Til hovedinnhold

Søkeveiledning

Her finner du brukerveiledning som hjelper deg i søkeprosessen og ved rapportering.

1. Innlogging

For å logge inn, velg den ID-en du ønsker å bruke (for eksempel BANKID).

Steg 1. Finn riktig ordning og søknadsskjema 

For å registrere en søknad, finn fram til riktig ordning og søknadsskjema.

Når du kommer inn på ordningssiden, klikk på lenken til søknadsskjema. Du blir da bedt om å logge inn via Altinn. 

Steg 2. Sørg for at du har riktige rolle

For å sende inn en søknad på vegne av et foretak, må du ha Altinn-rollen «primærnæring og næringsmiddel». Du kan se hvilke roller du har for et foretak i Altinn på siden «Profil, roller og rettigheter». Om du mangler riktig rolle, må en person i foretaket som har anledning til å gi slike rettigheter til andre, gi deg rollen. Beskrivelse av hvordan dette gjøres i Altinn finner du her hvordan du gir rettigheter til andre.  

Steg 3. Logg inn

For å logge inn, velg den ID-en du ønsker å bruke (for eksempel BANKID).

Steg 4. Velge aktøren du skal representere

Det er viktig at du velger riktig aktør. Hvis du velger deg som privatperson her, er du innlogget som privatperson og du vil kun se søknader som du har sendt inn som privatperson. Tilsvarende hvis du har valgt foretak med organisasjonsnummer som aktør, ser du kun søknadene som er sendt inn fra det foretaket som du har valgt.

Skjermdump fra Altinn som viser hvordan du velger aktør.

Steg 5. Du kommer til "Min side" 

På «Min Side» kan du:

  1. Registrere en ny søknad ved å trykke på knappen "Registrer ny søknad".
  2. Fortsette å registrere på en påbegynt søknad ved å trykke på knappen "Fortsett å registrere søknad".
  3. Få oversikt over alle innsendte søknader for den tjenesten du har valgt. Hvis du mangler søknader i listen din, sjekk at du representerer riktig aktør. Om du har valgt feil aktør, logg ut, logg inn på nytt og velge riktig aktør.
  4. Registrere en utbetalingsanmodning for å få utbetalt tilskudd etter en innvilget søknad. Hvis knappen for å registrere utbetalingsanmodning er grå/inaktiv, må du ta kontakt med saksbehandler som har innvilget søknaden. 

Øverst til høyre på siden, kan du se hvem du er innlogget som.

  • For foretak vises organisasjonsnummer.
  • For privatperson vises navnet på personen som du valgte som aktør 

 

2. Registrere ny søknad

Tips!

  • Ha all nødvendig informasjon tilgjengelig før du starter. 
  • Husk å lagre underveis. Lagringen skjer ikke automatisk. 
  • Du blir automatisk logget ut av systemet hvis du ikke aktivt jobber med registreringen. 
  • Skal du legge ved dokumenter/filer som ikke er i standard Office-format, lagre dokumentet som PDF før du laster opp. 

Steg 1. Registrer grunnopplysninger 

Opplysninger om søker  

Vi henter opplysninger om foretaket fra enhetsregisteret. Hvis noen av opplysningene er feil, må du oppdatere dette i Enhetsregisteret hos Brønnøysundregistrene. I tillegg hentes gårds- og bruksnummeret fra Landbruksregisteret. Hvis gårds- og bruksnummer er feil, kontakt kommunen.  

Opplysninger om privatpersoner henter vi fra folkeregisteret. Hvis adressen er feil, må du oppdatere dette i Folkeregisteret.  

Kontaktinformasjon 

For foretak må du fylle inn e-postadresse og/eller mobilnummer i søknaden. Her legger du inn kontaktinformasjon til personen som skal motta informasjon underveis i søknadsprosessen.

For privatpersoner henter vi e-postadresse og/eller mobilnummer fra Kontakt- og reservasjonsregisteret som er et felles kontaktregister som stat og kommune bruker for å kontakte privatpersoner. For at privatpersoner skal få lov til å sende inn en digital søknad, må personen ha satt ikke reservert under "Reservasjon mot kommunikasjon på nett " i Kontakt- og reservasjonsregisteret. 

Landbruksdirektoratet bruker mobilnummer/e-postadresse som er oppgitt i kontaktinformasjonen til å sende ut påminnelse om rapporteringsfrist og varsle søker når det blir sendt ut dokumenter som er tilgjengelig i Altinn for foretak og i digital postkasse for privatpersoner.

