- Hjem
- Prosjektmidler
- Prosjekter og resultater
- Landbrukets Økoløft: Sammen for økt produksjon, omsetning og forbruk av norsk økologisk mat 2022- 2023
Landbrukets Økoløft: Sammen for økt produksjon, omsetning og forbruk av norsk økologisk mat 2022- 2023
Prosjektfakta
Prosjektnummer | |
Prosjektleder | Marte Guttulsrød |
Prosjekteier | Økologisk Norge |
Samarbeidspartnere | Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Debio, DebioInfo, Statsforvalteren, Norsk Landbruksrådgiving og Økologisk Norge |
Prosjektperiode | 2022-2023 |
Ordning | Tilskudd til utviklingstiltak innen økologisk landbruk |
Prosjekttype | Tiltak for rekruttering, markedsrettede tiltak |
Midlene er innvilget av | Landbruksdirektoratet |
Innvilget | 7, 8 mill. kroner |
Resultatrapport | Satsingen er videreført i 2024 |
-
Formålet med prosjektet er å bidra til økt produksjon, omsetning og forbruk av norsk økologisk mat. Dette gjelder særlig for varegrupper som kan produseres i Norge og hvor etterspørselen er større enn tilbudet. Prosjektet vil bidra til å nå målene i Nasjonal strategi for økologisk jordbruk 2018-2030 gjennom rekruttering til økologisk landbruk, motivering av etablerte økobønder (også etter at kommende regelverksendringer trer i kraft) samt inspirasjon hos nøkkelpersoner i dagligvarekjedene og forbrukere til å prioritere norsk økologisk mat. For at norske bønder skal få en stabil omsetning og tørre å satse på økologisk drift, er det avgjørende at omsetningsleddet og forbrukere, inkludert storkjøkken, velger norske økologiske varer. Målgrupper for prosjektet er nye og etablerte bønder, landbruksskoleelever og -studenter, nøkkelpersoner hos dagligvarekjedene og -butikker samt forbrukere, inkludert storkjøkken. Resultatmål for 2022 - 2023 er knyttet til 7 ulike tiltaksområder:
- Inspirasjonsbønder: 30-40 inspirasjonsbønder er valgt ut og har gjennomført til sammen ca 40 oppdrag i 2022, og 60 oppdrag i 2023 rettet mot nye og etablerte bønder, naturbruksskoler, markedsaktører og forbrukere, inkludert storkjøkken. Det er også arrangert en årlig fagsamling for inspirasjonsbøndene.
- Landbruksmøter: Fire landbruksmøter per år er arrangert og strømmet. Deltakerne på landbruksmøtene har fått inspirasjon til å vurdere omlegging til, eller oppstart av, økologisk produksjon, særlig i produksjoner der det er markedspotensial. Deltakerne har også lært hvordan man kan arbeide for økt bærekraft og dyrevelferd uavhengig av driftsmetode, og hvordan håndtere ventede regelverksendringer for økologisk produksjon.
- Markedsarbeid mot dagligvare og offentlige aktører: 20-30 inspirasjonsbutikker er valgt ut. De har delt erfaringer om hvordan lykkes med salg av norskprodusert økologisk mat og er invitert med på et webinar samt et gårdsbesøk til en inspirasjonsbonde i løpet av prosjektperioden. Det er også invitert til et gårdsbesøk per år, for hhv. storhusholdning og beslutningstakere, i samarbeid med Matvalget.
- Forbrukermøte: Et årlig forbrukermøte er gjennomført under ØKOUKA og strømmet. På forbrukermøtet har det blitt skapt en møteplass mellom landbruket og forbrukere, der forbrukerne, inkludert storkjøkken, har blitt inspirert til å velge norskproduserte varer når de handler økologisk. Inspirasjonsbøndene har hatt en sentral rolle på disse møtene. Den delen som setter søkelys på storhusholdning, blir i samarbeid med Matvalget.
