Til hovedinnhold

Rundskriv 2021/36

Pristilskudd og avgifter for lokalt foredlet melk

5. Opplysningsplikt og kontroll

Opplysningsplikt ved endringer 

Dersom vilkårene for lokalforedlingskvote ikke lenger er til stede, skal foretak som produserer eller foredler melk, varsle Landbruksdirektoratet om dette. Varslingen skal skje uten ugrunnet opphold. 

Landbruksdirektoratet skal også varsles ved endring av andre forhold som vedkommer vilkårene for pristilskudd og grunnlaget for avgifter. Det kan være endring av driftssenter og endret produksjonsmåte for brunost. I tillegg skal det opplyses om endringer i foretaksnavn og/eller organsisasjonsnummer, og ved endring i drift av foredlingsforetaket (midlertidig stopp, nedleggelse eller salg).

Kontroll av salgsdokumentasjon 

Landbruksdirektoratet fører tilsyn med at utbetaling av pristilskudd er riktig, og har adgang til all bokføring, korrespondanse og opptegnelser som vedkommer tilskuddet. Landbruksdirektoratet kan foreta stikkprøvekontroll hos tilskuddsmottakeren, som plikter å yte bistand ved slik kontroll. Hvert år kan noen foretak bli bedt om å dokumentere sin innrapporterte omsetning.

Grunnlaget for rapporteringen skal være tilgjengelig for ettersyn. Det vil si at dokumentasjon på salget må foreligge. Landbruksdirektoratet sitt dokumentasjonskrav tar utgangspunkt i skattemyndighetenes regelverk i bokføringsforskriften. 

Den alminnelige hovedregel for foretak som er selvstendig næringsdrivende og som er forpliktet til å følge bokføringsforskriften, §§ 5-1, 5-3 og 5-4, er at det skal utstedes en salgsfaktura, kvittering eller likeverdig dokument ved salg, med mindre man faller under regelen om kontantsalg. 

Salgsdokumentasjonen skal minst inneholde: 

  1. Nummer og dato for utstedelse av dokumentasjonen. 
  2. Selgers og kjøpers navn, adresse og org.nr. (angivelse av kjøper er kun nødvendig ved salg til næringsdrivende.) 
  3. Type vare og kvantum. 
  4. Tidspunkt og sted for levering av varen. 
  5. Vederlag og betalingsforfall for varen. 

Med kontantsalg menes salg der kjøpers betalingsforpliktelse overfor selger gjøres opp ved levering. For bokføringspliktige som driver sporadisk kontantsalg som ikke overstiger tre ganger folketrygdens grunnbeløp i løpet av et regnskapsår, gjelder ikke kravene om kassaapparat. Satsene for grunnbeløpet i folketrygden finnes på www.nav.no. Bokføringspliktige kan dokumentere kontantsalg fortløpende i innbundet bok, der sidene er forhåndsnummerert, eller ved gjenpart av daterte forhåndsnummererte salgsbilag. 

Avkorting av tilskudd 

Pristilskudd kan tilbakeholdes eller avkortes ved overtredelser av pristilskuddforskriften eller annet regelverk. I pristilskuddforskriften § 12 heter det:  

«Dersom mottaker uaktsomt eller forsettlig har gitt feil eller mangelfulle opplysninger i søknad, rapportering eller på annen måte, som har eller ville dannet grunnlag for en urettmessig utbetaling av tilskuddet, kan hele eller deler av pristilskuddet som tilfaller mottaker avkortes.» 

Bestemmelsen regulerer avkorting av tilskudd ved feilopplysninger. Avkortning innebærer en reduksjon i tilskuddet som foretaket i utgangspunktet hadde rett på. Avkorting forutsetter at søker uaktsomt eller forsettlig har gitt feilopplysninger, og at de uriktige opplysningene medfører eller kunne ha medført en urettmessig utbetaling av tilskudd. Det er ingen faste satser for hvor stort et eventuelt avkortingsbeløp skal være. Som en retningslinje for beregning av avkortingsbeløpet kan følgende vurderes: 

  • Der en feilopplysning er gitt simpelt uaktsomt, dvs. at søker burde ha forstått at opplysningen som ble gitt kunne føre til urettmessig utbetaling, kan det legges til grunn en standardisert avkortningsnorm. I det faktisk berettigede tilskuddet kan det trekkes det fra et beløp tilsvarende den merutbetalingen feilopplysningen i søknaden ville medført.  
  • Der en feilopplysning er gitt grovt uaktsomt eller forsettlig ligger avkortningsnormen fra 60 – 100 %. At en feilopplysning er inngitt forsettlig innebærer at søker med viten og vilje har oppgitt feil opplysning for å oppnå en større tilskuddsutbetaling. Ved feilopplysninger i søknader ligger alternativet «grovt uaktsomt» tett opp mot forsettet. Om en feilopplysning er gitt grovt uaktsomt er det ikke sikkert at søkeren «med viten og vilje» visste at opplysningen var feil, men det er svært usannsynlig at søkeren ikke var klar over det. 

Urettmessig utbetalt tilskudd kan altså trekkes tilbake. Landbruksdirektoratet kan i tillegg vurdere avkorting av resten av tilskuddet, samt politianmeldelse i henhold til gjeldende straffelovgivning om bedrageri. Også ved unndragelse og forsøk på unndragelse av avgifter, kan direktoratet vurdere politianmeldelse.  

Adgang til å klage 

Vedtak fattet i medhold av pristilskuddsforskriften eller formidlingsforskriften kan påklages til Landbruks- og matdepartementet jf. pristilskuddforskriften § 16. Klagen sendes via Landbruksdirektoratet innen tre uker etter at vedtaket er mottatt. 

Fant du det du lette etter?