Dokumenter som vi varsler om, er 

  • vedtaksbrev 
  • kvittering på sendt søknad 
  • kvittering på sendt utbetalingsanmodning 
  • utbetalingsbrev 

Kontonummer 

Søknaden er forhåndsutfylt med kontonummeret som foretaket eller privatpersonen er registrert med hos Landbruksdirektoratet. Tilskuddet utbetales til dette kontonummeret. For å kunne sende inn søknad må det være registrert et kontonummer. 

Hvis foretaket ditt ikke er registrert med et kontonummer eller om kontonummeret er feil må du bruke skjemaet «Registrering av kontonummer for utbetaling av tilskudd og erstatning fra Landbruksdirektoratet» for å registrere eller endre kontonummeret. For å kunne registrere eller endre kontonummer til et foretak må du ha rollen «primærnæring og næringsmiddel» i Altinn.  

Saksbehandler kan ikke registrere eller endre kontonummer på vegne av søker.  

Steg 2. Registrer søknadsopplysninger  

Under seksjonen søknadsopplysninger skal du registrere informasjon som saksbehandler trenger for å kunne behandle søknaden. Hva du må oppgi av opplysninger varierer mellom de ulike tilskuddsordningene.  

Det er veiledningstekster til de ulike feltene i søknadsskjemaet som vil hjelpe deg å fylle ut riktig informasjon. I tillegg er det noen steder lagt inn hjelpetekster bak spørsmålstegnsymbol som gir mer informasjon.  

Det er viktig at søker legger inn korrekte og tilstrekkelige opplysninger slik at søknaden blir behandlet korrekt. 

Eiendom  

For ordninger hvor du søker om tilskudd til prosjekter og/eller tiltak på eiendommer, må du registrere hvilken eiendom det skal utføres tiltak på. Eiendommen må være en aktiv eiendom i Landbruksregisteret og må enten være en landbrukseiendom eller en grunneiendom som er knyttet til en landbrukseiendom.  

Om eiendommen ikke finnes i Landbruksregisteret eller om du ikke får registrert eiendommen, må du ta kontakt med kommunen som eiendommen tilhører, for å finne ut av hva som er årsaken til at du ikke får registrert eiendommen. 

Vedlegg 

Dokumentasjon som skal sendes med søknaden kan lastes opp som vedlegg til søknaden. Du skal ikke laste opp dokumenter med taushetsbelagte eller personsensitive opplysninger.  

Oppsummering 

Her finner du en oversikt over søknaden og en utskriftsvennlig versjon av søknadsopplysningene dine.  

For noen ordninger må du velge hvem som skal behandle søknaden din, mens for andre ordninger blir dette automatisk utledet fra opplysninger du har registrert. Er du usikker på hvem du skal sende søknaden til, kan du kontakte kommunen.  

Steg 3. Kontroller og send inn

Når du har kontrollert og bekreftet at alle opplysningene i søknaden er korrekt, sender du inn søknaden.  

Som foretak vil du motta kvittering på innsendt søknad i foretakets innboks i Altinn. Privatpersoner som søker, vil motta kvittering på innsendt søknad i sin digitale postkasse, hvis du har dette. I tillegg vil kontaktpersonen som er oppgitt i søknaden motta en varsling på sms og/eller epost om at det ligger dokumenter i Altinn eller i den digitale postkassen.

3. Fortsette registrering av en påbegynt søknad

Steg 1. Følg prosessen for innlogging

Steg 2. Under "Mine søknader", så får du opp en liste over alle søknader. Øverst i listen finner du søknader som er påbegynt, men ikke sendt inn. Om du har en lang liste, så kan du filtrere listen ved å velge "Vis: Påbegynte søknader".

Steg 3. Trykk på knappen "Fortsett på søknaden" for å fortsette registreringen

Her kan du lese mer om hva du skal registrere i søknaden

4. Be om utbetaling på et prosjekt

Tips!

  • Ha all nødvendig informasjon tilgjengelig før du starter. 
  • Du kan lagre en utbetalingsanmodning underveis og fortsette registreringen seinere. 
  • Skal du legge ved dokumenter/filer som ikke er i standard Office-format, lagre dokumentet som PDF før du laster opp. 

Registrere utbetalingsanmodning

For å få utbetalt tilskudd i prosjekter, må du sende inn en anmodning om utbetaling. Du kan anmode om utbetaling av tilskudd underveis i prosjektperioden, eller når prosjektet og/eller tiltaket er fullført. For å få utbetalt tilskudd må du legge ved dokumentasjon på utgifter som har medgått, eller annen dokumentasjon på at arbeidet er utført. Krav til dokumentasjon vil variere mellom ordninger. 

