Til hovedinnhold

Ny giv for Markedsutvalget for reinkjøtt

Markedsutvalget for reinkjøtt skal styrke reinkjøttets posisjon i markedet og øke verdiskapingen i hele verdikjeden. Nå har utvalget fått nye medlemmer og hatt sitt første møte.

Det nyoppnevnte utvalget består av Elle Sáve Gaup-Oskal, Ann Jorun Moen, Johanne Stensaas, John Anders Lifjell, Are Smuk Figved og Kjersti Sorteberglien. Det er tidligere adm. direktør i Landbruksdirektoratet Jørn Rolfsen som leder utvalget. Utvalget er utvidet med to medlemmer og har en bred erfaring fra reindrift, slakteri, videreforedling og forvaltning.

– Utvalget vil samarbeide tett med aktører som Opplysningskontoret for egg og kjøtt/MatPrat, Innovasjon Norge og Reindriftens utviklingsfond. For å møte utfordringene i et skiftende marked, er budsjettet styrket og er på 5,5 millioner kroner, sier Jørn Rolfsen. Han opplyser at en ny markedsplan vil presenteres i forbindelse med forhandlingene om Reindriftsavtalen 2026/2027.

I uke 34-37 vil det bli gjennomført en nasjonal kampanje på reinkjøtt i samarbeid med OEK/MatPrat. 

– Målet er å gi slaktesesongen en flying start og skape oppmerksomhet om denne unike råvaren, sier Jørn Rolfsen. Han understreker også viktigheten av et godt samarbeid mellom foredlingsbedriftene, dagligvarehandelen og horeca-markedet for å oppnå et godt salg og en bærekraftig pris til reineierne.

Endringene kommer som følge av Reindriftsavtalen 2025/2026 og fokuserer på å skape et balansert marked, håndterbare utfordrende lagersituasjoner og sikre rettferdige priser for reineiere.

Kampanjene fra Markedsutvalget vil legges ut her.

Bilde viser første møte med nye medlemmer i Markedsutvalget for reinkjøtt.
Første møte med nye medlemmer i Markedsutvalget for reinkjøtt er unnagjort. Fra venstre: Jørn Rolfsen (leder), Are Smuk Figved, John Anders Lifjell (skjerm), Ann Jorun Moen (skjerm), Kjersti Sorteberglien, Johanne Stensaas og Elle Sáve Gaup-Oskal. Foto: Landbruksdirektoratet