I dette forprosjektet var hovedformålet å utvikle en komplett og robust økonometrisk modell som kunne forklare hvordan ulike typer generisk og produktspesifikk markedsføring hver for seg, og i kombinasjon, påvirker omsetningen av norske kjøttprodukter. Denne modellen skulle i neste omgang danne grunnlaget for et hovedprosjekt der modellen skulle videreutvikles og brukes til simulering og utvikling av nye sunne/bærekraftige og attraktive kjøttprodukter.
I utviklingen av modellen har vi hatt tilgang til ukentlige salgsdata for norske kjøttprodukter for perioden 2022-2024, data for generisk markedsføring (i regi av Matprat) samt reklamedata for produktmerkene (Stolte Hane, Gilde, Nordfjordkjøtt, osv.).
Hovedresultater:
Den generiske reklamen har signifikant effekt. Deler av effekten går direkte på salget, andre deler av effekten går via andre faktorer:
Matprats generiske markedsføring forsterker effekten av kjøttprodusentenes egen markedsføring. Effekten kommer ikke umiddelbart, men tar noe tid (uker/måneder). Det betyr at når Matprat kommuniserer aktivt, oppnår Gilde, Nordfjordkjøtt og de andre kjøttprodusentene over tid større salgseffekter av sin egen produktreklame.
En betydelig andel av den positive effekten går via besøk på hjemmesiden. Reklamen skaper interesse for, og besøk på hjemmesiden, hvor de finner anbefalinger og oppskrifter. Antall besøkende på hjemmesiden påvirker i neste omgang salget positivt.
Matprats generiske PR (antall eksponeringer i media) har også positiv effekt på salget av norske kjøttprodukter. Denne effekten kan dels skyldes at medieoppslagene minner forbrukeren på Matprat og kan dels skyldes at oppslagene (stort sett) bygger positiv kunnskap om, og interesse for, norsk kjøtt. Oppfølgende analyser vil gi nye svar på hvilke mekanismer som dominerer.