Praktiske avklaringer

  • Klare avtaler med tilbyder
  • Avklare transport
  • Hvem skal være med fra skolen?
     

Lurt å tenke på

«Det kan være krevende for lærer å legge opp til læringsaktiviteter på et Inn på tunet tilbud, men elevene har veldig godt av det. Og så får vi så mye igjen i gratis læring både faglig og sosialt»

Lærer 3. trinn

Under

Sikre at de får gjennomføre det som er planlagt

Etter

  • Umiddelbart etter får snakke sammen om opplevelsene
  • Ha klare oppgaver
  • Hva og hvordan skal dette brukes i videre arbeid på skolen?

Samarbeid med andre

PP-tjeneste

Sakkyndige vurderinger – kan gi eksempler på opplæring som passer på IPT.

I systemrettet arbeid samarbeide med lærere, skoleledere og IPT tilbyder for å skreddersy tilbud til enkeltelever, grupper og trinn.

Samarbeid med andre

«Både vi i PP-tjenesten, skolen og foresatte mener at dette tilbudet (på en Inn på tunet gård) er til elevens beste. Men det blir for dyrt for kommunen»

PP-medarbeider

Skolehelsetjenesten

Dårlig tilpasset opplæring og skolemiljø kan være direkte årsaker til at barn ikke trives på skolen. I verste fall kan det føre til utenforskap, frafall eller psykiske lidelser.

Barn trenger å oppleve mestring for å trives. Gården er en arena som innbyr til mestring, trivsel og læring. Dette gjelder både enkeltelever som strever, men det kan også være positivt for klassemiljøet at elevene får anledning til å lære på en mer praktisk måte.

Erfaringer fra skoleklasser som bruker Inn på tunet er at tilbudet fremmer læring og gir elevene felles mestringsopplevelser.  Det skapes relasjoner rundt arbeidsoppgavene på gården som elevene tar med seg tilbake til skolen og klasserommet.