Til hovedinnhold

Fastsettelse av ny forskrift om tollnedsettelser for landbruksvarer som gjeninnføres etter bearbeiding i utlandet (utenlands bearbeiding) (2007)

3. Nærmere om de enkelte paragrafene

§ 1 Formål

Bestemmelsen er ny, jf. de generelle merknadene under punkt 2 ovenfor.
 

§ 2 Virkeområde

Det er foretatt en mindre språklig justering når det gjelder henvisningen til konserves­ forskriften. Justeringen innebærer ingen realitetsendring i forhold til gjeldende forskrift
§ 1.
 

§ 3 Generelle vilkår for tollnedsettelse

Det er foretatt mindre språklige endringer i forhold til gjeldende forskrift § 2.
 

§ 4 Vilkår for tollnedsettelse ved bearbeiding av kjøtt, kjøttvarer og meierivarer

For å få tollnedsettelse ved utenlands bearbeiding av kjøtt, kjøttvarer og meierivarer, må de generelle vilkårene i § 3 foreligge. I tillegg må virksomheten oppfylle de nærmere vilkårene i § 4. Som det framgår av første ledd, er hovedregelen her at virk­ somheten må ha fått tildelt en kvoteandel ved auksjon. I begrepet "har fått tildelt kvote­ andel ved auksjon" ligger det for så vidt at en kvoteandel som f.eks. er kjøpt fra en auksjonsdeltaker i et eventuelt annenhåndsmarked, ikke kan gi grunnlag for tollnedset­ telse, men departementet har likevel funnet grunn til å presisere dette i annet punktum. Forbudet mot overdragelse av kvoteandel omfatter både vederlagsfri overføring av rettigheten til en kvoteandel, og salg av slik rettighet.

Tabellen i annet ledd angir både vareomfang og størrelse på den årlige kvoten som kan innføres innenfor ordningen for hver varegruppe. Kvoten som skal fordeles i hver kvoteperiode beregnes ved å multiplisere de årlige kvoter med antall år i en kvote­ periode. Statens landbruksforvaltning er gitt fullmakt til å fastsette kvoteperiodens lengde. Normalt vil denne være tre år, men det kan fastsettes kortere kvoteperiode dersom forvaltningen finner dette hensiktsmessig, blant annet ut fra markedsmessige hensyn. Dersom Statens landbruksforvaltning eksempelvis fastsetter en toårig kvote­ periode for varegruppen "kjøttvarer", innebærer dette at det er 5520 tonn x 2, dvs. 11040 tonn som skal auksjoneres ut ved første gangs auksjon før kvoteperioden starter.

Dersom hele eller deler av kvoten for en varegruppe (enten kjøtt, kjøttvarer eller meierivarer) ikke fordeles ved første gangs auksjon for en kvoteperiode, kan Statens landbruksforvaltning fordele restkvantumet ved å avholde tilleggsauksjon. Med begre­ pet "første gangs auksjon" menes her den første gangen kvotene fordeles for en bestemt kvoteperiode. Tidspunkt for avholdelse av eventuelle tilleggsauksjoner vil bl.a. avhenge av bedriftenes etterspørsel etter restkvantumet og mengden som er igjen til fordeling på den enkelte kvoten.

Tredje ledd fastsetter hovedprinsippene for gjennomføringen av selve auksjonen, og en maksimalbegrensning på hvor stor andel av kvoten den enkelte bedrift kan skaffe seg. Når det gjelder de mer praktiske sidene ved gjennomføringen av auksjonen, henviser tredje punktum til relevante bestemmelser i tollkvoteforskriften. Det siktes her i hoved­ sak til§§ 16 t.o.m. 20 i denne forskriften, der framgangsmåten for registrering og delta­ kelse på auksjon er regulert.

