Til hovedmeny (Alt + m + enter)Til innhold (Alt + c + enter)

Økologisk mat innen kultur, friluftsliv og idrett

Prosjektets mål er å øke tilgjengeligheten og profileringen av økologisk mat på større arrangementer og festivaler. Prosjektet har de seinere år også rettet innsats mot idrettsbevegelsen og friluftslivet.

Øyafestivalen 2010 - Festivladeltagere nyter økologisk mat (Copyright: Oikos)

Landbruksdirektoratet har støttet satsing på servering av økologisk mat på festivaler hvert år siden 2003, da Økologisk Norge (den gang  Oikos) i samarbeid med Øyafestivalen introduserte konseptet. Øyafestivalen oppgir på sine nettsider at de i 2018 serverte 100 000 porsjoner til publikum, frivillige og artister, der 95 % av maten var av økologisk opprinnelse. Råvarene ble foredlet og servert til 80 000 publikummere, 500 artister og 3 000 frivillige.    

Prosjektet tar sikte på å systematisere arbeid opp mot festivaler og arrangementer som ønsker økologisk mat og drikke, slik at terskelen for den enkelte blir lavere.

Prosjektet har utviklet ei festivalhåndbok som heter "Hva koster ditt arrangement?" og  nettsiden www.arrangementsmat.no har blant annet med landsdekkende oversikt over lokale leverandører. Prosjektet bidrar derfor til utvikling av lokale, alternative og etablerte markedskanaler samt profilering og produktutvikling.

Det er etablert kontakt med DNT og det er en ekstra satsing på Gjendeshiem Turishytte med mål om å gjøre den til en foregangshytte for miljø og bærekraft som også skal speiles gjennom serveringen. 

 

Prosjektfakta

EierØkologisk Norge
Periode 2003-2020
Tilsagn

2016: kr 1 200 000
2017: kr 1 000 000
2018: kr   800 000
2019: kr   800 000
2020: kr   300 000

ProsjektlederInge Lindseth
kontaktinge@okologisknorge.no

 

Lenker

Øyafestivalen

"Mat er den nye musikkmoten" Aftenposten 2014

Økologisk Norge - Arrangement

Arrangementsmat.no

Norske konsertarrangørers miljøhåndbok - mat

Prosjekttype

Markedsprosjekter

Produktkategori

  • Annet