Til hovedmeny (Alt + m + enter)Til innhold (Alt + c + enter)

Pilotprosjekt for omsetning av lokalprodusert økologisk frukt i COOP Nordvest

Hensikten med dette pilotprosjektet er å undersøke potensialet for økt omsetning av økologisk frukt gjennom ti butikker i COOP Nordvest.

Epler (Copyright: Colourbox)

Prosjektet vil vise at omsetning av økologisk vare ut av butikk avhenger av motivasjon for gjennomføring i den enkelte butikk, og av varetrykk og plassering av økologisk frukt i avdeling.

Prosjektet har også som mål å bidra til økt produksjon gjennom å belyse markedspotensialet for økologisk frukt overfor dagligvaresegmentet og produsentmiljøene innen økologisk frukt, i tillegg til rådgivningstjenesten knyttet til produsentene.

Prosjektet vil arbeide i et helkjedeperspektiv og tiltak vil omfatte kontakt med produsentsiden, pakking, transport og salg. Målgruppene for prosjektet er dagligvareaktører, grossister, organisasjonene i landbruket, produsenter, salg og forbrukere.

Forventet resultat er at økt søkelys på lokalt og økologisk vil bidra til vekst i alle tilknyttede frukt- og grøntavdelinger sesongen 2020. Detaljert informasjon om potensialet lokalt, kan bidra til målrettede kampanjer også i andre regioner som ringvirkninger av prosjektet.

Prosjektfakta

Prosjekteier

Njøs Næringsutvikling AS

Periode

2020

Tilsagn

 kr 550 000

Prosjektleder

Stein Harald Gjeltnes

Epost:

shh@njos.no 

Lenker:

Njøs frukt- og bærsenter

Prosjekttype

Markedsprosjekter

Produktkategori

  • Frukt