Etter en kraftig produksjonsøkning i 2021, etterfulgt av to år med tilnærmet lik produksjon, forventes det et nytt hopp i 2024.
Økt appetitt på kylling
Den økte appetitten på kylling ser ut til å fortsette. Tall fra EU-kommisjonen legger til grunn at det årlige forbruket av kyllingkjøtt vil øke med tre prosent per person det neste tiåret. Det er grunn til å tro at vi vil ha en lignende utvikling her i Norge, og særlig hvis man også tar høyde for økning i befolkningen kan den totale veksten bli sterk fremover.
Trenden peker i retning av at veksten i kyllingmarkedet vil fortsette. Dette forklares ved at mange bytter fra rødt- til hvitt kjøtt, årsakene kan være helse og pris.
Fugleinfluensa kan true veksten
Det har de siste årene vært mye oppmerksomhet omkring fugleinfluensa i bransjen. Særlig i EU har det vært store problemer med spredning som har ført til redusert produksjon og forstyrrelser i distribusjonskjedene internasjonalt.
I Norge har det tidvis brutt ut fugleinfluensa, og spesielt det siste året har det vært høy spredning blant villfugler i nord. Vi har gjennom gode smittevernrutiner vært heldige, og unngått særlig spredning inn i fjørfehold. Det var noen utbrudd i 2021 og 2022 som nå er bekjempet. Hittil har det ikke vært spredning inn i kommersielle fjørfehus i 2023.
Usikker prisutvikling
Engrosprisene på kyllingkjøtt har mer eller mindre økt kontinuerlig siden 2018. Det var særlig sterk prisvekst i 2022, hvor også øvre prisgrense ble økt for å kunne ta ut kostnadsøkninger i markedet.
De innrapporterte engrosprisene har fortsatt å øke i år, men den sterke oppadgående trenden har flatet ut. Kyllingproduksjon er spesielt utsatt for høye energipriser gjennom kostnader til kraftfôr og oppvarming. Dette har gitt økt pris på kyllingkjøtt.
Noteringsprisen for kyllingkjøtt per uke 43 var på kroner 35,90. Dette er 6,4 prosent høyere enn samme uke i 2022 og hele 22,7 prosent høyere enn for to år siden.