Eksempler på arenaer og aktiviteter på gården, og hvordan disse kan knyttes til undervisningen på skolen:

Arena AktivitetEksempler på undervisningsressurserKompetansemål
Grillhytte/
lavvo/
kjøkken
  • Fyre opp
  • Tilberede og servere mat, opprydning

Mat i naturen

 

Fra gården til matbordet
(3.-4. trinn)

 

Potetprosjektet (3.-4. trinn)

 

Lær om norske grønnsaker
(3.-4. trinn)

 

Klimasmart mat (5.-10. trinn)

 

Bærekraftig kosthold (Vgs)

Naturfag, 10. trinn: gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

Naturfag Vg1: gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv

Mat og helse: Mange aktuelle kompetansemål på både 4., 7. og 10. trinn
Hønsehuset
  • Rengjøre
  • Tilføre miljø-berikelser
  • Fylle mat, vann og sand
  • Plukke egg
  • Observere atferd

Ekspert på dyr (3.-4. trinn)

 

Bonde for en dag (3.-4. trinn)

 

Lær om høna
(3.-4. trinn)

 

Klimasmart mat (5.-10. trinn)

 

Antibiotika i husdyrproduksjon (8.-10. trinn)

 

Bærekraftig kosthold (Vgs)

Matematikk, 2. trinn: utforske tal, mengder og teljing i leik, natur, biletkunst, musikk og barnelitteratur, representere tala på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane

Naturfag, 4. trinn: gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas

Krle, 4. trinn: identifisere og reflektere over etiske spørsmål; utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

Matematikk, 4. trinn: utforske og bruke målings- og delingsdivisjon i praktiske situasjonar

Naturfag, 7. trinn: utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen

Matematikk, 8. trinn: lage og forklare rekneuttrykk med tal, variablar og konstantar knytte til praktiske situasjonar

Fjøset

Stallen
  • Gi melk
  • Melking/
    melkerobot
  • Møkke/rengjøre, fylle flis/halm, bytte vann, fôre og koste
  • Smøre seletøy
  • Stelle hest
Observere atferd

Ekspert på dyr (3.-4. trinn)

 

Bonde for en dag (3.-4. trinn)

 

Fra gården til matbordet
(3.-4. trinn)

 

Klimasmart mat (5.-10. trinn)

 

Antibiotika i husdyrproduksjon (8.-10. trinn)

 

Bærekraftig kosthold (Vgs)

 

Gentesting (Vgs)

Naturfag, 4. trinn: gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas; utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen

Krle, 4. trinn: identifisere og reflektere over etiske spørsmål; utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

Naturfag Vg1: beskrive DNA og hvordan egenskaper arves, og gjøre rede for hvordan arv er en forutsetning for evolusjon

Kardemaskin
  • Bearbeide ull
  • Studere ullkvalitet
Hjerter i ull
(1.-7. trinn)

Naturfag, 2. trinn: utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper

Kunst og håndverk, 2. og 4. trinn: bruke håndverks-teknikker og håndverktøy i utforming av tre, leire og tekstil på en miljøbevisst og trygg måte; undersøke hvordan tradisjonshåndverk, inkludert samisk håndverk, utnytter naturmaterialers egenskaper, og bruke erfaringer til å lage enkle bruksgjenstander
Låven
  • Veie høy
 

Matematikk, 2. trinn: utforske tal, mengder og teljing i leik, natur, biletkunst, musikk og barnelitteratur, representere tala på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane; utforske addisjon og subtraksjon og bruke dette til å formulere og løyse problem frå leik og eigen kvardag

Matematikk, 3. trinn: bruke ulike måleiningar for lengd og masse i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining

Matematikk, 4. trinn: utforske og bruke målings- og delingsdivisjon i praktiske situasjonar

Matematikk, 6. trinn: utforske mål for areal og volum i praktiske situasjonar og representere dei på ulike måtar
VerkstedetMekke, snekre, fikse 

Kunst og håndverk, 2. og 4. trinn: bruke håndverksteknikker og håndverktøy i utforming av tre, leire og tekstil på en miljøbevisst og trygg måte; undersøke hvordan tradisjonshåndverk, inkludert samisk håndverk, utnytter naturmaterialers egenskaper, og bruke erfaringer til å lage enkle bruksgjenstander; samtale om bruk, funksjon og materialvalg i ulike bygninger og lage skisser med forslag til ny arkitektur

Naturfag, 4. trinn: utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen

Naturfag, 7. trinn: lese og forstå faremerking og reflektere over hensikten med disse

