Til hovedinnhold

Viktig for jordbruket og matvareforsyningen

Mat- og drikkeindustrien i Norge står overfor økt konkurranse, internasjonal usikkerhet og nye bærekraftskrav.

På Landbruksdirektorates Kunnskapskonferanse ble bransjens rolle, utvikling og framtidige rammebetingelser diskutert av sentrale aktører i næringen.

Norges største fastlandsindustri

Mat- og drikkeindustrien er Norges største fastlandsindustri med en omsetning på rundt 233 milliarder kroner i 2023.

Bilde viser Åslaug Bjerke fra Kunnskapskonferansen 2025
Åslaug Bjerke, Foto: Torbjørn Tandberg

– Sektoren er mangfoldig, med både store konsern og små håndverksbedrifter, og bransjemangfoldet fører med seg et bredt produktutvalg som kommer forbrukeren til gode, sier rådgiver Åslaug Bjerke i Landbruksdirektoratet. Hun fremhever industriens store geografisk spredning og betydning for lokal sysselsetting og økonomi.

Ønsker norske råvarer

Industrien er en viktig avtaker av norske råvarer og formidler at de ønsker å bruke norsk, men det er ikke alle råvarer vi kan produsere her til lands, eller som vi har tilstrekkelig tilgang til gjennom hele året. Industrien må også ta høyde for faktorer som norsk prisnivå, kort vekstsesong og variasjoner fra år til år når det kommer til for eksempel kvalitet. I møte med disse utfordringene må industrien kunne supplere med import for å opprettholde produksjonen.

Urolige tider

Russlands invasjon av Ukraina og USA sine varsler om økt toll for flere land viser at industrien er eksponert for uro og usikkerheten rundt internasjonale forsyningslinjer. De fleste aktørene er avhengig av at den internasjonale handelen fungerer, både i forhold til import av råvarer og f.eks. service på produksjonsutstyr.

Presset konkurransekraft

Flere av aktørene melder om at god distribusjon for norske merkevarer i handelen er en forutsetning for å sikre norsk produksjon og beredskap. Det er enighet om at det norske markedet er konkurranseutsatt i møte med globale aktører. Samtidig er en fungerende konkurranse mellom næringsmiddelindustriens og handelens egne merker svært viktig. Det er ulikt syn på utfordringene den enkelte bedrift står overfor, avhengig av blant annet hvilke markeder de betjener, men aktørene framhever betydningen av at forbruker velger norske produkter i kjøpsøyeblikket.

Bilde viser Lars Aage Gulbjørnrud
Lars Aage Gulbjørnrud Foto: Torbjørn Tandberg

Norske konkurransefortrinn

Likevel er det flere elementer ved norske råvarer og det norske markedet som gir mat- og drikkeindustrien noen konkurransefortrinn:

  • Sterke merkevarer basert på kvalitetsråvarer og bærekraft
  • Mattrygghet og stabilitet
  • Høy teknologi og innovasjonskompetanse
  • Stor kjøpekraft hos forbruker og høy tillit til norsk mat og drikke

Veien videre

Regjeringen skal legge frem et veikart for mat- og drikkenæringen i løpet av våren 2025.

NHO Mat og Drikke understreker behovet for stabile rammebetingelser og bedre konkurransevilkår for norske bedrifter. Videre trekker bransjeorganisasjonen frem at tilgangen på kvalifisert arbeidskraft er en økende utfordring for mat- og drikkeindustrien. Samarbeid mellom myndigheter og næringslivet vil være avgjørende for å sikre lønnsomhet, økt selvforsyning og en mer bærekraftig matproduksjon i årene som kommer.

Bildet viser Jørn Rolfsen med gruppe fra Kunnskapskonferansen 2025
Fra venstre Håkon Mageli, konserndirektør i Orkla, Jørn Rolfsen, spesialrådgiver i Landbruksdirektoratet, Sofie Oraug-Rygh, direktør i Jordanes, og Kjell Rakkenes, konserndirektør i Nortura. Foto: Torbjørn Tandberg

Dette og mange andre interessante temaer ble tatt på Landbruksdirektoratets Kunnskapskonferanse torsdag 13. mars. Alle presentasjoner og samtaler er tilgjengelig på nettsidene.