- Hjem
- Jordbruk
- Informasjon om strømstøtte
- Vanningslag
Vanningslag
Lag eller annen sammenslutning registrert i Enhetsregisteret, og som driver med vanning av jordbruksareal som disponeres av minst to jordbruksforetak.

Oversikt over hva som gjelder for vanningslag
- Skal sende inn én søknad for perioden april 2023 – juni 2023
- Oppgi målepunkt(ene) med strømforbruk og strømutgiftene per måned, og resultatet av finansiell sikringsavtale hvis du har sikringsavtale
- Målepunkt(ene) må tilhøre foretaket
- Det er ingen øvre grense for forbruk
- Utbetalinger skjer løpende etter behandling
- For å gjøre endringer må virksomheten trekke søknaden og sende ny (før fristen/før behandling)
- Søknadsfrist 31. august 2023:
- for perioden april — juni 2023
Spørsmål og svar om vanningslag
-
Når søknaden er registrert, vil du få kvittering for innsendt søknad i foretakets innboks i Altinn. Sjekk at du er logget inn med riktig foretak i Altinn dersom du ikke finner kvitteringen.
Hvis du ikke har fått kvittering, har vi heller ikke mottatt søknaden. Du må da sørge for å sende inn søknaden innen gjeldende frist. Dette gjør du ved å logge deg inn på samme måte som da du forsøkte å sende inn søknad. Pass på at du fullfører alle steg, før du til slutt avslutter med å trykke på «send søknad».
Du skal få slik melding på skjermen når søknaden er sendt inn:
-
Landbruksdirektoratet vil som et utgangspunkt foreta løpende utbetalinger etter hvert som søknader mottas og saksbehandles. Hvor raskt utbetalingen av strømstøtte skjer, vil imidlertid påvirkes av når søknader blir levert, saksbehandlingskapasitet, kontroll og sakens kompleksitet.
-
Strømstøtte til det enkelte vanningslag beregnes etter følgende formel, jf. forskriften § 7:
(foretakets faktiske kostnader per kWt – 70 øre/kWt ekskl. mva.) x 0,80 x 1,25 x antall kWt forbruk
- Støtte beregnes med grunnlag i vanningslagets faktiske strømkostnader.
- Virksomheten får kun støtte dersom dets faktiske kostnader overstiger terskelverdien på 70 øre per kWt eksklusive merverdiavgift.
- Næringsdrivende kan få fradrag for inngående mva. Som følge av at merverdiavgift blir hensyntatt (verdien 1,25 i formelen), medfører det at foretaket i realiteten får full dekning for sine faktiske kostnader over 70 øre per kWt.
- I de tilfeller hvor vanningslaget har en prissikringsavtale og denne har direkte betydning for foretakets faktiske strømkostnader, skal resultatet av avtalen hensyntas når faktiske strømkostnader beregnes.
- Strømstøtten blir beregnet med utgangspunkt i opplysningene vanningslaget oppgir i søknaden om strømkostnader per måned, strømforbruk per måned og eventuelle prissikringsavtaler. Ved en eventuell kontroll kan virksomheten bli bedt om å dokumentere de oppgitte opplysningene.
-
Nei, støtten gjelder per foretak, altså per organisasjonsnummer. Du kan legge inn alle målepunktene som tilhører vanningslaget og som knytter seg til vanning av jordbruksareal i søknaden om strømstøtte.
-
Det følger av strømstøtteforskriften § 7 at støttebeløpet for vanningslag beregnes på grunnlag av forbruk som er registrert på målepunkt som tilhører virksomheten. At målepunktet må “tilhøre” vanningslaget innebærer at det må være tilstrekkelig tilknytning mellom vanningslagets strømutgifter til vanning av jordbruksareal og målepunktet som oppgis i søknaden om strømstøtte. I utgangspunktet vil det innebære at vanningslaget må være nettkunde og eier av målepunktet, og for eksempel ikke ett av foretakene som er med i vanningslaget. Det er foretaket/virksomheten som står på fakturaen fra nettselskapet, som regnes som nettkunde. Landbruksdirektoratet forutsetter at vanningslaget tar de nødvendige skritt som er mulige å foreta for å bli nettkunde.
