Søknadens innhold:
- I søknaden må det stå hvilken art søknaden gjelder. Alle valdene som inngår i bestandsplanområdet må være godkjent for jakt på omsøkt art.
- Grensene skal markeres på kart i en målestokk som klart viser bestandsplanområdets grenser.
- Navn på vald og tilhørende nasjonale valdnummer ligger tilgjengelig i Hjorteviltregisteret.
- Opplysninger om tellende areal for bestandsplanområdet. Arealet skal regnes ut for hver enkelt viltart, og baseres på det tellende arealet som er godkjent for hvert vald.
- Det er tilstrekkelig at valdansvarlig representant skriver under søknaden på vegne av valdet. Dette forutsetter at valdansvarlig representant har fullmakt eller samtykke fra jaktrettshaverne til dette. Kommunen kan etterspørre eller på forhånd be om skriftlig dokumentasjon på dette. Valdansvarlig kan for eksempel ha fått fullmakt gjennom valdets vedtekter til å skrive under søknaden, eller gjennom gyldig vedtak om innmelding i bestandsplanområdet. Dersom annet ikke er bestemt i valdets vedtekter eller på annet måte, avgjør flertallet av jaktrettshaverne om valdet skal meldes inn i et bestandsplanområde. Valget om å melde et vald inn i et bestandsplanområde er et valg som ikke rokker ved rettigheten til å drive eller ikke drive jakt på egen eiendom, dette ivaretas ved at jaktrettshaver har mulighet til å melde seg ut av valdet, jf. § 11.
- Navn og adresse på kontaktperson som representerer bestandsplanområdet overfor den administrerende kommunen. I saker av administrativ eller organisatorisk karakter, som ikke er ansvaret til valdansvarlig representant, er det denne kontaktpersonen myndighetene henvender seg til.
Søknadsfrist for godkjenning/endring av bestandsplanområde for elg og hjort er 1. mai.
Vald som ønsker å trekke seg ut av et godkjent eller omsøkt bestandsplanområde, skal melde dette skriftlig til representanten for bestandsplanområdet med kopi til kommunen innen 1. april.