- Hjem
- Prosjektmidler
- Prosjekter og resultater
- Forstudie –markedsmuligheter, nettverk og forberedelser før for kommersiell satsing på kjøtt fra bevaringsverdige, norske mjølkefeaser
Forstudie –markedsmuligheter, nettverk og forberedelser før for kommersiell satsing på kjøtt fra bevaringsverdige, norske mjølkefeaser
Prosjektnummer | 263777 |
Prosjektleder | Ola Hammer Langleite |
Prosjekteier | URFE SA |
Samarbeidspartnere | De regionale matnavene, Nortura |
Prosjektperiode | 01.04.2024 - 31.03.2025 |
Ordning | Tilskudd til genressurstiltak - husdyr, planter og skogtrær |
Prosjekttype | Husdyr |
Midlene innvilget av | Landbruksdirektoratet |
Innvilget | 220 000 kroner |
Resultatrapport | Pågår |
-
Tidligere Urfe AS ble etablert i 2005, og Urfe-merkevaren ble fra da solgt som unik kvalitetsråvare til de beste restaurantene i Norge. Fra 2005-2008 var oppstrømmen av råvarer lokal og foredlingen skjedde hos lokale foredlingsbedrifter på Innherred i Trøndelag. Fra 2008-2016 ble varestrømmen utvidet til å omfatte råvarer fra produsenter i hele Norge. Urfe AS fikk da inngående logistikk og produksjon hovedsakelig innenfor Norturakonsernet, mens Urfe AS selv stod for lagerhold, distribusjon og salg. I november 2016 ble nye Urfe SA opprettet som samvirkeselskap med bønder/ råvareleverandører over hele Norge som deleiere. Fra januar 2017 fikk vi (nye Urfe SA) avtale med Nortura der hele verdikjeden ble integrert i Norturas virksomhet, og Nortura PROFF lanserte eget sortiment på Urfe til hotell og restauranter. Urfe SA stod fortsatt som eier av varemerket (de rettighetene ble overført/ kjøpt fra det gamle selskapet),men hadde ingen egen varestrøm. Urfe SA er altså et medlemssamvirke og skal ikke ha egne verdikjeder på mjølk eller kjøtt, og skal ikke ta økonomisk risiko. I perioden fra 2017-2023, mens Nortura PROFF har frontet den kommersielle satsingen, har Urfe SA jobbet med flere prosjekter rettet mot husdyrbønder, med sikte på å øke antall dyr av gamle raser, og øke antall produsenter. Blant annet har vi utarbeidet kalkyler som viser lønnsomhet i ulike produksjoner med landraser, og vi har drevet informasjonsvirksomhet rettet mot mjølkebønder for å få flere kyr inn i mjølkeproduksjon (antall avlskyr har hatt sterk økning, men antall mjølkekyr har gått svakt ned/ stabilisert seg).Nortura bestemte fra årsskiftet 2022/-23 å kutte ut Urfe som markedskonsept til storhusholdning, med virkning fra 01.mai 2023. Dette er ledd i en omfattende kostnadsjakt med mål om i størrelsesorden 430 millioner i driftsforbedringer, inkludert betydelig kutt i sortimentet. Det har vært et ekstra krevende år for Nortura i 2022. Stikkord ; import/ toll, EMV/ tap av markedsandeler, cyberangrep, store kostnadsøkninger.f.eks 600 millioner ekstra bare på kostnader til strøm. Endringen innebærer at Urfe ikke lenger vil bli solgt i markedet som spesialitet til hotell, restaurant og cateringkunder gjennom Nortura PROFF. Beslutningen har ingenting med Norturas vurdering av Urfe som markedskonsept, og tilbakemeldingene fra markedet har vært overveldende positive.
