Til hovedinnhold

Mindre melk – mye mer yoghurt i 2023

Vi konsumerer mindre melk også i år. Samtidig spiser vi mer yoghurt, særlig yoghurt naturell. Norsk ost øker også i popularitet, viser nye tall om melkemarkedet.

Salget av melk fortsetter nedover, og følger trenden vi har sett i flere år. Totalt kjøpte vi 1,2 prosent mindre melk hittil i år, sammenlignet med samme periode i fjor.

De siste fire årene har salget av melk gått ned med 6,6 prosent. Det er særlig skummet- og lettmelk vi drikker mindre av. Tallene per tredje kvartal 2023 viser at hver gjennomsnitts nordmann drikker 2,4 dl melk hver dag, tilsvarende 54,9 liter melk per person hittil i år.  

Melkekonsumet har vært fallende de siste årene.
Melkekonsumet synker gradvis.

Men selv om vi jevnt og trutt drikker mindre melk, øker forbruket av andre meieriprodukter, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter. 

Mye mer yoghurt 

Salget av norsk yoghurt økte med hele 7,7 prosent til og med tredje kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor. Importert yoghurt solgte litt mindre, minus 1,2 prosent, slik at totalt yoghurtsalg økte med 6,7 prosent. Hver tiende yoghurt vi spiser er importert. 

En yoghurt skiller seg ut. Norsk yoghurt naturell har økt salget med hele 18,9 prosent hittil i år. Importen av yoghurt naturell økte og med 3,1 prosent. 

Totalt spiser hver nordmann 8,6 kilo yoghurt årlig. Det tilsvarer 38 gram per dag for hver eneste nordmann, eller to små yoghurtbegre i uken. 

Norske oster mer populært 

Salget av norsk ost har så langt i år økt med 2,4 prosent. Appetitten vår øker mest for gulost, brunost, kremost og cottage cheese. Salget av ost hittil i år tilsvarer 80 221 tonn. Sagt på en annen måte spiser hver av oss 64 gram ost per dag som tilsvarer 14,6 kilo for hver av oss så langt i år. 

I tillegg foretrekker vi i økt grad norsk ost som de siste fire årene har økt salget med 3,7 prosent. Importert ost har hatt en nedgang og importandelen er nå 18,4 prosent. 

For andre meierivarer er det små endringer.