- Informasjon og kommunikasjon: Landbrukets Økoløft er gjort synlig gjennom presse- og kommunikasjonsarbeid, og det er laget 4-6 nye filmer i samarbeid med Stiftelsen Norsk Mat hvor inspirasjonsbøndene spiller hovedrollen.
- Pilotarbeid: Konkrete problemstillinger som kommer fram i møter i prosjektets nasjonale ressursgruppe følges opp i pilotarbeid som kan munne ut i nye prosjektsøknader.
- Organisering, koordinering og ledelse av prosjektet: Prosjektet er godt organisert, koordinert og ledet, med god forankring hos samarbeidspartnerne i prosjektet. Høsten 2021 arrangeres det første nasjonale ressursgruppemøtet i samarbeid med Landbruks- og matdepartementet (LMD). Erfaringer fra det første møtet med ny struktur tas med videre i prosjektet i tett dialog med LMD.
-
Prosjektet er i hovedsak gjennomført i tråd med planen. Resultater fra de 7 beskrevne tiltaksområdene er bl.a:
-
Inspirasjonsbøndene har utført 87 oppdrag og det er arrangert en årlig fagsamling for dem.
-
Det er avholdt 7 landbruksmøter, 3 i 2022 og 4 møter i 2023 med varierte og aktuelle temaer.
-
Prosjektet har rekruttert 20 inspirasjonsbutikker fordelt på de tre store matvarekjedene. Her har det blant annet blitt gjennomført gårdsbesøk for ansatte i to av de tre store kjedene, og det har også blitt arrangert gårdsbesøk for aktører fra storhusholdning og beslutningstagere fra Oslo kommune.
-
Et forbrukermøte er gjennomført under ØKOUKA og strømmet. I 2023 ble det gjennomført gjennom Matlarm Oslo og Oste VM i Trondheim.
-
Landbrukets Økoløft er gjort synlig gjennom presse- og kommunikasjonsarbeid, og det er laget 6 filmer sammen med Stiftelsen Norsk Mat. Prosjektet har også bidratt med en rekke formidlingsaktiviteter som innslag i radio, på nettsider og i sosiale medier, samt kronikker og ytringer. Prosjektet har bl.a. levert en egen fast spalte i Bonde- og småbruker.
-
Prosjektet har arbeidet med økologisk mat i offentlige anskaffelser og verdikjeden for økologisk frukt og grønt, noe som blant annet munnet i ut i en undersøkelse gjennomført av Agrianalyse.
-
Prosjektet har forberedt og gjennomført møter i Nasjonal ressursgruppe i samarbeide med LMD. Tilbakemeldinger i Midtveisevalueringen bekrefter at de Nasjonale ressursgruppe-møtene har fungert bra de par siste årene.
Les mer om prosjektet og et utvalg av resultatene her:
Om Landbrukets Økoløft
Filmer produsert i prosjektperioden i samarbeid med Stiftelsen Norsk Mat (nr. 13 – 20)
Seminaret «Viken viser vei og setter en ny standard for bærekraftige skolemåltider»
Filmklipp fra økologikongressen i Danmark
Småskala bærproduksjon - agronomi, videreforedling og omsetning, Vestland 2022
Rabarbraproduksjon i fjellregionen, Innlandet 2023
Fagmøte om økologisk kornproduksjon, Trøndelag 2023
Fremtidens matproduksjon, Innlandet 2023
Landbrukets Økoløft deltar med inspirasjonsbønder på Økouka
Ønsker å bidra til bærekraft
Satser på synlighet for økologiske varer i butikken
Økologiske inspirasjonsbønder i Vestland - Norges BondelagFørste møte i Nasjonal ressursgruppe for økologisk jordbruk (25.03.22)
Økologisk jordbruk og bærekraft tema på møte i Nasjonal ressursgruppe for økologisk jordbruk (22.11.22)
Møte i Nasjonal ressursgruppe for økologisk jordbruk (28.03.23)
Møte i Nasjonal ressursgruppe for økologisk jordbruk (04.12.23) -