Prosjektet har i 2020 og 2021 jobbet for målet om økt økologisk honningproduksjon ved å gjennomføre og implementere flere tiltak og aktiviteter, organisert rundt tre delmål:
1. Påvirke prisdifferanse.
Etter å utforske prisdifferanser, ble fokus satt på å omsette honning direkte fra produsent til forbruker gjennom Bondens Marked, REKO-ringer, osv. Veiledning om salg og markedsføring ble gjort tilgjengelig gjennom webinarer og nyhetsbrev, samt informasjon på norbi.no
2. Sikre fortsatt tilgang til økologiske innsatsfaktorer til økologisk birøkt (sukker og voks).
Tilgang på økologisk voks har i korte perioder vært vanskelig, og økologiske birøktere har da fått dispensasjon fra Mattilsynet til å bruke konvensjonell voks. Tilgangen på økologisk voks vil fortsatt være sårbar fordi det finnes få store økologiske birøktere som leverer mengder av voks. Prosjektet har vært i kontakt og bistått gamle og nye aktører. Prosjektet har også avdekket en monopolsituasjon på økologisk sukker.
3. Formidling om økologisk birøkt til medlemmer og forbrukere.
Prosjektet har brukt mange ulike kanaler med dette formålet; formidling av artikler, sosiale medier, kurs, jordbruksoppgjøret og med målrettet informasjon til småskalaprodusenter. Gjennom disse ulike kanalene har prosjektet nådd ut til økologiske birøktere og andre gruppe og aktører som er relevante for økologisk honningproduksjon. Dette innebærer 4500 medlemmer, men også andre bønder, dagligvaremarkedet, folk som er interessert i bier, pollinering, landbruk, miljøvern og natur.
Les mer her:
Infomasjon om økologisk birøkt
Webinar om markedsføring
Nyhetsbrev om markedsføring av egen honning
Nybegynnerkurs i birøkt
Artikler om økologisk birøkt i fagbladet Birøkteren:
Nr 10/2019 – side 313
Nr 4/2020 – side 10
Nr 8/2021 – side 23