Skulle kvoten for en varegruppe bli fordelt etter det som er beskrevet over, følger det av fjerde ledd at Statens landbruksforvaltning kan gi tollnedsettelse til virksomheter som har behov for å foreta prøveproduksjon av en slik vare utenlands med henblikk på senere varig produksjon av den samme varen i Norge. En kvote for en varegruppe (enten kjøtt, kjøttvarer eller meierivarer) anses å være fordelt når det etter avholdt auksjon og eventuelle tilleggsauksjoner ikke er noe restkvantum igjen til fordeling for kvoteperioden. Dersom slikt "ufordelt" kvantum foreligger, må bedrifter som søker om tollnedsettelse til prøveproduksjon være forberedt på at det avholdes tilleggsauksjon før Statens landbruksforvaltning tar stilling til søknaden.

Av begrepet "godtgjør" følger at virksomheten som søker om tollnedsettelse i særlig grad må dokumentere og sannsynliggjøre at man står overfor en reell prøveproduksjon av varer med henblikk på senere produksjon i Norge. Når Statens landbruksforvaltning skal ta stilling til hvorvidt søknader om tollnedsettelse til prøveproduksjon bør innvil­ ges, kan forvaltningen som nevnt under de generelle merknadene i pkt. 2 bl.a. legge vekt på søkers formål med å utføre bearbeidingen utenlands, og om søknaden gjelder en produksjon som er avgrenset i tid, mengde og marked. Det vil etter omstendig­ hetene f.eks. også kunne vurderes hvilke alternative produksjonsmåter som foreligger innenlands, og hvor lang tid som er igjen til ny kvoteperiode begynner.

Dersom tollnedsettelse innvilges i henhold til fjerde ledd, følger det av forskriftens system at tollsatsen skal beregnes i samsvar med§ 7, dvs. fastsettes som for andre landbruksvarer enn RÅK-varer. Videre følger det av § 8 første og tredje ledd at tillatel­ sen til nedsatt toll både skal inneholde begrensninger i tid og mengde.

§ 5 Søknad om tollnedsettelse

Paragrafen tilsvarer gjeldende forskrift § 3, men slik at de detaljerte kravene til innhol­ det i søknaden er tatt ut. Bakgrunnen for dette er at gjeldende forskrift uansett ikke gir en uttømmende oversikt over kravene som stilles til søknaden. Kravene vil imidlertid som før bli fastsatt av Statens landbruksforvaltning i medhold av fullmakten som fram­ går av annet ledd.

Det skal sendes inn et søknadsskjema for hver vare som skal innføres. Dersom Statens landbruksforvaltning finner at søknaden kan innvilges, kan det enten gis tollnedsettelse i form av tillatelse til nedsatt toll (fN1) eller importtillatelse for tollkvoter OTD. Dette er nærmere regulert i § 8.

§ 6 Fastsettelse av tollsats for industrielt bearbeidede jordbruksvarer

I forhold til gjeldende forskrift § 4, er det kun foretatt en språklig endring av henvis­ ningen til forskrift om fastsettelse av nedsatte tollsatser ved import av industrielt bear­ beidede jordbruksvarer (RÅK-forskriften).
 

§ 7 Fastsettelse av tollsats for andre landbruksvarer

Også i denne bestemmelsen er endringen utelukkende av språklig karakter i forhold til gjeldende forskrift § 5, og berører henvisningsmåten til forskriften om administrative tollnedsettelser for landbruksvarer.
 

§ 8 Tillatelse til tollnedsettelse

Tollnedsettelse etter denne forskriften kan gis på to måter: enten som tillatelse til ned­ satt toll, eller som importtillatelse for tollkvote. For RÅK-varer og andre varer enn de som er gjenstand for auksjon etter § 4, gis det tillatelse til nedsatt toll (fNn. For "auksjonsvarene" (kjøtt, kjøttvarer og meierivarer), må virksomheten ha fått tildelt kvoteandel på auksjon før det kan gis importtillatelse for tollkvote (ITD. Dette gjelder likevel ikke for prøveproduksjon av slike varer Qf. § 4 fjerde ledd) der Statens land­ bruksforvaltning, dersom vilkårene er oppfylt, kan gi virksomheter tillatelse til nedsatt toll (fNn uten at disse er tildelt kvoteandel.

