- Hjem
 - Prosjektmidler
 - Prosjekter og resultater
 - Produktutvikling av økologisk mat og drikke fra norsk jordbruk
 
Produktutvikling av økologisk mat og drikke fra norsk jordbruk
Midlene er tildelt etter anbudskonkurranse med bakgrunn i jordbruksavtalen for 2023
Prosjektfakta
| Prosjektnummer | |
| Prosjektleder | Isabell Lien | 
| Prosjekteier | NOFIMA AS | 
| Samarbeidspartnere | |
| Prosjektperiode | 2023 (med opsjon om forlengelse for 2 år) | 
| Ordning | Tilskudd til utviklingstiltak innen økologisk landbruk | 
| Prosjekttype | Prosjekt | 
| Midlene er innvilget av | Landbruksdirektoratet | 
| Innvilget | 3 000 000 kroner | 
| Resultatrapport | Satsingen er videreført i 2024 | 
- 
            
            
Nofimas prosjekt Økomat som har pågått siden 2001, har bidratt til en økning i bredde, volum og kvalitet av tilgjengelige økologiske matprodukter i alle omsetningsledd gjennom motivasjons- og stimuleringstiltak, kunnskapsformidling og produktutvikling. Formålet er viktig å støtte videre, men med en mer stabil og varig finansiering til formålet. Det var derfor enighet i jordbruksoppgjøret 2022 om at prosjektet legges ut på anbud.
Nofima vant anbudet som er gitt for ett år, med opsjon om forlengelse for 2 år. Den øvre rammen er på 3 mill. kroner per år for oppdraget forutsatt avsetning av midler i de årlige jordbruksoppgjørene til oppdraget.
Hovedmålet for prosjektet er å bidra til økt bredde, volum og kvalitet av økologisk mat og drikke fra norsk landbruk og bidra til reduksjon av barrierer for tilgang til økologiske matprodukter.
Nofima har stor bredde og er totalleverandør av matfaglig kompetanse. De har teoretisk matfaglig kompetanse, fokus på implementering av forskningsresultater og har oppdatert praktisk kompetanse på prosesser, produksjonsutstyr, produkt- og prosessutvikling, samt erfaring fra gjennomføring av tiltak for økologisk landbruk i mer enn 10 år. Nofimas fagpersoner har god kontakt med bransjene og har inngående kompetanse på råvarenes kjemi, hvordan råvarene påvirkes av ytre faktorer, godkjente økologiske tilsetninger og ingredienser, samt god innsikt i forbrukerholdninger, innovasjonsprosesser og kommunikasjon.
I prosjektet vil Nofima tilby økologiske matprodusenter kompetanseoverføring via målrettede tiltak som:
- Fagkurs og kompetansetiltak for de ulike matbransjene
 - Produkt og/eller prosessutvikling hos virksomheter
 
Nofima har et stort utvalg av prosesshaller som bakeri, vegetabil-, kjøtt- og emballasjehall (godkjent for matproduksjon av Mattilsynet) som benyttes ved gjennomføring av tiltakene.
Prosjektets målgruppe er;
- Bedrifter som foredler økologiske råvarer og produserer økologiske handelsvarer.
 - Storhusholdninger, både offentlige og private med mål om økt økologisk produktutvalg og volum som kantiner/barnehager/restauranter og deres underleverandører.
 - Bedrifter som har en plan for økologisk produksjon og har startet dialog med Debio.
 - Primærprodusenter som ønsker å foredle/bevare/emballere egne økologiske produkter og dermed ta ut merverdien av primærproduksjonen.
 
Prosjektsordningen gir innovasjon, nyskapning og forbedring av økologiske produkter. Tiltakene vil øke kompetansen, øke produktutvalget av økologiske matprodukter og forbedre prosesser og kvalitet og muligens bidra til kostnadsreduksjon av økologiske produkter. Tiltakene vil også fremme samarbeid mellom bedrifter både regionalt og lokalt og kan bidra til reduksjon av barrierer.
For å nå ut til produsenter i hele landet samarbeider Økomat tett med Kompetansenettverkene Lokalmat. Fem Kompetansenettverk dekker hele Norge, og Nofima leder to av disse. I tillegg vil Nofima fortsette samarbeidet med Matvalget og andre økologiske organisasjoner.
 - 
            
            
Også i 2023 som tidligere år var det ekstra utfordringer for matproduksjonsbedrifter med høye råvare- og energi kostnader samt noe begrenset råvaretilgang.
Økomat 2023 har gitt tilskudd til matforedlingsbedrifter til innkjøp av kompetanse i form av kurs, veiledningsbesøk og/eller prosess-/produktutviklingsprosjekter av Nofimas fagpersoner/ eksperter, eventuelt Nofimas samarbeidspartnere. Mulighet for prøveproduksjon hos bedriften eller i Nofimas prosesshaller har bidratt til økning av økologiske produkter som har riktig kvalitet og potensiale i et marked med økende interesse for økologiske mat.10 produktutviklingsprosjekter er etablert og ferdigstilt. Det er gjennomført 6 Veiledningsbesøk og i tillegg har flere bedrifter fått hjelp og veiledning på telefon og/eller via web-møter. 4 fagkurs er gjennomført.
I tillegg har det vært gjennomført en undersøkelse i matvarekjedene for å kartlegge barrierer for tilgang til økologiske matprodukter i butikk. Kompetansen overføres direkte til bedriftene og virksomhetene som deltar i Økomats aktiviteter.
Les mer om satsingen hos Nofima.
Skap et økologisk produkt (brosjyre)
Rapport 24/2023: Faktorer som påvirker utvalg av økologiske produkter i norsk dagligvare