Til hovedinnhold

Rundskriv 2022/66

Forskrift om rapportering av slaktet rein og lagerbeholdning - kommentarer til regelverk

§ 9. Landbruksdirektoratets oppgaver og kontroll

§ 9 

Dersom ikke annen kontroll er bedre eller mer kostnadseffektiv, skal det gjennomføres stikkprøvekontroll av den samlede reinslakt. Omfanget av stikkprøvekontrollen bestemmes av Landbruksdirektoratet. Stikkprøvekontrollen kan overlates til vedkommende statsforvalter.

Kontrollene skal i den grad det er praktisk mulig, ta utgangspunkt i slaktedyrets eier og ikke i hvem som leverer dyret. Dersom det ved kontroller blir konstatert feilavregning, skal vedkommende slakteri og berørte reineier(e) informeres. I slike tilfeller skal ørene beslaglegges for eventuell senere kontroll av partene, merkenemnd eller annen offentlig myndighet.

Mottakere av tilskudd etter denne forskriften plikter å gi alle opplysninger som reindriftsmyndighetene finner nødvendig for å kunne forvalte tilskuddsordningen, eller for å kunne oppfylle reindriftsavtalen.

Reindriftsmyndighetene fører tilsyn med at utbetalinger av tilskudd er riktige, og har adgang til all bokføring, korrespondanse og opptegnelser som vedkommer tilskuddet. For virksomheter som er pålagt revisjonsplikt kan det kreves revidert regnskap over utgiftene.

Reindriftsmyndighetene kan foreta stedlig kontroll hos tilskuddsmottakeren.

Kilde: Forskrift om rapportering av slaktet rein og lagerbeholdning (Lovdata) 

Kommentarer til bestemmelsen

Første ledd: Hovedregel – stikkprøvekontroll

Hvert år slaktes det flere titalls rein i Norge. Det er verken nødvendig eller hensiktsmessig å foreta 100 prosent kontroll av all slakt. Kontrollene gjennomføres som stikkprøvekontroller, gjerne etter en plan som viser hvor det kan være størst risiko for feil, eller etter tips om uregelmessigheter. Kontrolloppgaven blir vanligvis delegert til statsforvalteren.

Andre ledd: Utgangspunktet i slaktedyrets eier

Kontroll av slakt skal gjennomføres med utgangspunkt i slaktedyrets eier. Det betyr at det er eieren av reinen som er ansvarlig for at blant annet avregning går riktig for seg. Det har tidligere blitt oppdaget tilfeller der reinslakt er blitt avregnet på andre enn den som eier reinen i henhold til øremerke.

Tredje ledd: Opplysningsplikt

Etter denne bestemmelsen kan Landbruksdirektoratet bare kreve opplysninger som er relevante for saksbehandlingen i den konkrete saken eller for forvaltningen av tilskuddsordningen. Som oftest vil slike opplysninger være bakgrunn som er nødvendig for å fatte riktig tilskuddsvedtak og dokumentasjon som gjør det mulig å kontrollere at tilskuddet vil bli brukt i samsvar med vedtaket.

Landbruksdirektoratet kan ikke fremtvinge oppfyllelse av opplysningsplikten. Ved krav om å gi opplysninger etter § 9 tredje ledd må saksbehandler vise til forvaltningsloven § 14. En søker som får vedtak med pålegg om opplysninger, kan klage på vedtaket hvis han eller hun er uenig i det. Klagen må fremsettes skriftlig eller muntlig innen tre dager fra pålegget er mottatt. Søker må få informasjon om klageadgang samtidig med pålegget om å gi opplysninger.

Fjerde ledd: Tilsyn med tilskuddsutbetalingene

Landbruksdirektoratets adgang til å føre tilsyn med at tilskuddsutbetalinger er riktige har sitt opphav i Reglement for økonomistyring i staten § 15 andre ledd.

Før slike kontroller må Landbruksdirektoratet fatte pålegg og opplyse om hjemmelen og klageadgangen, se kommentarer til § 9 tredje ledd: Opplysningsplikt.

Femte ledd: Stedlig kontroll

Landbruksdirektoratet må foreta en individuell vurdering av om stedlig kontroll er nødvendig i den enkelte saken, da dette er et mer inngripende tiltak enn krav om innsending av opplysninger.

Avtalepartene har under forskriftsmøtet av 13. juni 2012 understreket at skriftlig saksgang i lignende saker skal benyttes som hovedregel. Derfor må stedlig kontroll kun gjennomføres der det er mistanke om at opplysninger i saken er uriktige. Også for slike kontroller gjelder forvaltningsloven § 14, se kommentarer til § 9 tredje ledd: Opplysningsplikt.

Hvis Landbruksdirektoratet velger å gjennomføre bokettersyn eller lignende utenfor offentlig kontor, omfattes forholdet av forvaltningsloven § 15 om granskning. For denne bestemmelsen gjelder samme regler om informasjon og klage som for forvaltningsloven § 14. Den som leder en slik kontroll, skal blant annet opplyse om formålet med kontrollen og hjemmelen for den. De som blir kontrollert har rett til å ha et vitne til stede, og skal opplyses om denne retten før kontrollen gjennomføres.

Fant du det du lette etter?