Til hovedinnhold

Økning i salget av økologiske produkter i forbrukermarkedet

Salgsøkningen for økologiske produkter i dagligvaremarkedet i 2024 ble 7,8 prosent. For andre salgskanaler var det en lignende utvikling.

Den nye rapporten fra Landbruksdirektoratet gir en oversikt over produksjon og omsetning av økologiske jordbruksvarer i 2024. Her presenteres tall og utviklingstrekk for norskprodusert økologisk korn og kraftfôr, melk og meieriprodukter, kjøtt og egg og frukt og grønt. Rapporten presenterer også utviklingen i omsetning av økologiske matvarer i ulike markeder.

Bilde viser økologiske grønnsaker i en kasse
Foto Landbruksdirektoratet

Blandet utvikling for norsk produksjon

Her er noen hovedtrekk for økologisk jordbruksproduksjon i Norge det siste året:

  • Produksjonen av økologisk korn anslås å øke med ca. 7 prosent i sesongen 2024—2025 sammenlignet med forrige sesong.
  • Totalomsetningen av økologisk kraftfôr økte for første gang siden 2021.
  • I 2024 ble det levert 43,6 mill. liter økologisk melk, en økning på 4,4 prosent fra året før.
  • Det var marginal nedgang i produksjonen av økologisk kjøtt
  • Produksjonen av økologisk fjørfe økte til 640 tonn i 2024, en økning på 1,3 prosent fra 2023.
  • Produksjonen av økologiske egg endte på rundt 4 700 tonn, en økning på 3,6 prosent.
  • Omsetningen av norsk økologisk frukt og grønt i grossistleddet gikk ned med fire prosent fra 2023 til 2024.
  • Omsetningen av økologiske poteter holdt seg om lag på samme nivå som i 2023.
  • Det var en reduksjon i omsetningen for de fleste frilandsgrønnsakene.
  • Omsetningen av økologiske urter i veksthus var om lag på samme nivå som året før, mens omsetningen av agurk økte og omsetningen av tomat og salat gikk ned.

Milliardsalg

Forbruker kjøpte økologiske produkter i dagligvaremarkedet for ca. 3,6 mrd. kroner, en økning på 7,8 prosent fra 2023. Økologiske produkter utgjør nå 2,0 prosent av totalomsetningen i denne kanalen.

Veksten i økologisk omsetningsverdi var større enn den generelle stigningen i matvarepriser.

Bilde av Mikael Meland Leksen
Mikael Meland Leksen, Foto Torbjørn Tandberg

– Selv om mange forbrukere har blitt mer prisbevisste, har ikke den makroøkonomiske utviklingen fått den etablerte kundemassen til å forlate de økologiske produktene, sier rådgiver Mikael Meland Leksen i Landbruksdirektoratet.

 


Vekst i andre kanaler

Landbruksdirektoratet følger også utviklingen i en rekke andre salgskanaler. Det var en samlet vekst på 9,3 prosent i disse kanalene, som er en vesentlig høyere vekst enn året før. Spesialbutikker hadde høyest vekst, mens veksten i storhusholdningsmarkedet var omtrent som i dagligvarehandelen.

Nedgang i nabolandene

Andelen økologisk i dagligvaremarkedet har de siste årene hatt tilbakegang i Sverige og Danmark, selv om begge landene har høyere salg av slike produkter enn Norge. EU satser nå på å markedsføre økologisk mat for å få opp etterspørselen etter noen år med dårligere kjøpekraft.

Økende arealbruk i EU

Andelen av jordbruksarealet i EU som drives økologisk, er økende. I 2023 var andelen nesten 11 prosent. Målet er at andelen skal være minst 25 prosent innen 2030. I Norge er øko-andelen ca. 4 prosent, mens målet i 2032 er 10 prosent.

Tilskudd økte

I 2024 utbetalte Landbruksdirektoratet 161,2 mill. kroner i direkte tilskudd til økologisk primærproduksjon. Dette var en økning på litt over 13,7 mill. kroner fra 2023. 

Rapporten om økologisk jordbruksproduksjon blir presentert på SSBs og direktoratets digitale seminar 27. mars kl. 09:00. På samme seminar vil vi få en diskusjon om hvordan målet om 10 prosent økologisk areal innen 2032, kan nås.