I noen tilfeller vil det imidlertid ikke være mulig for vanningslaget å bli nettkunde på målepunktet. Unntaksvis vil man da konkret vurdere om det er en tilstrekkelig tilknytning mellom vanningslagets virksomhetens og målepunktet. I slike tilfeller må vanningslaget kunne fremlegge dokumentasjon som viser at målepunktet har en direkte kobling til vanningen av jordbruksareal, og at det er fakturaen fra strømselskapet som er bestemmende for strømutgiftene virksomheten har. Det innebærer for eksempel at eventuelle påslag eier av målepunktet tar i tillegg til vanningslagets strømutgifter faller utenfor det virksomheten kan få strømstøtte for.
-
Målepunkt-ID finner du på strømfakturaen til vanningslaget eller ved å logge deg inn på Min side på Elhub.no. Se også veiledning med bildeforklaring på elhub.no om hvordan du finner målepunkt-ID.
Målepunkt-ID er et unikt identifikasjonsnummer som alle strømmålere i Norge har. Nummeret består av 10 + 8 siffer. Målepunkt-ID begynner alltid med 7070575000, mens de siste åtte sifrene er en unik ID for din måler. Målepunkt-ID må ikke forveksles med målernummer som er serienummeret på strømmåleren i sikringsskapet.
-
Du skal kun oppgi strømkostandene som knytter seg til vanning av jordbruksareal.
Du skal oppgi det strømforbruket vanningslaget har hatt per måned og de strømkostnadene laget har hatt per måned. Du skal føre opp kostnadene knyttet til den strømmen virksomheten faktisk har brukt, det vil si det vanningslaget betaler til strømleverandøren for strømavtalen for fysisk leveranse av strøm (for eksempel fastprisavtaler, avtaler med standard variabel pris og spotprisavtaler). Dette oppgis per målepunkt.
Du skal ikke inkludere merverdiavgift eller nettleie i strømkostnadene du oppgir.
Dersom virksomheten har en prissikringsavtale, skal du laste opp resultatet av sikringsavtalen som vedlegg til søknaden. I tillegg må du laste opp fakturaer for månedene du søker om støtte. Landbruksdirektoratet vil ta sikringsavtalen med i beregningen av vanningslagets faktiske strømkostnader.
Faktiske strømkostnader er virksomhetens kostnader knyttet til den fysiske strømleveranse (det du betaler din strømleverandør i form av fysisk leveranse av strøm, fysisk sluttoppgjør), og resultatet av prissikringsavtalen for strøm (finansielt oppgjør).
Eksempel på faktura til et foretak med prissikring, og utfylling av strømforbruk og kostnader i søknadsskjemaet:
-
En sikringsavtale er en type kraftavtale, men er til forskjell fra de tre hovedtypene av kraftavtaler som regnes som fysiske kraftavtaler (fastprisavtale, avtaler med standard variabel pris og spotprisavtaler), en finansiell kraftavtale. Finansielle kraftavtaler gjøres opp finansielt, uten fysisk sluttoppgjør i form av kraftleveranser (fysisk strøm). Formålet med slike avtaler er risikostyring og prissikring.
Dersom vanningslaget har en slik sikringsavtale, skal dette oppgis i søknaden om strømstøtte.
-
Dersom vanningslaget blir tatt ut til kontroll kan du bli bedt om å dokumentere opplysningene du oppgir i søknadsskjemaet, samt at virksomheten oppfyller vilkårene for å motta strømstøtte. Dersom vanningslaget blir trukket ut i kontroll kan/vil det ta lenger tid før du den eventuelle utbetalingen av strømstøtte.
-
Dersom du ønsker å legge til nye målepunkt eller fjerne eksisterende målepunkt, eller gjøre andre endringer etter at du har sendt inn søknad, må du trekke søknaden og levere en ny og oppdatert søknad. Dette gjør du ved å logge deg inn på samme måte som da du leverte søknad og velger «Oppgaver» og deretter «Trekk søknad».