Kunst og håndverk, 7. og 10.  trinn: bruke ulike håndverktøy og elektriske verktøy for å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer på en trygg og miljøbevisst måte; undersøke materialene i ulike gjenstander og vurdere funksjon, holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk; analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander
Tunet
  • Runderiding/
    hest og vogn
  • Observere kulturminner og kulturlandskap
 

Samfunnsfag, 2. trinn: utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet; utforske og presentere korleis menneska levde for éin til to menneskealdrar sidan

Samfunnsfag, 4. trinn: utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag

Samfunnsfag, 7. trinn: utforske korleis menneske i fortida livnærte seg, og samtale om korleis sentrale endringar i livsgrunnlag og teknologi har påverka og påverkar demografi, levekår og busetjingsmønster

Kunst og håndverk, 10. trinn: analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid
BikubeneObservere bier og birøkt

Lær om bier
(1.-2. trinn)

 

Forsvunnet: biearter savnet (5.-7. trinn)

 

Menneskets bi(e)effekt
(8.-10 trinn)

Naturfag, 2. trinn: samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

Naturfag, 4. trinn: gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas; utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

Krle, 4. trinn: identifisere og reflektere over etiske spørsmål; utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

Kunst og håndverk, 4. trinn: prøve ut ulike ideer og muligheter i gjenbruksmaterialer og formidle til andre hvordan man i egen hverdag kan bidra til å ivareta natur og miljø

Naturfag, 7. trinn: gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet

Naturfag, 10. trinn: gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

Samfunnsfag, 10. trinn: beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn

Naturfag vg1: gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold

Grønnsaks-hagen

Frukthagen

Drivhuset
  • Plante, luke, vanne, høste/plukke

Lær om bier
(1.-2. trinn)

 

Potetprosjektet (3.-4. trinn)

 

Lær om norske grønnsaker
(3.-4. trinn)

 

Fra gården til matbordet
(3.-4. trinn)

 

Forsvunnet: biearter savnet (5.-7. trinn)

 

Klimasmart mat (5.-10. trinn)

 

Menneskets bi(e)effekt
(8.-10. trinn)

 

Karbon
(8.-10. trinn)

 

Klimaendringer (8.-10. trinn)

 

Bærekraftig kosthold (Vgs)

 

Gentesting (Vgs)

 

Utforsking av jord

 

Plansjer

Matematikk, 2. trinn: måle og samanlikne storleikar som gjeld lengd og areal, ved hjelp av ikkje-standardiserte og standardiserte måleiningar, beskrive korleis og samtale om resultata

Naturfag, 4. trinn: delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte

Matematikk, 4. trinn: bruke ulike måleiningar for lengd og masse i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining

Naturfag, 10. trinn: beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer

Samfunnsfag, 10. trinn: beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn

Innhegning/
paddock
  • Fylle vann og mat
  • Rengjøring
  • Observere atferd
  • Tilsyn og kontakt med dyra

Lær om sauen (3.-4. trinn)

 

Bærekraftig kosthold (Vgs)

Matematikk, 3. trinn: utvikle og bruke formålstenlege strategiar for subtraksjon i praktiske situasjonar

Naturfag, 4. trinn: gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas

Krle, 4. trinn: identifisere og reflektere over etiske spørsmål; utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

Matematikk, 4. trinn: lage rekneuttrykk til praktiske situasjonar og finne praktiske situasjonar som passar til oppgitte rekneuttrykk
Beitet
  • Skjøtsel av kulturbeite, gjerding,
  • Tilsyn og observasjon av dyr
  • Sjekke vann, gi tilleggsfôr

Lær om bier
(1.-2. trinn)

 

Lær om sauen (3.-4. trinn)

 

Bærekraftig naturmangfold (5.-7. trinn)

 

Forsvunnet: biearter savnet (5.-7. trinn)

 

Menneskets bi(e)effekt
(8.-10. trinn)

 

Karbon
(8.-10. trinn)

 

Bærekraftig kosthold (Vgs)

 

Utforsking av jord

 

Plansjer

Naturfag, 2. trinn: samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

Naturfag, 4. trinn: gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas; utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

Krle, 4. trinn: identifisere og reflektere over etiske spørsmål; utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

Samfunnsfag, 4. trinn: beskrive kultur- og naturlandskap i Noreg og samtale om korleis historiske og geografiske kjelder, inkludert kart, kan gi informasjon om landskap

Naturfag, 7. trinn: gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet

Naturfag, 10. trinn: gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

Naturfag Vg1: gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold

Enga

Åkeren
  • Jordprøver
  • Kartlegge arter i enga

Lær om bier
(1.-2. trinn)

