Hjemmel
Fastsatt av Omsetningsrådet 1. desember 2009 med hjemmel i forskrift 22. oktober 2008 nr. 1136 om markedsregulering til å fremme omsetningen av jordbruksvarer § 7-1, jf. lov 10. juli 1936 nr. 06 til å fremja umsetnaden av jordbruksvaror § 11 første ledd.
Endringer
Endret 8. juni 2010, 3. desember 2010, 29. mars 2012, 7. november 2012, 19. februar 2014, 17. oktober 2014, 12. desember 2014, 15. juni 2015, 21. juni 2016, 22. juni 2020. 25. september 2020 og 12. november 2020 og 10. februar 2021. Sist endret 8. desember 2023.
1. Definisjoner
- Markedsregulator: Tine SA.
- Noteringspris: Den pris markedsregulator oppnår på noteringspunktet på målprisvaren rå melk ut fra rådende markedsforhold for salg til videre foredling hos Tine SA og uavhengig aktør.
- Aktør: Meieriselskap som er deltager i prisutjevningsordningen for melk.
- Uavhengig aktør: Meieriselskap som ikke er organisatorisk tilknyttet markedsregulator.
- Melk: Flytende ku- og geitemelk, ubehandlet eller varmebehandlet (termisert eller pasteurisert).
- Rå melk: Melk som ikke er oppvarmet til over 40 grader C eller behandlet på tilsvarende vis, jf. Mattilsynets regelverk.
- Transport i bulk: Transport av råvare i tankbil (uemballert vare).
- Salgsverdi: Den pris som er oppnådd på reguleringsvaren ved omsetning i markedet.
- Tilvirkningsverdi: Varens verdi ut fra påløpte tilvirkningskostnader og relevante direkte- og indirekte kostnader frem til markedsregulators reguleringslager.
- Reguleringsvare: Produkter som nevnt i liste over reguleringsvare og forretningsmessig lagringsperiode, jf. punkt 8.
- Forretningsmessig lager: Forretningsmessig lagringsperiode for de enkelte melkeproduktene som er omfattet av denne retningslinjen er fastsatt i punkt 8. Forretningsmessig lager omfatter varer, jf. punkt 8, som er på lager i denne perioden. Varer som ligger på lager utover forretningsmessig lagringsperiode er på reguleringslager.
2. Reguleringstiltak
Midler avsatt til markedsregulering innenfor melkesektoren kan nyttes til å finansiere følgende tiltak som markedsregulator setter i verk:
- Reguleringslagring
- Prisnedskrivning av melkeprodukter til fôr
- Prisnedskrivning av geitemelk til fôr
Andre tiltak kan iverksettes etter forhåndsgodkjennelse av Omsetningsrådet. Tiltakene nevnt under nummer 1 og 2 gjelder reguleringsvare.
Midler avsatt til markedsregulering innenfor melkesektoren kan nyttes til å finansiere inndragning av melkekvoter i tråd med vedtak fattet av avtalepartene.
3. Nærmere om de enkelte reguleringstiltakene
3-1 Reguleringslagring
3-1-1 Lagringsgodtgjørelse
Reguleringslagringen kan foregå ved fryselager, kjølelager eller tørrlager, og gjelder reguleringsvare.
Reguleringskvantumet for en måned fremkommer ved å trekke forretningsmessig lager fra total lagerbeholdning på månedens første dag.
Beregningen foretas med utgangspunkt i at de mengder som er innsatt og uttatt av lageret i løpet av rapporteringsperioden skjer på månedens siste dag.
Grunnlaget for å beregne godtgjørelsen er reguleringskvantumet multiplisert med en fastsatt sats. Omsetningsrådet fastsetter for hvert halvår satser i øre/kg/md for hver enkelt varegruppe.
Dokumenterte kostnader til uttak og innlegg ved overføring av reguleringsvare fra et lager til et annet for fortsatt reguleringslagring skal etter søknad godtgjøres.
