Prosjektet vil bidra til å nå målene i Nasjonal strategi for økologisk jordbruk 2018-2030 gjennom rekruttering til økologisk landbruk, motivering av etablerte økobønder samt inspirasjon hos nøkkelpersoner i dagligvarekjedene og forbrukere til å prioritere norsk økologisk mat. Prosjektet startet i 2016, og er videreført og videreutviklet i etterfølgende år, og ble evaluert i 2020.
Prosjektets kjerne består av 30-40 “inspirasjonsbønder” som skal utføre ca. 50 oppdrag i 2024, blant annet å inspirere bønder til økologisk produksjon, og inspirere dagligvarekjeder, butikker og forbrukere, inkludert storkjøkken til å prioritere norskproduserte økologiske varer.
Prosjektet skal samarbeide med Agri Analyse om å kartlegge forbrukeres etterspørsel i butikk, med fokus på grønt, samt dele erfaringer mellom «inspirasjonsbutikker» og dagligvarekjedene om hvordan man kan lykkes med salg av norsk økologisk mat.
Det skal produseres filmer med inspirasjonsbønder i samarbeid med Stiftelsen Norsk Mat, som kan brukes i kommunikasjonsarbeidet mot hele verdikjeden. Filmene skal synliggjøre hvordan økologisk landbruksproduksjon svarer til en mer bærekraftig matproduksjon.
Les mer om Landbrukets Økoløft her.
Evaluering Landbrukets Økoløft 2016 – 2020