Prosjektet i hovedsak er gjennomført ihht. godkjent planen for 2021. 30 inspirasjonsbønder har bidratt med 43 ulike rekrutteringsoppdrag, med tiltak for å inspirere dagligvarekjeder, butikker og forbrukere, inkludert storkjøkken, til å prioritere norskproduserte økologiske varer. Prosjektet har i 2021 har nådd ut til ca. 10 144 personer gjennom inspirasjonsbøndenes oppdrag enten ved fysiske møter og ved visninger av opptak eller streaming av møter.
Prosjektet har gjennomført fire store landbruksmøter, som også har blitt streamet, og som nådde ut til 1068 mennesker. Det har også vært samarbeid med dagligvarekjedene gjennom 19 utvalgte inspirasjonsbutikker, og butikkpersonale har deltatt på gårdsbesøk hos inspirasjonsbønder. Landbrukets Økoløft samarbeidet med prosjektet Smaken av øko i butikk, som gjennomførte 27 demoer i inspirasjonsbutikkene for 11 forskjellige produsenter. Prosjektet har også arrangert et forbrukermøte i samarbeid med Rørosmeieriet, og det er produsert 4 nye filmer i samarbeid med Stiftelsen Norsk mat, med inspirasjonsbønder og som retter seg særlig mot forbrukere. Det er gjennomført møte i nasjonal ressursgruppe, og i samarbeid med myndighetene ble en sammenslåing av ressursgruppemøtene og Dialogforum for økologisk landbruk formalisert.
Kommunikasjon/ informasjon fra prosjekter har så langt nådd ut til 2.544.901 unike brukere på YouTube, Facebook, Instagram og Snapchat, med 7.047.901 visninger av filmene. Facebook-siden Landbrukets Økoløft har mer enn 6500 følgere. Der deles aktuelt-saker, bilder og videoer med fokus på inspirasjonsbøndene. Prosjektsiden er en del av hjemmesiden til Økologisk Norge, og oppdateres fortløpende bl.a. med portrettintervjuene med nåværende og tidligere inspirasjonsbønder og. Det har også vært en rekke oppslag om inspirasjonsbøndene og Landbrukets Økoløft i nasjonale, regionale og lokale media-kanaler.
Les mer om Landbrukets Økoløft hos Økologisk Norge.
Landbrukets Økoløft på Kringler gård i november 2021.