3-1-2 Pristap og prisgevinst under reguleringslagring
Pristap og prisgevinst ved lagring av reguleringsvare skal tilordnes reguleringsregnskapet. For de varer som befinner seg på reguleringslager skal det ved hver endring av markedsregulators nettopriser (fratrukket rabatter) og ved endring av reguleringsvarenes tilvirkningsverdi kalkuleres pristap/prisgevinst. Akkumulert pristap og/eller prisgevinst for samtlige reguleringsvarer skal avregnes årlig.
3-2 Prisnedskrivning av melkeprodukter til fôr
Ved anvendelse av overskudd av melkeråstoff i form av melkeprodukter, jf. punkt 8, til fôr beregnes godtgjørelse etter følgende regler:
Prisreduksjonen som godtgjøres er differansen mellom tilvirkningsverdi i industrimarkedet på avsendelsesdagen og den salgsverdi til fôr som er oppnådd overfor kjøper. I tillegg dekkes eventuelle dokumenterte ekstrakostnader.
3-3 Prisnedskrivning av geitemelk til fôr
Ved anvendelse av pasteurisert geitemelk til fôr beregnes godtgjørelse etter følgende regler: Prisreduksjonen som godtgjøres er differansen mellom den til enhver tid gjeldende noteringspris og den salgsverdi til fôr som er oppnådd overfor kjøper. I tillegg dekkes eventuelt dokumenterte ekstrakostnader.
4. Transport
4-1 Transportkostnader for reguleringsproduksjon
Kostnader til nødvendig frakt av melk til produksjon av reguleringsvare kan godtgjøres etter søknad.
Basert på omregningsfaktorer fastsatt av Landbruksdirektoratet, beregnes transporterte melkemengder medgått til produksjon av reguleringsvare.
Det gis dekning per liter beregnet anvendt melk ut fra en sats, fastsatt årlig av Omsetningsrådet.
4-2 Mellomtransport av reguleringsvare
Kostnader til nødvendig mellomtransport av reguleringsvare fra produksjonsanlegg til reguleringslager og mellom reguleringslagre kan godgjøres etter søknad.
Ved mellomtransport av reguleringsvare dekkes markedsregulators dokumenterte transportkostnader som ikke er dekket på annen måte.
5. Kompensasjon for reguleringskapasitet hos markedsregulator
Markedsregulator kan ytes en godtgjørelse for kostnader ved å ha nødvendig kapasitet til å oppfylle reguleringsansvaret som følger av forsynings- og mottaksplikten.
Godtgjørelsen knyttes til kostnader ved ubenyttet kapasitet som ikke er dekket på annen måte.
5-1 Godtgjørelse for reguleringskapasitet
Omsetningsrådet kan årlig og etter søknad godtgjøre markedsregulator for kostnader ved nødvendig reguleringskapasitet. Godtgjørelsen skal tilsvare summen av kapitalkostnader, avskrivninger og vedlikehold i henhold til punkt 5-2 og punkt 5-3 fratrukket relevante kostnader som er dekket i løpende bevilgninger for ordinære reguleringstiltak.
Nødvendig reguleringskapasitet er knyttet til sesongvariasjon i melkemottak, og tilsvarer differansen mellom maksimal månedlig netto melketilgang til markedsregulators meierier og maksimalt månedlig forbruk til faste produkter hos markedsregulator. 55 prosent av Tines variasjon i melkevolum ved produksjon av faste produkter kan tilskrives reguleringsbehovet Tine har som markedsregulator.
5-2 Kapitalvolum og avkastningskrav
Kapitalvolum tilhørende nødvendig reguleringskapasitet beregnes ut fra bokførte verdier av varige driftsmidler i Tine SAs konsernregnskap, korrigert for kapital knyttet til Tines råvarehåndtering. Kapitalen fordeles videre på produksjon av flytende, faste og ikke-melkebaserte produkter med fordelingsnøkkelen 40 prosent til faste produkter. Prosentsatsen kan justeres ved behov. Med utgangspunkt i beregnet kapitalvolum til faste produkter, beregnes kapitalvolum knyttet til reguleringskapasiteten ut fra andelen av variasjon i melkevolum ved produksjon av faste produkter som skyldes regulering, jf. punkt 5-1 fjerde ledd. I beregningene av kapitalvolum beskrevet over, legges det til grunn at markedsregulator har full kapasitetsutnyttelse ved sine anlegg, dvs. som en etablert aktør. Ved beregning av nødvendig kapitalvolum knyttet til Tines reguleringskapasitet legger en til grunn at normal kapasitetsutnyttelse for Tines anlegg for faste produkter er 90 prosent. Prosentsatsen kan justeres ved behov.