Når du skal anmode om utbetaling av tilskudd, gjør du følgende: 

  • Steg 1. Finn fram til aktuell ordning og følg lenke til søknadsskjema. 
  • Steg 2. Logg på. 
  • Steg 3. Velg aktøren som du skal anmode om utbetaling til. Om du har søkt som privatperson, velger du deg selv som privatperson som aktør. Hvis det er et foretak, velger du riktig foretak. 
  • Steg 4. Du er nå inne på «Min side» til ordningen du valgte. Her ser du alle søknadene som er sendt inn for aktøren som du er innlogget som. Øverst til høyre vil du se hvem (hvilken aktør) du er innlogget som. 
  • Steg 5. Om du ikke finner søknaden din i listen, kontroller at du er innlogget som riktig foretak. 
  • Steg 6.Velg "Jeg skal" og "Registrere utbetalingsanmodning" for å komme inn på saken hvor du kan starte registrering av en utbetalingsanmodning. Trykk på knappen  "Registrer utbetalingsanmodning".

Når du har kontrollert at alle opplysningene i anmodningen om utbetaling er korrekt, sender du inn anmodningen. Det er ikke mulige å slette en anmodning som er sendt inn.

Du vil motta en kvittering på at anmodningen om utbetalingen er sendt inn. 

Foretak mottar kvittering i Altinn og privatpersoner mottar kvittering i digital postkasse. I tillegg vil kontaktpersonen som er oppgitt i søknaden motta en varsling på sms og/eller e-post om at det ligger en kvittering i Altinn eller i sin digitale postkasse. 

Feil eller mangler i anmodningen

Du kan ikke endre eller slette en utbetalingsanmodning etter at den er sendt inn.

Hvis du har fylt inn feil informasjon, må du ta kontakt med saksbehandler for å få hjelp. 

5. Endre kontonummer

Steg 1. Gå til skjema

Gå til skjema Registrering av kontonummer for utbetaling av tilskudd og erstatning fra Landbruksdirektoratet (LDIR-056)

Steg 2. Start tjenesten

Trykk på knappen «Start tjeneste» for å komme inn i løsningen for å endre kontonummer.

Steg 3. Logg inn

Logg inn. 

Du kommer nå inn i tjenesten for å endre kontonummer. Velg den du vil oppgi kontonummeret for. 

Hvis du ikke får logget inn, sjekk om du har fått tildelt riktig Altinn-rolle (se beskrivelse under innlogging for hvordan du sjekker rollen din). 

Steg 4. Utfylling 

  • Legg inn det nye kontonummeret.
  • Trykk lagre. 

6. Endre kontaktinformasjon foretak

  • Steg 1. Logg inn på ordningen og velg saken du skal endre kontaktinformasjon på.
  • Steg 2. Velg "Jeg skal" og "Endre kontaktinformasjon" for å komme inn hvor du kan endre kontaktinformasjon på saken
  • Steg 3. Legg inn korrekt informasjon i boksen som åpner seg og trykk lagre. Du vil se at kontaktinformasjonen på saken er endret. 

Du kan ikke endre kontaktinformasjon på saker som er avsluttet. 

7. Endre kontaktinformasjon privatperson

For å endre kontaktinformasjon, gå til Kontakt- og reservasjonsregisteret

Dette er et felles kontaktregister som stat og kommune bruker for å kontakte privatpersoner. 

 

8. Ettersend dokument

  • Steg 1. Logg inn på ordningen og velg saken som du skal ettersende et dokument på
  • Steg 2. Velg "Jeg skal" og "Ettersende dokument" for å komme inn hvor du kan ettersende dokumenter
  • Steg 3. Trykk på knappen "Ettersend dokument"
  • Steg 4. Registrere informasjon i boksen som åpner seg og trykk "Send inn vedlegg". Vedlegget som du sendte inn ligger nå i dokumentlisten og dokumentet er sendt til enheten som skal behandle søknaden din.

9. Søke om utbetaling på offentlig pålegg

  • Steg 1: Logg inn på ordningen og velg saken du skal søke om en ny utbetaling på. 
  • Eksempler på ordninger hvor du må søke om utbetalinger er "Erstatning etter pålegg om nedslakting av husdyr og Erstatning etter pålegg om destruksjon av planter". 
  • Steg 2: Trykk på knappen "Søk om utbetaling". Du får opp en nytt søknadsskjema. 
  • Steg 3: Fyll ut skjemaet og sendt inn
  • Steg 4: Utbetalingssøknaden din ligger nå under saken du opprettet den på:
     

Fant du det du lette etter?