Siden søknadene saksbehandles fortløpende etter tidspunkt for når de kommer inn, baserer vi oss på de opplysningene som til enhver tid fremgår av innsendt søknadskjema. Etter at søknadsfristen for perioden du har søkt om støtte er utløpt, eller søknaden er ferdig behandlet og du har mottatt vedtak, kan du ikke gjøre endringer i søknaden. I så tilfelle bes du sende oss en e-post til stromstotte@landbruksdirektoratet.no hvor du oppgir og forklarer endringene du ønsket å foreta. Husk å oppgi ditt organisasjonsnummer.
-
Foretak som blir tatt ut til kontroll må sende oss strømfakturaer. Hvis du har oppgitt feil tall i søknaden, vil vi korrigere opplysningene i tråd med fakturaene. Det kan for eksempel være tilfellet hvis du inkluderte nettleie eller merverdiavgift når du fylte inn dine strømkostnader. I tilfeller hvor det er gjennomgående mye feil i søknaden, vil vi be deg om å sende inn nytt søknadsskjema hvor vi veileder deg for å sikre riktig utfylling.
Se spørsmål over Hvilke kostnader skal jeg oppgi i søknadsskjemaet/hva inngår i faktiske strømkostnader?, for å være sikker på at du fyller inn riktige tall.
-
I utgangspunktet mister vanningslaget muligheten til å få strømstøtte dersom fristen for å søke er gått ut. Landbruksdirektoratet kan likevel i «særlige tilfeller» gi dispensasjon/unntak fra en frist. Vi minner om at du fremdeles kan sende inn søknad for perioder der fristen ikke er gått ut via våre nettsider/Altinn.
For å søke om dispensasjon fra en frist ber vi om at du gjør følgende:
- Send henvendelse/søknad til stromstotte@landbruksdirektoratet.no, eller per post til Landbruksdirektoratet, Postboks 56, 7701 Steinkjer. Opplys gjerne tydelig om at det er en dispensasjonssøknad.
- Oppgi vanningslagets organisasjonsnummer.
- Oppgi hvilken periode det ønskes å søke om/motta støtte for (som du ikke kan søke om via våre nettsider/Altinn siden fristen er gått ut).
- Oppgi hvilket/hvilke målepunkt som knytter seg til vanningslaget og som det ønskes å motta støtte for.
- Oppgi årsaken til at det ikke ble søkt innen fristen og legg ved eventuell dokumentasjon som bekrefter dette (f.eks. en legeerklæring). Vi ber deg begrunne dispensasjonssøknaden så godt som mulig.
Dispensasjonssøknader behandles fortløpende. Vi har for tiden stor sakspågang, og ber om forståelse for at det kan ta noe tid å få søknaden behandlet.
-
Dersom du ønsker å klage på ett eller flere av våre vedtak, ber vi deg om å gjøre følgende:
- Send skriftlig klage til stromstotte@landbruksdirektoratet.no, eller per post til Landbruksdirektoratet, Postboks 56, 7701 Steinkjer. Opplys gjerne tydelig om at det er en klage.
- Oppgi vanningslagets organisasjonsnummer.
- Oppgi hvilket/hvilke vedtak du klager på.
- Oppgi hvilket/hvilke målepunkt det gjelder.
- Oppgi hvorfor du klager på vedtaket/vedtakene og legg ved eventuell dokumentasjon som kan være relevant for oss når vi skal behandle din klage (f.eks. faktura ved feilaktig husholdningstrekk). Vi ber deg begrunne klagen så godt som mulig.
Vi minner om at klagefristen er tre uker fra du mottok vedtaksbrevet (som hovedregel datoen vedtaksbrevet er datert).
Klager behandles fortløpende. Vi har for tiden stor sakspågang, og ber om forståelse for at det kan ta noe tid å få klagen behandlet.
Dersom Landbruksdirektoratet opprettholder vårt tidligere vedtak (kommer til samme resultat), vil din klage bli sendt til Landbruks- og matdepartementet som klageinstans for endelig behandling.