Til hovedinnhold

Utgått

RÅK-tilskudd – søkeveiledning

5. Hva gjør jeg hvis resepten endrer seg?

En godkjent resept må oppdateres fortløpende når det gjøres endringer i det tilskuddsberettigede råvareforbruket, fakturabetegnelsen eller varenummeret i tolltariffen. Enhver endring skal meldes inn som en oppdatert resept, slik at resepten samsvarer med de faktiske forhold. Det er søkers ansvar at reseptene til enhver tid samsvarer med råvareforbruket i produksjonen. Ved endringer av ikke-tilskuddsberettigede råvarer holder det at resepten oppdateres ved årlig gjennomgang i desember. 

For å endre resepten gjør du følgende:

  1. Logg inn i søknadssystemet
  2. Finn aktuell resept, under «Tilskudd» og «Resepter»
  3. Klikk på «Søk om endring»
  4. Registrer endringene i resepten

Reseptnummeret vil være det samme. Det er også mulig å stoppe en resept som ikke skal benyttes lenger.

Årlig gjennomgang av godkjente resepter 

Hvert år i desember mottar du et varsel i søknadssystemet om å foreta en gjennomgang av alle godkjente resepter. Da må du kontrollere at råvareforbruket er korrekt, også det råvareforbruket som ikke er tilskuddsberettiget. I tillegg må du bekrefte at ferdigvaren fortsatt har det varenummeret du har oppgitt i resepten. Dette er ment som en ekstra påminnelse, se ellers avsnitt 5 dersom det er endringer i resepten i løpet av året.  

Fra og med årsskifte 2021-2022 vil du ikke lenger motta en rapport over gyldige resepter som du skal returnere til Landbruksdirektoratet. Du skal selv fornye, stoppe og endre reseptene i søknadssystemet. Det vil komme et varsel i systemet når det åpnes opp for en slik gjennomgang.

Dersom du ikke gjennomfører gjennomgangen av reseptene innen fristen vil ikke reseptene lenger være gyldige, og du vil ikke kunne motta tilskudd.  

Fant du det du lette etter?