Avkastningskravet består av et egenkapitalavkastningskrav lik risikofri rente (3 års statsrente) uten risikopremie, og et fremmedkapitalavkastningskrav lik NIBOR 6 måneder effektiv rente + 1,3 prosentpoeng. Forholdet mellom egen- og fremmedkapital tilsvarer fordelingen i Tine SAs konsernregnskap mellom egenkapital og gjeld.
5-3 Kapitalkostnader og vedlikehold
Kapitalkostnader beregnes ut fra relevant kapitalvolum og avkastningskrav. Kapitalkostnader inklusive avskrivninger beregnes ved bruk av en annuitetsberegning med en avskrivningstid på 12 år, med grunnlag i nødvendig kapitalvolum knyttet til Tines reguleringsvirksomhet og avkastningskravet, jf. punkt 5-2.
Ved beregning av vedlikehold, tilordnes reguleringskapasiteten en forholdsmessig andel av vedlikeholdskostnadene basert på fordelingen av varige driftsmidler tilknyttet til Tines reguleringskapasitet ved produksjon av faste produkter, jf. punkt 5-2 og varige driftsmidler for Tine SA totalt.
5-4 Reduksjon i godtgjørelse
Dersom særlige forhold tilsier det, kan godtgjørelsen reduseres sammenlignet med hva som følger av punktene 5-1, 5-2 og 5-3.
5-5 Gjennomsnittsberegning
Godtgjørelsen for markedsregulators reguleringskapasitet det enkelte år fastsettes som et gjennomsnitt av de to foregående års utbetaling og inneværende års modellberegning.
6. Oppgjørsrutiner og rente på mellomværende
Oppgave med regnskap for reguleringstiltakene utarbeides årlig. Renteoppgaven spesifiseres per måned. Oppgaver for andre tiltak eller kostnader spesifiseres per halvår.
Oppgaver over dekning av transportkostnadene settes opp ut fra det samme volumgrunnlag som fremkommer i oppgavene for reguleringsproduksjon.
Så lenge fondet for markedsregulering av melk har disponible midler skal markedsregulator, på basis av budsjettgrunnlaget for omsetningsavgiften, få overført a konto midler til å dekke de løpende kostnadene med markedsreguleringen. A konto overføringer skal skje i midten av hver måned. På basis av godkjente oppgaver og a konto overføringer utarbeider markedsregulator en renteoppgave for kalenderåret.
Markedsregulator kan renteberegne sitt tilgodehavende. Renteberegningen skjer på basis av månedlige akkumulerte differanser. Rentesatsen fastsettes av Landbruksdirektoratet per halvår på basis av sammenveiing av nominell NIBOR 3-md. med et tillegg på 0,40 prosentpoeng.
Med utgangspunkt i renteoppgaven foretas årlig oppgjør av mellomværendet mellom markedsregulator og fondet for omsetningsavgift.
7. Prognoser og kontroll
7-1 Prognoser
Markedsregulator sender inn forslag til budsjett for markedsreguleringen på basis av samlede prognoser for kostnader og inntekter kommende år innen 15. oktober.
Markedsregulator sender inn forslag til revidert budsjett for markedsreguleringen på basis av forbruk hittil i året og oppdaterte prognoser for kostnader og inntekter i andre halvår innen 15. mai.
7-2 Rapportering og kontroll
Markedsregulator har ansvar for å tilse at nedskrevet vare anvendes til angitte formål, og har ansvar for å dokumentere dette, jf. forskrift 22. oktober 2008 nr. 1136 om markedsregulering til å fremme omsetningen av jordbruksvarer § 7-4.