I forhold til gjeldende forskrift § 6, er det i første ledd, første punktum gjort en språklig presisering uten betydning for det materielle innholdet. Hovedregelen er altså fortsatt at Statens landbruksforvaltning etter søknad kan utstede tillatelse til nedsatt toll (fNn med inntil ett års gyldighet.

Første ledd, annet punktum er ny, og fastsetter unntaket fra ettårsbegrensningen for tollnedsettelsens gyldighet: For kvoteandeler tildelt på auksjon, kan Statens landbruks­ forvaltning etter søknad utstede importtillatelse for tollkvote (ITD med gyldighet innenfor den fastsatte kvoteperioden, jf. § 4 annet ledd. Dette gjelder både for kvote­ andeler fordelt ved første gangs auksjon i en kvoteperiode, og andeler fordelt ved tilleggsauksjoner. Begrepet "innenfor kvoteperioden" innebærer at tillatelsen tidligst kan gis gyldighet fra første dag i kvoteperioden.

Søknad om importtillatelse for tollkvote kan fremmes så snart auksjonsbeløpet er betalt. Dersom det søkes om importtillatelse etter at kvoteperioden har begynt, gis tillatelsen gyldighet fra søknadstidspunktet og fram til den forhåndsdefinerte slutten på kvote­ perioden. Etter første gangs auksjon medfører denne regelen f.eks. at importtillatelsen vil kunne få gyldighet helt opp til tre år (så fremt Statens landbruksforvaltning har fast­ satt en så lang kvoteperiode). Er det derimot på tidspunktet for tilleggsauksjon bare kort tid igjen av kvoteperioden, innebærer regelen at gyldigheten i enkelte tilfeller vil kunne bli kortere enn ett år.

Annet ledd innebærer at det må foreligge en gyldig tillatelse til nedsatt toll, eventuelt importtillatelse for tollkvote, før varer føres ut for utenlands bearbeiding. Videre at varene som skal bearbeides utenlands, må føres ut av landet innenfor den gyldighets­ periode som er definert i utstedt tillatelse ([NT/ITD. Ved innførselen gjelder generelt at betingelsen i § 3 tredje ledd, bokstav b må være oppfylt, dvs. at innførsel må finne sted innen ett år etter utførsel. Dersom innførselen etter utenlands bearbeiding skjer innen ett år etter utførsel, men likevel etter at gyldighetsperioden for TNT/ITI erut-løpt, må virksomheten søke om forlengelse av TNT/ITI. Statens landbruksforvaltning utsteder i slike tilfeller ny tillatelse. Dette er nødvendig av systemtekniske årsaker, og tilsvarer dagens praksis.

Tredje ledd er også ny, og viser tilbake til vareomfanget i § 4, dvs. kjøtt, kjøttvarer og meierivarer. For innførsel på kvoteandel innebærer bestemmelsen at tillatelsen skal angi det kvantum en virksomhet kan innføre av hver vare den har søkt om. Dersom virksomheten har til hensikt å benytte hele kvoten til innførsel av et enkelt produkt, vil mengden på tillatelsen tilsvare kvoteandelens størrelse. Dersom virksomheten har flere varer som skal innføres på den samme kvoten, vil den få en tillatelse per vare. Summen av mengden på tillatelsene kan ikke overstige virksomhetens tildelte kvoteandel. Når det gjelder tillatelse til nedsatt toll med hjemmel i § 4 fjerde ledd, betyr bestemmelsen at Statens landbruksforvaltning ved utstedelse av tillatelsen skal angi størrelsen på det kvantum som innvilges, og som med rimelighet kan sies å ligge innenfor begrepet "prøveproduksjon", jf. merknadene til§ 4 ovenfor.

