Til hovedinnhold

2023/40

Forskrift om tilskudd til konfliktforebyggende tiltak i forholdet mellom reindrift og annen berørt part - kommentarer til regelverk

§ 5. Saksbehandling

§ 5

For konflikter mellom reindrift og øvrig landbruk sendes søknad med vedlagt dokumentasjon som nevnt i § 3 parallelt til kommunen og statsforvalteren som regional reindriftsmyndighet (lokale instanser). Disse legger opp til et administrativt samarbeid i saken og sender søknaden, hver for seg eller sammen, med sine uttalelser til Statsforvalteren i Trøndelag. Søknad fra reindriften og annen part enn øvrig landbruk sendes til statsforvalteren som regional reindriftsmyndighet, som oversender søknad med uttalelse videre til Statsforvalteren i Trøndelag for behandling. Uttalelsene skal inneholde forslag til vilkår for å ivareta formålet med ordningen, og også forslag til kostnadsfordeling mellom Landbrukets Utviklingsfond og Reindriftens Utviklingsfond.

De regionale konfliktråd kan i samarbeid med partene fremme søknad om tilskudd direkte for Statsforvalteren i Trøndelag.

Ved oversendelse til Statsforvalteren i Trøndelag bør det foreligge forslag om hvem av de to lokale instanser som skal ha det offentlige oppfølgingsansvar for prosjektet, jf. § 6 og § 7.

Kilde: Lovdata  

Kommentarer til saksbehandling

Statsforvalteren i Trøndelag har nasjonalt ansvar for tilskuddsordningen og forvalter tilskuddsmidlene for hele landet. Det er landbruksavdelingen som står for endelig godkjenning av søknad og utbetaling av tilskuddet. Sakene behandles i Agros.

Det må foreligge en reindriftsfaglig vurdering av tiltaket fra reindriftsavdelingen hos statsforvalteren i det fylket der tiltaket skal gjennomføres, samt en uttalelse fra kommunal landbruksmyndighet før søknad behandles.

Gode vurderinger utført av landbrukskontoret og reindriftsavdelingen er viktig for at sluttbehandlingen av saken skal bli god.

Kommunens rolle ved søknad om midler til konfliktforebyggende tiltak

Kommunale bestemmelser og planverk kan gjøre det nødvendig å stille nærmere vilkår for tiltaket. Kommunens vurdering skal derfor inneholde forslag til vilkår for å ivareta formålet med ordningen.

Hvis gjerdet planlegges i utmark må kommunen vurdere om tiltaket faller inn under bestemmelsene i lov 27. juni 2008 nr 71 om planlegging og byggesaksbehandling (plan- og bygningsloven, PBL). Kommunen må også vurdere om det eventuelt er behov for høring.

Sjekk av naturmangfold og kulturminner

Kommunen må undersøke om det er miljøverdier eller kulturminner som kan bli berørt av tiltaket, eventuelt at nødvendige godkjenninger foreligger før søknad sendes til sluttbehandling hos Statsforvalteren i Trøndelag. Det kan eksempelvis være behov for at tiltak i verneområder er behandlet av vernemyndighetene før søknaden sendes til behandling hos  Statsforvalteren i Trøndelag.

Ved behov kan det også være aktuelt at fylkeskommunen, eventuelt Sametinget har fått tiltaket til vurdering hvis det er kulturminner i området der gjerdet er planlagt før saken sendes til behandling.

Fant du det du lette etter?