Omsetningsrådet eller den Omsetningsrådet gir fullmakt kan kreve fremlagt all relevant informasjon for kontroll.
8. Reguleringsvare og forretningsmessig lagringsperiode
Art.nr. | Artikkelnavn | Forretningsmessig lagringstid (dager) |
---|---|---|
1018 | 1/2 KG MEIERISMØR | 14 |
10192 | 1/2 KG SMØR | 14 |
10452 | 25 KG SMØR SYRNET/SALTET | 14 |
1048 | 25 KG SMØR NORMALSALTET | 14 |
1157 | 25 KG SMØR SYRNET USALTET INDUSTRI | 14 |
1200 | 25 KG SMØR USYRNET USALTET | 14 |
1203 | 25 KG SMØR TIL SMØRFLØTE | 14 |
1205 | 25 KG SMØR USYRNET/USALTET INDUSTRI | 14 |
1119 | 10 KG SMØR NORMALSALTET | 14 |
Art.nr. | Artikkelnavn | Forretningsmessig lagringstid (dager) |
---|---|---|
1458 | 20 KG NORVEGIA 26 % SKORPEFRI | 14 |
1473 | 10 KG NORVEGIA 26 % SKORPEFRI | 14 |
1973 | 20 KG NORVEGIA 16 % SKORPEFRI | 14 |
6009 | 10 KG NORVEGIA 16 % SKORPEFRI | 14 |
6010 | 20 KG NORVEGIA 26 % SKORPEFRI | 14 |
1763 | 20 KG JARLSBERG 27 % SKORPEFRI | 14 |
1719 | 10 KG JARLSBERG 27 % SKORPEFRI | 14 |
17192 | 10 KG JARLSBERG 27% (PALL) | 14 |
1685 | 850 G EDAMER | 14 |
1693 | 1/2 PALL EDAMER | 14 |
6920 | 20 KG EKTE HVIT GEITOST | 14 |
Landbruksdirektoratet kan, etter søknad fra markedsregulator, tilføye magre Norvegia-artikler til listen i denne bestemmelsen som et tiltak for å frigjøre melkefett og bedre fettbalansen i markedet.
Art.nr. | Artikkelnavn | Forretningsmessig lagringstid (dager) |
---|---|---|
2808 | 1/2 KG GEITOST | 14 |
2810 | 750 G GEITOST | 14 |
2825 | EKTE GEITOST 27 % LØSVEKT | 14 |
2844 | 1 KG GUDBRANDSDALSOST 28 % | 14 |
2839 | 1/2 KG GUDBRANDSDALSOST | 14 |
2929 | 4,1 KG GUDBRANDSDALSOST | 14 |
2842 | 1 KG FLØTEMYSOST 26% | 14 |
2843 | 1/2 FLØTEMYSOST 26% | 14 |
2930 | 4,1 KG FLØTEMYSOST | 14 |
Art.nr. | Artikkelnavn | Forretningsmessig lagringstid (dager) |
---|---|---|
3800 | 25 KG MELKEPULVER 20 % | 21 |
3811 | 25 KG SKUMMETMELKPULVER | 21 |
3812 | 750 KG SKUMMETMELKPULVER | 21 |
3784 | 600 KG FLØTEPULVER 42% | 21 |
3782 | 25 KG FLØTEPULVER 42% | 21 |
9. Tilbakebetaling
Dersom markedsregulator ikke oppfyller vilkår i regelverk for markedsreguleringen eller vedtak truffet med hjemmel i dette, kan det feilutbetalte beløpet helt eller delvis kreves tilbakebetalt fra markedsregulator eller motregnes i senere utbetaling. Det samme gjelder dersom det er utbetalt for mye grunnet en feil.
For tilbakebetalingskrav kan det kreves renter når kravet ikke innfris ved forfall. Størrelsen på renten følger rentesatsen fastsatt med hjemmel i lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m.
10. Ikrafttredelse
Disse retningslinjene trer i kraft 1. juli 2020.