.Søknad om flytting av grunnkvote
Flytting av grunnkvote kan søkes om fortløpende. For flytting av grunnkvote kreves samtykke fra panthavere i den landbrukseiendommen grunnkvoten tilligger.
Flytting av grunnkvote skal godkjennes av Landbruksdirektoratet, og kan gis virkning fra godkjenningstidspunkt.
§ 9d.Registrering av disponering av grunnkvote
Disponering av grunnkvote registreres av eier av grunnkvoten i Landbruksdirektoratets elektroniske system for melkekvoter eller på fastsatt skjema. Med disponering menes hvilke foretak som kan produsere på en grunnkvote eller deler av denne.
Frist for registrering av disponering er 1. november. Disponeringen gis virkning fra påfølgende kvoteår. Dersom disponibel kvote overdras fra et foretak til et annet uten at den disponible kvoten ellers endres (brukerskifte), kan overdragelsen likevel registreres med virkning fra overdragelsestidspunktet.
§ 10.Opplysningsplikt og kontroll
Foretak som får beregnet kvote plikter å gi alle opplysninger som Landbruksdirektoratet finner nødvendig for å kunne forvalte ordningen.
Landbruksdirektoratet fører kontroll med at vilkårene for kvoteberegningen er oppfylt, og har adgang til all bokføring, korrespondanse og opptegnelser som vedkommer kvoteordningen. Det kan kreves at opplysningene bekreftes av revisor.
Det kan foretas stedlig kontroll på de landbrukseiendommer foretaket disponerer.
§ 11.Klage
Vedtak fattet i medhold av denne forskriften kan påklages til Landbruks- og matdepartementet etter lov 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) kapittel VI.
§ 12.Dispensasjon
Landbruksdirektoratet kan i særlige tilfeller dispensere fra § 5 fjerde ledd, § 5a, og § 6, samt fristene i § 9a, § 9b, § 9d og § 14.
§ 13.Ikrafttredelse
Denne forskriften trer i kraft 1. januar 2012. Fra samme tid oppheves forskrift 7. januar 2003 nr. 14 om kvoteordningen for melk og forskrift 24. juni 2003 nr. 777 om fritak fra overproduksjonsavgift ved lokal foredling av melk.
🔗Del paragraf§ 14.Overgangsbestemmelse
Dersom melkeproduksjonen på en grunnkvote opphørte før 1. januar 2011, må produksjonen på denne kvoten gjenopptas på den landbrukseiendom kvoten tilligger i minimum to år før produksjonen kan flyttes til en annen landbrukseiendom. Som opphørstidspunkt regnes datoen for den siste leveransen i en sammenhengende leveranseperiode på minimum to år. For å oppfylle kravet til gjenopptakelse er det tilstrekkelig at det har vært to års sammenhengende leveranse fra landbrukseiendommen i løpet av de siste tre årene før produksjonen flyttes.
🔗Del paragraf§ 15.Endringer i andre forskrifter
Fra det tidspunkt forskriften trer i kraft gjøres følgende endringer i andre forskrifter:
1. I forskrift 22. mars 2002 nr. 283 om produksjonstilskudd i jordbruket gjøres følgende endringer: – – –
2. I forskrift 8. november 2006 nr. 1227 om tilskot til avløysing skal § 4a annet ledd lyde: – – –
3. I forskrift 19. desember 2008 nr. 1490 om pristilskudd i landbrukssektoren skal § 5 lyde: – – –
4. I forskrift 29. juni 1999 nr. 763 om omsetningsavgift på jordbruksvarer, og om overproduksjonsavgift på mjølk skal § 3 lyde: – –
🔗Del paragrafVedlegg 1: Omregningsfaktorene ved lokal foredling av melk:
Gjelder både ku- og geitemelk
– Hvitost
– Fast og halvfast hvitost.
– Fløte
– Fløte med 30–40 % fett.
– Rømmegrøt
– Brunostprodukt med primlignende konsistens.
– Rømmegrøt.
– Ostekake
– Kake laget med ost som råstoff.
– Spesialprodukt
– Spesialprodukt med mer enn 50 % vektandel av melkeråstoff i produktet (kaker, paier etc.).
Vedlegg 2: Oppkjøpsmengde og pris for den enkelte produksjonsregion.