Til hovedinnhold

Retningslinjer om informasjonsflyt i eggsektoren

Retningslinjer fastsatt av Omsetningsrådet for markedsregulering av egg.

Hjemmel

Fastsatt av Omsetningsrådet 21. juni 2013 med hjemmel i forskrift 2008-10-22 nr. 1136 om markedsregulering til å fremme omsetningen av jordbruksvarer § 6 fjerde ledd.

Endringer

Endret av Omsetningsrådet 20. oktober 2015 med virkning fra 1. januar 2016.

1. Tilgjengelighet

Informasjonen skal gjøres tilgjengelig for alle aktører i bransjen til samme tid.  

2. Markedsoversikt  

Markedsregulator skal ukentlig utarbeide informasjon som spesifisert nedenfor.  
 

  1. Markedsregulators tilførsler av norske egg påfølgende uke og mottatte bestillinger. Forholdet mellom tilførsler og bestillinger/engrossalg danner grunnlaget for beregning av dekningsgraden.  
  2. Prognose for tilførsler og salg av egg i de neste 2 uker.  
  3. Markedsreguleringslageret av egg, sammenliknet med tilsvarende uke foregående år.  
  4. Markedssituasjonen siste 5 uker, dvs. dekningsgraden for egg den enkelte uke.  
  5. Markedsregulators eksportkvantum (heleggpulver, heleggmasse, skallegg og eggehvite) og antagelser om importkvantum akkumulert for kalenderåret.  
  6. Aktuelt prisavvik i forhold til planlagt gjennomsnittlig engrospris for halvåret skal gis for den aktuelle uke. I tillegg skal markedsregulator informere om det akkumulerte prisavviket, samt prisavvik i forhold til fastsatt prisløype.  

3. Prisliste  

Markedsregulator skal gjøre tilgjengelig informasjon om prisendring til alle aktører i bransjen på samme tid. Dette skal skje umiddelbart etter vedtak om endring av engros-prislisten for egg (jf. definisjon av engrospris i § 2 i retningslinjer for markedsregulering egg) er truffet, og senest en virkedag før ny engrospris skal gjøres gjeldende.  

4. Markedsregulators vurdering av prissituasjonen  

Markedsregulator skal for hvert halvår fastsette en planlagt gjennomsnittlig engrospris. Planlagt gjennomsnittlig engrospris er bindende oppover og skal kunngjøres innen 25. mai og 25. oktober. Med utgangspunkt i planlagt gjennomsnittlig engrospris skal markedsregulator fastsette en tilhørende planlagt prisløype. Planlagt prisløype kunngjøres innen 1. juni og 1. november.  

Markedsregulator skal varsle eventuell reduksjon av gjennomsnittlig engrospris, sammen med tilhørende prisløype, samtidig med volumprognosene i mars og/eller september. Dersom det vurderes som nødvendig kun å endre prisløypen for å oppnå fastsatt gjennomsnittlig engrospris for prisperioden, skal dette varsles til de samme tidspunktene. Videre er markedsregulator forpliktet til å orientere om markedssituasjonen og forklare/dokumentere eventuelle avvik/endringer ved forespørsel.  

5. Prognoser for markedssituasjonen  

Markedsregulator skal utarbeide 6 produksjons- og forbruksprognoser i løpet av året.  

Prognosene gjøres tilgjengelig for alle aktører i bransjen straks de foreligger.  

6. Markedsregulators mottaksplikt fra uavhengige eggpakkerier  

Markedsregulator skal innen den 15. i hver måned informere de uavhengige eggpakkeriene om hvor stort kvantum egg de kan levere over mottaksplikten den kommende måneden.  

7. Andre markedsreguleringsaktiviteter  

  1. Informasjon om markedsregulators leveranse av egg til Nortura Revetal (eggprodukt-fabrikk) gis ukentlig, hvor andel norske egg spesifiseres.  
  2. Informasjon om mottak av overskuddsegg ved Nortura Revetal fra uavhengige aktører gis ukentlig.  
  3. Førtidsslakting: I perioder hvor det er åpnet for førtidsslakting, skal Nortura ukentlig gi informasjon om effekt av førtidsslakting i tonn av ikke produserte egg for Nortura og KLF siste uke.  

8. Ikrafttredelse  

Retningslinjen trer i kraft 1. juli 2013. Fra samme tidspunkt oppheves retningslinjer for informasjonsflyt i eggsektoren fastsatt av Omsetningsrådets arbeidsutvalg 5. desember 2003. 

Fant du det du lette etter?