Nortura videreførte pristillegg for Urfe slakt i 2023, men dette blir faset ut fra 1.mai 2024. De har ikke lenger mulighet for selge Urfe som spesialprodukt i egen varestrøm. Hvis denne verdiskapingen skal sikres for våre produsenter også i framtida, så må Urfe SA få dette unike kjøttet ut i markedet igjen. Urfe-slakteordningen betyr mye for våre produsenter. Totalt betalte Nortura ut ca 1,1 million kroner i pristillegg til bøndene i fjor. Det er altså bare i merpris i tillegg til ordinært slakteoppgjør. Totalt leverte produsenter i hele Norge nær 1000 slaktedyr av bevaringsverdige raser med total merverdi (i tillegg til ordinært slakteoppgjør) på ca 1,2 millioner kroner. Fra 2011-2022 økte antall kyr av bevaringsverdige raser fra hhv 2 155 til 5 203 kyr i Norge, altså over dobling (Nøkkeltall 2022 fra Norsk genressurssenter). Vi vet at Urfe pristillegg er direkte årsak til mange nyetablerte bruk med landraser, og kanskje har det også demmet opp for at flere mølkebønder med landraser har gitt opp, da slakteleveransene er betydelig også fra mjølkebruk.Mulighetene som Urfe har gitt bøndene har altså hatt mye å si for denne økningen. Det er derfor avgjørende at Urfe SA lykkes med å skaffe et godt beslutningsgrunnlag, slik at våre produsenter kan lykkes med en reetablering og nysatsing i markedet. En markedsaktør under innflytelse av produsentene, og som henter ut merverdi fra markedet, er det eneste som kan gi mulighet for å fortsatt sikre merverdi for produsentene, og på den måten styrke næringsgrunnlaget deres. Vi har via forstudie i Trøndelag (oktober-23-januar-24) lagt grunnlaget for en verdikjede i Trøndelag, og forbereder nå etablering av et nytt aksjeselskap og etablering av regional verdikjede der. Vi ønsker også å gjøre lignende forstudier i resten av landet. Det er det dette nye prosjektet skal handle om.Vi vil i løpet av 2024 utrede mulige partnere med mål om å ta unna hele eller deler av Urfe-produksjonen på ca 180 tonn slakt av gamle kuraser pr år. Disse kan være noen av Norturas industrikunder, det kan være andre foredlingsbedrifter eller grossister med omsetning mot storhusholdning eller ferskvarebutikker, eller det kan være en dagligvarekjede. Det kan også være at vi må tilbake til en lignende forretningsmodell som gamle Urfe AS, som var direkte distributør til hotell og restauranter i Norge. Dog selvsagt må man unngå de "fellene" man gikk i den gangen. Det kan også være aktuelt med samarbeid i regionale nettverk for å få opp regionale varestrømmer på Urfe flere steder i landet. Vi nevner her at vi allerede er ferdig med forstudie og forberedelse før etablering av aksjeselskap for å drifte regional varestrøm i Midtnorge. Nytt aksjeselskap vil trolig bli etablert i løpet av vinteren-24. Regionen blir dermed en «pilotregion» i vår nye kjøttsatsing. Dette prosjektet her vil derimot fokusere på de andre regionene, både Østlandet, Sør- og Vestlandet og Nordnorge. Men selvsagt vil vi bygge på erfaringene fra Midtnorge i dette nye prosjektet.
-
Hovedmålet med prosjektet er å skaffe et beslutningsgrunnlag for valg av forretningsmodell og samarbeidsparter for videre kommersiell kjøttsatsing. Dette er således ingen bedriftsetablering, men en utredning som skal bidra til å legge grunnlag for forretningsutvikling og bedriftsetablering. Videre forretningsutvikling vil trolig skje gjennom en ny bedrift som kan ta større økonomisk risiko for å håndtere kommersiell satsing på kjøtt fra nevnte raser.
-
- Utredningen må kunne peke ut forretningsmodell(er) som gjør det mulig for markedet å få tak i et dokumentert etterspurt kjøtt med unik kvalitet og historie (kjøttet har blitt solgt kontinuerlig fra 2005 til terminering av salg i Nortura PROFF 1.mai 2023)
- Utredningen skal foreslå forretningsmodell(er) som sikrer Urfe SA/ produsentnettverket styring på videre markedsføring av Urfe kjøttet
- Forretningsmodell(er) som sikrer våre 178 andelseiere merverdi på sine slakt også i framtida (vi har mellom 200-250 leverandører med slakteavtale, altså noen flere enn antall andelseiere)
- Konkret er målet å sikre merverdi tilsvarende i dag (6,50,- kr pr kg slakt, ca 1500,- kr ekstra pr slakt) for 180 tonn slakt fra landraser fra dagens adelseiere. Denne mengden blir i dag slaktet v Nortura anlegg. Etter at Nortura sa opp avtalen med Urfe SA står vi fritt til også å ta slakt fra private slakterier, og kvantumet er da trolig over 250 tonn årlig. Det blir da et langsiktig, konkret mål for den nye markedsaktøren
- Få til en fullskala satsing etter hvert, som sikrer merverdier for alle produsenter i Norge som driver med landraser
Forretningsmodeller og verdikjeder kan bli annerledes i ulike regioner. Rammevilkårene er noe de samme, men aktørene kan være forskjellige.