Landbrukets Økoløft har arbeidet for økt produksjon, omsetning og forbruk av økologisk mat jf. mål i Nasjonal strategi for økologisk landbruk 2018 - 2030.
Prosjektet har bidratt til inspirasjon og kunnskapsformidling om økologisk landbruk til bønder og nye til næringa, samt til aktører i hele verdikjeden fram til forbruker. Dette har inkludert nøkkelpersoner i dagligvarekjedene og innen offentlig innkjøp. Inspirasjonsbøndene har vært sentrale i inspirasjons- og formidlingsarbeidet, inkludert i dialogen på tvers av verdikjeden for økologisk mat.
Konkret har de 32 inspirasjonsbøndene bidratt med 58 møter / foredrag. Det er avholdt rekrutteringsmøter for melkeprodusenter i samarbeid med Tine, NLR og Rørosmeieriet, og det er arbeidet med en økologisk melkeklynge i Heimdal.
I samarbeid med "Mening, mat og mot" har prosjektet gjennomført fire arrangementer, det er arrangert ett møte på Arendalsuka og en rekke gårdsbesøk til inspirasjonsbønder ble gjennomført i samarbeid med Naturbruksskolenes forening.
Mht. delmål om å jobbe med "Markedsarbeid/ inspirasjonsbutikker" har prosjektet blant annet jobbet opp mot Norgesgruppen og deres lansering av egen merkevare Vilje. Det er bl.a. vært utført analyser av Agrianalyse, og det har også vært dialog med Kolonihagen og Landbruksdirektoratet om statistikk.
To gårdsbesøk er gjennomført i samarbeid med Matvalget og rettet mot beslutningstagere.
Det er gjennomført tre forbrukermøter; ett på Trøndersk Matfestival, ett på Bergen Matfestival og under ØkoUka i Oslo.
Prosjektet har laget tre inspirasjonsfilmer om å legge om til økologisk kornproduksjon i samarbeid med Stiftelsen Norsk Mat.
Prosjektet har også arrangert to ressursgruppemøter i samarbeid med LMD, der blant annet flaskehalser i verdikjeden ble tatt opp. Møtene har blitt ledet av landbruks- og matministeren.
Les mer her:
Landbrukets Økoløft i Nationen: Vi trenger et skikkelig Økoløft
Økologisk 24:
Landbrukets Økoløft vil utfordre kjedene på å markedsføre økomat bedre
Hva er det som er så vanskelig med øko?
Landbrukets Økoløft er blitt del av Grøntløftet
Høstkampanje om norsk økologisk korn med budskap til bønder og forbrukere
Nye filmer produsert i 2024 - nysgjerrig på økologisk landbruk:
Frode Lund - økologisk melk- og kornbonde i Trøndelag
Per Erik Mæhlum – økologisk kornbonde i Innlandet
Eirik Skaare – økologisk kornbonde i Innlandet