Forprosjektet har hatt som mål å styrke grunnlaget for videre utvikling av Inn på tunet-skolen ved å kartlegge kompetansebehov i næringen, skaffe oversikt over eksisterende kompetansetilbud og identifisere muligheter for faglig fornyelse og samarbeid. Inn på tunet-tjenester har utviklet seg til en viktig del av det offentlige velferdstilbudet, og det stilles stadig høyere krav til kvalitet og profesjonalitet. Samtidig finnes det i dag ingen krav til formell kompetanse for å tilby slike tjenester.
Kartleggingen viser at introduksjonskurset «Inn på tunet-skolen» har høy nytteverdi og brukes aktivt i godkjenningsordningen. Kurset oppleves som særlig nyttig for nye tilbydere, men har behov for faglig oppdatering. For mer erfarne tilbydere er kompetansebehovene større og mer varierte og det etterspørres mer faglig fordypning og spesialisering. Det er derfor behov for en mer systematisk og helhetlig innsats på kompetansefeltet – med tilbud som dekker alle nivåer og følger utviklingsløpet til IPT-tilbyderne.
Prosjektet anbefaler fire sentrale tiltak for videre utvikling:
1. Videreutvikling og faglig kvalitetssikring av introduksjonskurset
2. Utvikling av korte, fleksible mikroemner rettet mot etablerte tilbydere.
3. Videreutvikling av IPT-skolen som en kompetanseportal med oversikt nasjonale kurs/studier
4. Opprettelse av et kompetansenettverk for å styrke samarbeid og faglig utvikling i næringen.
Prosjektet har skapt bidratt til økte innsikt, engasjement og mobilisering blant aktørene i næringen. Flere peker på et klart behov for bedre samordning av kompetanseutviklingen som et virkemiddel for å styrke kvalitet, bærekraft og profesjonalisering i Inn på tunet-næringen.