Prosjektet startet opp i mars 2025 og skal etter planen vare ut juni 2027.

Bakgrunn

Første februar trådte ny gjødselbrukforskriften (forskrift om bruk og lagring av gjødsel mv.) i kraft. Regelverket skal bidra til ressurseffektiv utnyttelse av gjødselvarer, samtidig som man reduserer avrenning av næringsstoffer til vassdrag og sjø og ivaretar naturmangfoldet. Dermed reduseres miljøbelastningen fra jordbruket.  

Regelverket stiller strengere krav enn tidligere til blant annet hvor mye fosfor som kan spres på jordbruksarealene, og og det er satt strengere frister for når det er tillatt å spre organisk gjødsel.  Det er også nye krav til journalføring og innrapportering av opplysninger.  

Først når det nye regelverket blir fulgt kan vi få de positive effektene på miljø og ressursutnyttelse. For å sikre at bøndene følger regelverket må kommunen drive effektivt tilsyn.  

Gevinster

For at kommunene skal ha mulighet til å drive effektivt tilsyn trengs det digitale støttesystemer. Å undersøke om bønder i et område etterlever grensene for tilførsel av fosfor krever for eksempel sammenstilling av en rekke opplysninger, noe som er langt mer effektivt med et digitalt system. Dette gjorde Landbruksdirektoratet en konseptvalgutredning av i 2024, hvor vi konkluderte at et fagsystem for oppfølging av spredearealkravet kunne spare mange arbeidstimer i kommunene.  

For bonden er det nå flere opplysninger enn før som skal sendes inn til det offentlige. Mange av disse opplysningene finnes allerede i de digitale systemene bonden bruker for å planlegge og registrere opplysninger om driften– skifteplanleggingssystemene. Det vil derfor være tidsbesparende om opplysningene kan sendes fra disse systemene i stedet for at bonden skal måtte sende dem inn manuelt på papir, eller via egne digitale skjemaer. 

Løsningskonsept og produkter 

Løsningskonseptet er datadrevet. Vi legger opp til å samle inn, strukturere og bruke dataene til beslutningsstøtte, effektiv oppfølging og evaluering av det nye gjødselbrukregelverket. Integrasjon mot skiftesystemer skal gjøre det enklest mulig for bonden å gjennomføre lovpålagte innrapporteringer og søknadsprosesser. Bonden vil også motta informasjon fra forvaltningen i sine skifteplanleggingssystemer, f.eks. bekreftelse på mottatte rapporteringer, status på søknader eller andre kontekstavhengige meldinger.  

En robust og skalerbar mottaksløsning for data og for implementering av forretningslogikk og API-er (maskin-til-maskin-grensesnitt) utgjør derfor en sentral del av løsningskonseptet. 

Med ny gjødselbrukforskrift er det også bestemt at det skal opprettes et nasjonalt jordprøveregister. Her skal analyseresultater sendes innfor de jordprøvene bonden er pålagt å ta med nytt regelverk.Jordprøveregisteret er også en del av leveransene i prosjektet. 

Overordnet skal prosjektet levere følgende: 

Produkt Beskrivelse
Gjødselregister og API 

«Kjerneløsningen» i systemet. Motta, organisere og videreformidle data som rapporteres inn, søknadsprosesser, statusmeldinger mv.​​ 

API-er (maskin-til-maskin-grensesnitt) for integrasjon mot skifteverktøy mv.​​ 

Søknads- og rapporteringsløsning for gjødselbruker (brukergrensesnitt)​​ 

Pri 1: Bondens digitale skifteverktøy​​ 

​​Pri 2: Egen løsning for de som ikke bruker digitale skifteverktøy​ (prosjektet skal vurdere behovet for utvikling av dette) 

Fagsystem for forvaltningen (brukergrensesnitt)​​ Datasentrisk, mottak og behandling av søknad, meldinger inn/ut, "dashboard"​ 
Konsept for fosforbalansegjødsling​ Konsept for hvordan et system for å følge krav til fosforbalansegjødsling bør realiseres​ 

Brukerinvolvering

Prosjektet har etablert referansegrupper bestående av representanter fra næringer som bruker gjødsel (bønder, golfanlegg, parktjenester), rådgivningstjenesten, forvaltningen (kommuner, statsforvalter, direktorater), leverandører av skifteplanleggingsverktøy m.fl. Referansegruppene bidrar med å definere brukerbehov, skissere løsninger og brukertesting. 

Tett samarbeid med leverandører av skifteplanleggingsverktøy er viktig i prosjektet. Vi har knyttet til oss i alt 9 ulike leverandører som leverer denne type verktøy i Norge. Disse skal bidra med å spesifisere og teste integrasjons-API-er, og tilpasse løsningene sine slik at innrapportering til det offentlige blir mulig. Vi legger vekt på å utvikle og tilby API-er basert på åpne standarder og protokoller. Slik sikrer vi at alle nåværende og fremtidige systemleverandører til bonden (og andre gjødselbrukere) gis like muligheter for å implementere støtte hos sine kunder. 

Hva er gjort og hva skjer fremover? 

Våren 2025 gjennomførte vi en innsikts- og planleggingsfase der vi involverte referansegrupper i å utlede brukerbehov som grunnlag for arbeid med å definere løsningskonsept og grovestimering av dette. Høsten 2025 har vi arbeidet videre med å prioritere funksjonsområder som skal utvikles og har begynt å bygge kjerneløsningen (Gjødselregister og API).  

Ut over å bygge kjerneløsningen i systemet, som inkluderer første versjoner av API-er mot skifteverktøyene, vil vi prioritere å lansere en enkel løsning for kommunene for kartfesting av innmarksbeiter godkjent som spredeareal. 

Vi prioriterer også tidlig å gjennomføre en konseptvalgutredning av  støtteverktøy for fosforbalanse. Dette handler om hvilken type støttesystemer som bør og kan utvikles for gårdbrukere som ønsker å benytte seg av muligheten til å dokumentere at fosforstrømmer inn til, og ut fra,  foretaket er i balanse, heller enn å følge de fastsatte grensene for tilførsel av fosfor på jordbruksareal. 

Har du spørsmål til prosjektet, kontakt prosjektleder Simen Slotta på e-post: simen.slotta@landbruksdirektoratet.no