Til hovedinnhold

Nye normaler for landbruksveier

Nytt i den reviderte utgaven av veinormalene er at klimatilpasning og hensyn til naturfare er innarbeidet.

Det er laget en ny veileder for klimatilpasning og naturfare med tiltaksliste ved bygging av landbruksveier, som er et eget vedlegg til veinormalene. Veilederen skal være til hjelp for veieier, og skal bidra til at det bygges robuste landbruksveier som kan tåle normal bruk i dagens og framtidens klima, og til at det treffes beslutninger i alle faser av veiprosjektet som kan minimere risiko for at veien skal være medvirkende til å utløse naturfarer. 

Nytt dimensjoneringsgrunnlag for rør, stikkrenner og kulverter er minimum 50-årsflom, Q50. Strengere krav (Q200) kan stilles når viktige samfunnsinteresser kan bli rammet. 

Tilpasset dagens transportsystemer og byggemetoder 

Veinormalene er også blitt tilpasset dagens transportsystemer og fremtidens tømmertransport, med tømmervogntog på opp til 74 tonn totalvekt og 24 meters lengde. Det er også inkludert flere byggemetoder, som sprengfjellteknikken og tiltak for å øke bæreevnen. Nye typetegninger for landbruksveibruer er også tatt inn i veinormalene. 

Bildet viser skogsvei med en traktor   Foto Landbruksdirektoratet
Foto: Landbruksdirektoratet

Trer i kraft ved nyttår 

De nye veinormalene er fastsatt av Landbruksdirektoratet og trer i kraft 01.01.2026 og kan lastes ned her:Normaler for landbruksveier med byggebeskrivelse og veileder for klimatilpasning og naturfare. 

De gamle landbruksveinormalene vil fortsatt gjelde inntil da, men Landbruksdirektoratet forutsetter at man setter seg inn i de nye veinormalene og bruker disse ved planlegging og bygging av nye landbruksveiprosjekter. 

Kort om håndboken og revisjonen 

Normaler for landbruksveier er en håndbok som inneholder tekniske og geometriske krav til landbruksveier. Veinormalene legges til grunn ved godkjenning og oppfølging av søknadspliktige veianlegg etter forskrift om planlegging og bygging av landbruksveier (landbruksveiforskriften). Veinormalene gjelder både ved nybygging og ombygging av landbruksveier. 

Landbruksdirektoratet fikk i oppdrag av Landbruks- og matdepartementet å revidere Normaler for landbruksveier i 2024. Oppdraget om revisjonen ble tildelt Skogkurs etter en anbudskonkurranse. Det ble opprettet en styringsgruppe av sentrale aktører med fagkompetanse fra Norges skogeierforbund, NIBIO, Skogkurs og Landbruksdirektoratet. Andre aktører som har bidratt med innspill til revisjonen er NVE, statsforvaltere, veiplanleggere, tømmertransportører, skogsmaskinentreprenører og transportforeninger/tømmerkjøpere.