Til hovedinnhold

Rundskriv 2023/15

Pristilskudd og avgifter for melk som er levert til meieri

5. Krav til meieri

Krav til tilskuddsformidler 

Meieri som tar del i tilskuddsformidlingen, skal være registreringspliktige foretak, jf. lov om registrering av foretak av 21. juni 1985 nr. 78 § 2-1. For å kunne formidle statlige pristilskudd til melkeprodusenter må omsetningsleddet oppfylle disse kravene som er fastsatt med hjemmel i formidlingsforskriften § 4: 

Inneha de tillatelser og registreringer som er nødvendig for meieridrift, herunder også Mattilsynets gjeldende regelverk for meierier. 

  • Ha et produksjonsapparat som er egnet til mottak, foredling og distribusjon for melk, med særlig vekt på Mattilsynets gjeldende regelverk for meierier. 
  • Gi nødvendige leveransedata i den form som kreves innenfor de rapporterings-systemer som Landbruksdirektoratet benytter. Dette omtales under Rapportering, oppgave og oppgjør. 
  • Synliggjøre beløp og sats for tilskuddet som produsenten får og hvilke avgifter og avgiftsbeløp som er trukket på bakgrunn av leveransen på avregning til produsent. 
  • Tydelig opplyse om klageadgang på tilskudd og avgifter i avregning til produsent, jf. pristilskuddforskriften § 16 og omsetningsavgiftsforskriften § 11. Vi ber om at følgende formulering brukes på avregningen: 

"Du kan klage på vedtaket om tilskudd, omsetningsavgift og overproduksjonsavgift. Klagen sendes til Landbruksdirektoratet. Klagefristen er 3 uker fra du mottok vedtaket. Se hjemmel og informasjon om klageadgang på Landbruksdirektoratets hjemmeside." 

Det forventes at meieri som opptrer som tilskuddsformidler til enhver tid oppfyller disse kravene. Meieriet må også følge de krav som er satt til elektronisk rapportering og innsending av månedsoppgave. Dersom kravene ikke er oppfylt, kan hele eller deler av refusjonen av formidlet tilskudd holdes tilbake til forholdet er rettet. Ved grove og/eller gjentatte regelverksbrudd, kan meieriet bli nektet å fungere som tilskuddsformidler i en periode på inntil tre år. 

Nye omsetningsledd som ønsker å opptre som tilskuddsformidler, må godtgjøre at de oppfyller disse kravene. 

Innkrevingsplikt 

For varer som omsettes fra produsent til forhandler skal avgift kreves opp av forhandleren og trekkes i oppgjøret med produsenten, jf. innkrevingsforskriften § 4. For melk gjelder dette omsetningsavgift og overproduksjonsavgift, og meieriet kan motregne avgiftsbeløpet i oppgjøret til produsenten, jf. pristilskuddforskriften § 9. 

Meieriet skal månedlig innbetale oppkrevd avgift fra produsent for foregående måned til Landbruksdirektoratet. Avgiftene blir motregnet i den månedlige refusjonen av formidlet pristilskudd fra Landbruksdirektoratet. 

Avgiftsplikt 

Det skal betales forskningsavgift for all melk som nyttes til ervervsmessig bearbeiding eller framstilling av nærings- og nytelsesmidler, jf. forskningsavgiftsforskriften § 4. Ved ordinær leveranse av melk fra produsent til meieri, følger det av forskriftens § 5 andre ledd at det er meieriene som skal betale forskningsavgiften. 

For meieri som er tilskuddsformidlere, blir forskningsavgiften motregnet månedlig i refusjonen av formidlet pristilskudd fra Landbruksdirektoratet. 

Rapporterings- og meldeplikt 

Meieriet skal hver måned sende Landbruksdirektoratet oppgave over hvor mye melk som ble levert i foregående måned, jf. innkrevingsforskriften og forskningsavgiftsforskriften, slik at Landbruksdirektoratet kan kontrollere grunnlaget for omsetnings-, forsknings- og overproduksjonsavgiften. 

Landbruksdirektoratet har i tillegg behov for å vite hvilket foretak som leverer melk på en disponibel kvote. Ved endringer, også kalt brukerskifte, skal meieriet melde fra om dette til direktoratet. For direktoratets behov forstås brukerskifte som at disponibel kvote overdras til et nytt foretak. Eierskifte på en eiendom, eller endring av deltaker(e) i samdrift skal ikke meldes inn. I disse tilfellene er det ingen disponibel kvote å overføre.

Meieriet skal melde inn orgnr. for begge foretak og virkningsdato for brukerskiftet. XML-fil med disse opplysningene skal sendes så raskt som mulig, eller senest den 10. i måneden etter at brukerskiftet skjedde. Hvis brukerskiftet ikke sendes inn, og dermed ikke blir registrert hos direktoratet, mangler foretaket disponibel kvote og vil få beregnet overproduksjonsavgift i direktoratets maskinelle kontroll.

Direktoratet kontrollerer også om foretaket det meldes brukerskifte fra har disponibel kvote, og om foretaket det meldes brukerskifte til, ikke har disponibel kvote på virkningsdato. Merk at brukerskifter med virkningsdato rundt telledato 1. mars og 1. oktober må sendes inn senest hhv. 15. mars og 15. oktober. Dersom brukerskiftene ikke er registrert hos direktoratet i rett tid, vil det gi feilmelding i søknad om produksjonstilskudd.

Fant du det du lette etter?