4. Krav til meieri
4.1 Krav til tilskuddsformidler
Meierier som formidler tilskudd må være registreringspliktige foretak, jf. lov om registrering av foretak av 21. juni 1985 nr. 78 § 2-1. For å kunne formidle statlige pristilskudd til melkeprodusenter, må omsetningsleddet oppfylle kravene som er fastsatt i formidlingsforskriften § 4:
- Inneha de tillatelser og registreringer som er nødvendig for meieridrift, herunder også Mattilsynets til enhver tids gjeldende regelverk for meierier.
- Ha et produksjonsapparat som er egnet til mottak, foredling og distribusjon for melk.,
- Gi nødvendige leveransedata i den form som kreves innenfor de rapporteringssystemer som Landbruksdirektoratet benytter. Dette omtales under Rapportering, oppgave og oppgjør.
- Synliggjøre beløp og sats for tilskuddet som produsenten får og hvilke avgifter og avgiftsbeløp som er trukket på bakgrunn av leveransen på avregning til produsent.
- Tydelig opplyse om klageadgang på tilskudd og avgifter i avregning til produsent, jf. pristilskuddforskriften § 16 og omsetningsavgiftsforskriften § 11.Vi ber om at følgende formulering brukes på avregningen:
«Du kan klage på vedtaket om tilskudd, omsetningsavgift og overproduksjonsavgift. Klagen sendes til Landbruksdirektoratet. Klagefristen er 3 uker fra du mottok vedtaket. Se hjemmel og informasjon om klageadgang på Landbruksdirektoratets hjemmeside.»
Det forventes at meieri som formidler tilskudd, til enhver tid oppfyller disse kravene. Meieriet må også følge krav til elektronisk rapportering og innsending av månedsoppgaver, som er fastsatt av Landbruksdirektoratet med hjemmel i pristilskuddforskriften § 9. Kravene innebærer blant annet at opplysninger om organisasjonsnummer til produsent, driftssenter, melkeleveranser og hvilken sone driftssenteret er plassert i, sendes til Landbruksdirektoratet på en fil som går inn i fagsystemet for beregning av tilskudd og avgifter. I tillegg sendes det en skriftlig oppgave med en del av de samme opplysningene. Dette gjøres hver måned. Hvis kravene ikke oppfylles, kan hele eller deler av refusjonen av formidlet tilskudd holdes tilbake til forholdet er rettet etter pristilskuddsforskriften § 12 annet ledd. Ved grove og/eller gjentatte regelverksbrudd, kan meieriet miste retten til å fungere som tilskuddsformidler i en periode på opptil tre år.
4.2 Innkrevingsplikt
For varer som selges fra produsent til forhandler, skal forhandleren kreve inn avgift og trekke den fra i oppgjøret med produsenten, jf. innkrevingsforskriften § 4. For melk gjelder dette omsetningsavgift og overproduksjonsavgift. Meieriet kan motregne avgiftsbeløpet i oppgjøret til produsenten, jf. pristilskuddforskriften § 9.
Meieriet skal hver måned innbetale oppkrevd avgift fra produsent for foregående måned til
Landbruksdirektoratet. Avgiftene blir motregnet i den månedlige refusjonen av formidlet pristilskudd fra Landbruksdirektoratet.
4.3 Avgiftsplikt
Det skal betales forskningsavgift for all melk som brukes til ervervsmessig bearbeiding eller framstilling av nærings- og nytelsesmidler, jf. forskningsavgiftsforskriften § 4. Med ervervmessig bearbeiding menes forretningsmessig virksomhet på området fra lagring, klassifisering, sortering, oppdeling, pakking av ubehandlede produkter via framstilling av halvfabrikata til produksjon av konserver og ferdigretter, etter forskningsavgiftsforskriften § 2 andre ledd. Ved leveranse av melk fra produsent til meieri, følger det av forskriftens § 5 andre ledd at det er meieriet som skal betale forskningsavgiften.
For meieri som er tilskuddsformidlere, blir forskningsavgiften motregnet månedlig i refusjonen av formidlet pristilskudd fra Landbruksdirektoratet.
4.4 Rapporterings- og meldeplikt
Meieriet skal hver måned sende Landbruksdirektoratet en oppgave med oversikt over hvor mye melk som ble levert i foregående måned, jf. innkrevingsforskriften og forskningsavgiftsforskriften, slik at Landbruksdirektoratet kan kontrollere grunnlaget for omsetnings-, forsknings- og overproduksjonsavgift.
Landbruksdirektoratet har i tillegg behov for å vite hvor mye melk et foretak leverer på sin disponible kvote. Ved endringer, for eksempel brukerskifte, skal meieriet melde fra om dette til direktoratet. Et brukerskifte er når en disponibel kvote overdras fra et foretak til et annet foretak, uten at den disponible kvoten ellers endres. Eierskifte på en eiendom, eller endring av deltaker(e) i samdrift, skal ikke meldes inn. I disse tilfellene er det ingen disponibel kvote å overføre.
Meieriet skal melde inn organisasjonsnummer for begge foretak (fra- og til-foretak), og virkningsdato for brukerskiftet. XML-fil med disse opplysningene skal sendes så raskt som mulig, eller senest den 10. i måneden etter at brukerskiftet skjedde. Hvis brukerskiftet ikke sendes inn, og dermed ikke blir registrert hos direktoratet, mangler til-foretaket disponibel kvote og vil få beregnet overproduksjonsavgift i direktoratets maskinelle kontroll.
Direktoratet kontrollerer også om foretaket det meldes brukerskifte fra har disponibel kvote, og om foretaket det meldes brukerskifte til, ikke har disponibel kvote på virkningsdato. Merk at brukerskifter med virkningsdato rundt telledato 1. mars og 1. oktober må sendes inn senest hhv. 15. mars og 15. oktober. Dersom brukerskiftene ikke er registrert hos direktoratet i rett tid, vil det gi feilmelding i søknad om produksjonstilskudd.