Til hovedmeny (Alt + m + enter)Til innhold (Alt + c + enter)
Skriv ut

Roller og ansvar i forvaltningen

Jordvern er et viktig tema på alle nivåer i forvaltningen. Her er en oversikt over de mest sentrale aktørene på jordvernområdet.

Hveteåker, hvetehøsting, nærbilde av hveteaks_480x264 (Copyright: Bruksrett Landbruksdirektoratet)

  • Kommunen

    Kommunen er lokal planmyndighet etter plan- og bygningsloven (pbl) og behandler enkeltsaker etter jordloven. Omdisponering av dyrka og dyrkbar jord skjer ved at kommunen vedtar planer etter plan- og bygningsloven om at arealet skal brukes til andre formål enn landbruk. Det kan også skje ved at enkeltpersoner etter reglene i jordloven søker om å få bruke hele eller deler av en eiendom til noe annet enn jordbruksproduksjon.

  • Fylkeskommunen

    Fylkeskommunen er regional planmyndighet og har ansvaret for å utarbeide regional planstrategi og for å lede regionale planprosesser. Fylkeskommunen kan også fremme innsigelser til kommunale og statlige planforslag som er i strid med regional plan. Fylkeskommunene har en viktig rolle i å veilede og bistå kommunene i deres planlegging.

  • Fylkesmannen

    Gjennom veiledning medvirker fylkesmannen til at nasjonale jordverninteresser ivaretas i kommunale og regionale planprosesser. Fylkesmannen kan fremme innsigelse i de tilfellene nasjonale jordverninteresser ikke ivaretas i de kommunale planprosessene. På samme måte kan Fylkesmannen ha innvending til regional plan.

    Fylkesmannen er klageorgan i omdisponeringssaker etter jordloven. Fylkesmannen kan omgjøre kommunens vedtak uten klage etter forvaltningsloven § 35, dersom nasjonale jordverninteresser taler for det. Fylkesmannen har også hjemmel i jordloven § 3 til å kontrollere kommunens saksbehandling i omdisponeringssaker.

    Gå til Fylkesmannens hjemmesider

  • Landbruksdirektoratet

    Landbruksdirektoratet har en rådgivende funksjon for Landbruks- og matdepartementet innen jordvern, og gir blant annet faglige råd i innsigelsessaker. Landbruksdirektoratet bistår fylkesmennene i arbeidet med å veilede kommunene og formidle kunnskap om jordbrukets arealressurser til kommunenes planarbeid.

    Landbruksdirektoratet er klageinstans i saker om deling og omdisponering etter jordloven i de tilfeller hvor fylkesmannen har omgjort kommunens vedtak, og i spørsmålet om to registerenheter utgjør en driftsenhet etter jordloven.

  • Landbruks- og matdepartementet

    Landbruks- og matdepartementet (LMD) utvikler politikken på jordvernområdet. LMD er fagdepartement i innsigelsessaker som angår jordvern.

  • Kommunal- og moderniseringsdepartementet

    Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) fatter endelige vedtak i innsigelsessaker.

  • Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO)

    NIBIO har en viktig rolle i å utarbeide og formidle oppdatert kunnskap om arealressursene til kommunal og regional forvaltning, samt for storsamfunnet. NIBIO utvikler og drifter kartgrunnlag som er blant annet er tilgjengelig i NIBIOs hovedkartløsning, Kilden og i kartløsningen for landbrukseiendommer, Gårdskart