Til hovedmeny (Alt + m + enter)Til innhold (Alt + c + enter)
Skriv ut

NorgesGruppen med egen økologisk serie

I løpet av 2011 kommer NorgesGruppen med en ny økologisk serie. Navnet blir Go Eco.

  NorgesGruppen
Brede smil: Konsernsjef i NorgesGruppen, Sverre Leiro (t.v.), kom med nyheter på den Nasjonale Økokonferansen som fikk Reidar Andestad til å ta fram de helt store superlativene. –En egen økologisk serie er som musikk i ørene, sier lederen av Oikos.

Nyheten ble sluppet av konsernsjef Sverre Leiro under den Nasjonale økokonferansen som tirsdag ble arrangert på Kongsgården i Oslo. Og NorgesGruppensjefen hadde flere nyheter i ermet: De skal forsterke samarbeidet med BAMA for å løfte frem økologisk frukt og grønt.

Jubel i Oikos
Nyheten fra landets største dagligvaregruppering avstedkom naturlig nok jubel i det økologiske miljøet. Daglig leder av Oikos, organisasjonen for økologiske produsenter og forbrukere, Reidar Andestad, var den som gikk lengst. – På en skala fra 0 til 10 gir jeg uten forbehold NorgesGruppen en suveren 10 ´er. Det er nemlig svært, svært lenge siden det har kommet et slikt utspill fra en av dagligvarekjedene, sa Andestad.

Go Eco
NorgesGruppen er ennå så tidlig i prosessen at utformingen av logen ennå ikke er ferdig. Det er heller ikke fattet noen beslutning om hvilke varer som først vil komme i hyllene. Prisene er heller ikke fastsatt, men Sverre Leiro er klar på at de ikke skal vike spesielt mye fra de konvensjonelle produktene.

Det er flere grunner til at konsernet nå kommer med et eget økologisk merke. Tilbakemeldingene og ikke minst gode salgstall fra de såkalte Jacobs Utvalgte-produktene er oppløftende, og butikkene melder i tillegg om generell økt etterspørsel etter økologiske varer.
-Det er et paradoks at egne merkevarer er det som selger best, sa Sverre Leiro med klar adresse til industrien. De tenker for mye volum framfor bredde og langsiktighet, var den mektige konsernsjefenes klare melding.

Det skjer noe
Flere av aktørene på den Nasjonale Økokonferansen uttrykte tilfredshet over at det endelig kommer viktige utspill fra de store aktørene. NorgesGruppens nyhet ble sluppet samme dag som Coops økologiske lettmelk fra Rørosmeieriet var på plass i butikkene, også det en nyhet som ble godt tatt imot blant konferansedeltakerne.
Reidar Andestad minnet i tillegg om at Rema 1000 tidligere har sagt at de fra neste år ikke vil selge egg fra burhøns. Han trakk også fram kjedens nye butikk på Lillestrøm som åpnet for et par uker siden. –Her er det satset betydelig på økologiske produkter, sa en fornøyd Andestad.

Frukt og grønt
På samme måte som Go Eco-produktene, så er samarbeidsavtalen med BAMA så ny at detaljene ennå ikke er klare. – Det viktige er at intensjonene er på plass, sa Leiro. Også Gartnerhallen skal innlemmes i samarbeidet. Arbeidet med produksjonsplaner, priser og en rekke andre praktiske spørsmål er allerede i gang.