På denne siden vil du finne løpende informasjon om prosjektet og om hvordan du kan gi innspill til prosjektgruppa.
Prosjektet vil være i full gang fra 1. februar 2025 og hovedleveranse 1 er planlagt i mars 2026. Hovedleveranse 2 og avslutning av prosjektet er planlagt til mars 2027.
Hva skal gjøres?
Prosjektet er i stor grad en teknisk modernisering, men skal ivareta behov for bedre brukerflater, inkludert en kartløsning med ulike relevante kartlag.
- Med få unntak blir det aller meste av struktur (logisk datamodell) videreført
- Viktigste endring er at driftssenter knyttes direkte til Foretak, ikke Landbrukseiendom
- Fiktive landbrukseiendommer og fiktive foretak blir overflødige
- Alle tidligere historiske data tas med videre, og skal vises på en mer brukervennlig måte.
- Bedre håndtering av «særtilfeller»
Produsent/bonde får en egen, kartsentrert arbeidsflate, med mulighet for å sette sitt eget driftssenter
Framdrift
Hovedleveranse 1 er planlagt 1. mars 2026 og inneholder tilstrekkelig til å ta å ta det gamle Landbruksregisteret av lufta.
Hovedleveranse 2 er planlagt 1. mars 2027 og utvider med kartfunksjonalitet og arbeidsflate for deg som jordbruker. Finansiering for hovedleveranse 2 er forventet, men ikke sikret.
Innspill
Hvis du som medarbeider i kommune eller statsforvalter har innspill til prosjektet, ta kontakt med LREG-admin hos din statsforvalter. Vi har avtalt at denne personen er bindeleddet til prosjektet.
Andre interessenter kan kontakte prosjektleder direkte på e-post, hans.christian.benestad@landbruksdirektoraret.no
Kontakt
Hans Christian Benestad
Send e-postHvem bruker Landbruksregisteret?
- Medarbeidere i landbruksavdelingene i kommunene
- Medarbeidere i landbruksavdelingene hos statsforvalterne
- Landbruksdirektoratet
- Eksterne datakonsumenter
- Nibio
- SSB
- Landbrukets dataflyt
- Norsk Mat
- Digdir
- Mattilsynet
- Interne datakonsumenter (Landbruksdirektoratets fagsystemer)