§ 9 Særlig adgang til å avslå søknad

Tilføyelsen "..og næringsmiddelindustri" er ny, og innebærer en presisering av gjel­ dende forskrift§ 7. Det slås således ytterligere fast at Statens landbruksforvaltning kan ta i betraktning skadevirkningene også for næringsmiddelindustrien ved vurderinger av søknader, og da med utgangspunkt i avhengighetsforholdet mellom landbruket og næringsmiddelindustrien, jf. de generelle merknadene under pkt. 2 ovenfor.

§ 10 Opplysningsplikt

Det er tilføyd et nytt første punktum for å sikre at bestemmelsen blir i tråd med bestemmelser om opplysningsplikt i andre relevante forskrifter som Statens landbruks­ forvaltning forvalter. Virksomhetens aktive opplysningsplikt i forhold til endringer i tid­ ligere gitte opplysninger er som tidligere. Ut over dette er det bare gjort mindre språklige endringer i bestemmelsen i forhold til gjeldende forskrift § 8.
 

§ 11 Kontroll

Bestemmelsen er uendret i forhold til gjeldende forskrift § 9.
 

§ 12 Tilbaketrekking av tillatelse mv.

Bestemmelsen gir en mer presis beskrivelse av Statens landbruksforvaltnings adgang til å trekke tillatelse tilbake og nekte innrømmelse av ny tillatelse enn det som følger av gjeldende forskrift § 11. Overskriften er også endret i tråd med dette. Bakgrunnen for endringen er å gjøre bestemmelsen mer i tråd med bestemmelser i andre relevante forskrifter som Statens landbruksforvaltning administrerer.

Tilbaketrekking kan i dag gjøres dersom "forutsetningene for tillatelsen ikke lenger er tilstede". Bestemmelsen endres for å presisere i hvilke tilfeller slik tilbaketrekning kan skje. Vurderingstemaet er om aktøren har foretatt handlinger som utgjør "brudd på forskriften eller vilkår satt i medhold av forskriften." Endringen innebærer ingen reali­ tetsendring.

Vurderingstemaet er det samme når det gjelder hvorvidt innrømmelse av ny tillatelse kan nektes, som ved tilbaketrekning. Dette til forskjell fra gjeldende forskrift § 11, hvor virksomheten må ha gjort seg skyldig i "vesentlige eller gjentatte brudd på tillatelsens vilkår." I praksis innebærer dette ingen realitetsendring, da vurderingstemaet i stor grad er sammenfallende. I begge tilfeller kan innrømmelse av ny tillatelse nektes i inntil ett år.

§ 13 Dispensasjon

Bestemmelsen er ny, og gir Statens landbruksforvaltning en mulighet til å dispensere fra forskriftens bestemmelser i særlige tilfeller.
 

§ 14 Ikrafttredelses- og overgangsbestemmelser

Av bestemmelsen framgår det at den første auksjonen av kvoter for kjøtt, kjøttvarer og meierivarer gjennomføres i september 2007.

Som en overgangsordning kan Statens landbruksforvaltning gi tillatelse til nedsatt toll for utenlands bearbeiding av kjøtt, kjøttvarer og meierivarer med gyldighet fram til 31. desember 2007. Varer som føres ut før dette tidspunktet, må innføres innen ett år, jf. vilkåret i § 3, tredje ledd bokstav b.

For kjøtt, kjøttvarer og meierivarer som føres ut etter 31.desember 2007, er gjeninnfør­ sel med nedsatt toll betinget av at virksomheten er tildelt kvoteandel ved auksjonen i september 2007.

Landbruks- og matdepartementet legger til grunn at Statens landbruksforvaltning i god tid før auksjonen i september 2007, vil legge ut informasjon på sine hjemmesider om de praktiske sidene ved gjennomføringen av denne.

Fant du det du lette etter?