 

Forsvunnet: biearter savnet (5.-7. trinn)

 

Menneskets bi(e)effekt
(8.-10. trinn)

 

Karbon
(8.-10. trinn)

 

Bærekraftig kosthold (Vgs)

 

Utforsking av jord

 

Plansjer

Krle, 4. trinn: identifisere og reflektere over etiske spørsmål; utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

Matematikk, 4. trinn: bruke ikkje-standardiserte måleiningar for areal og volum i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining

Krle, 7. trinn: reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid

Naturfag, 10. trinn: gjøre rede for hvordan fotosyntese og celleånding gir energi til alt levende gjennom karbonkretsløpet; utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp; gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

Samfunnsfag, 10. trinn: utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur

Krle, 10. trinn: identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom

Naturfag vg1: gi eksempler på bruk av bioteknologi og drøfte etiske spørsmål knyttet til bioteknologi

Bekken

Vannet
  • Kartlegge arter
  • Biotop-forbedrende tiltak for fisk
  • Undersøke pH og vannkvalitet

Lær om bier
(1.-2. trinn)

 

På bunndyrjakt (3.-7. trinn)

 

Forsvunnet: biearter savnet (5.-7. trinn)

 

Menneskets bi(e)effekt
(8.-10. trinn)

 

Planter i og ved ferskvann

 

Smådyr i ferskvann

 

Vannkvalitet

 

Plansjer

Naturfag, 2. trinn: utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre; samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak

Naturfag, 4. trinn: utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda; utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området; utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

Krle, 4. trinn: identifisere og reflektere over etiske spørsmål; utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

Naturfag, 7. trinn: gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk; gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet; utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

Kroppsøving, 10. trinn: forstå fleire typer kart og digitale verktøy og bruke dei til å orientere seg i kjende og ukjende miljø

Naturfag vg1: gjøre rede for hvordan noen miljøgifter kan akkumuleres i næringskjeder, og vurdere tiltak for å ta vare på helse og miljø
Skogen
  • Planting, skjøtsel
  • Kartlegge arter i skogen

Studer småkryp (1.-2. trinn)

 

Lær om bier
(1.-2. trinn)

 

Bærekraftig naturmangfold (5.-7. trinn)

 

Forsvunnet: biearter savnet (5.-7. trinn)

 

Hva er «jobben» til mose og lav? (5.-7. trinn)

 

Karbon (8.-10. trinn)

 

Menneskets bi(e)effekt
(8.-10. trinn)

 

Klimaendringer (8.-10. trinn)

 

Mat i naturen

 

Utforsking av jord

 

Plansjer

Naturfag, 2. trinn: oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon

Kroppsøving, 2. trinn: forstå og praktisere turreglar og bruke klede etter vêr og forhold i naturen

Naturfag, 4. trinn: utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut

Krle, 4. trinn: identifisere og reflektere over etiske spørsmål; utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

Kroppsøving, 4. trinn: øve på trygg og sporlaus ferdsel i naturen

Naturfag, 7. trinn: utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

Kroppsøving, 7. trinn: bruke kart, digitale verktøy og teikn i naturen til å orientere seg i natur og nærmiljø; gjere greie for allemannsretten under ferdsel og opphald i naturen

Naturfag, 10. trinn: gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

Kroppsøving, 10. trinn: vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel

Naturfag Vg1: gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold

Kroppsøving Vg1: bruke kart og digitale verktøy på ein måte som sikrar trygg ferdsel for seg sjølv og for andre; bruke lokale tradisjonar for ferdsel i naturen under vekslande årstider
Vedmaskin, flisfyringsanlegg og minikraftverket
  • Produsere og stable ved
  • Studere hvordan et flisfyrings-anlegg eller minikraftverk fungerer

Bioenergi
(8.-10. trinn)

 

Klimaendringer (8.-10. trinn)

Naturfag, 4. trinn: samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder

Krle, 4. trinn: identifisere og reflektere over etiske spørsmål; utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk

Naturfag, 7. trinn: lese og forstå faremerking og reflektere over hensikten med disse

Naturfag, 10. trinn: gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforske ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på; drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt; delta i risikovurderinger knyttet til forsøk og følge sikkerhetstiltakene

Samfunnsfag, 10. trinn: utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur

Senter for kunst og kultur i opplæringen

Inn på tunet- Gården som praktisk læringsarena | Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (kunstkultursenteret.no)