Til hovedinnhold

Rundskriv 2023/39

Tilskudd til juridisk bistand til reinbeitedistrikter og siidaer – kommentarer til regelverk

§ 7-2. Vilkår

§ 7-2. Vilkår

Reinbeitedistrikter eller siidaer kan innvilges tilskudd til juridisk bistand i forbindelse med ivaretakelse av reindriftens beiterett i Norge. I slike saker innvilges det ikke tilskudd i tvister mellom norsk og svensk reindrift.

Reinbeitedistrikter eller siidaer, som var omfattet av den opphevede reinbeitekonvensjonen av 9. februar 1972 nr. 1, kan innvilges tilskudd til juridisk bistand til domstolsbehandling i Sverige og Norge dersom svensk reindrift trekker reinbeitedistrikt/siida inn i rettssaker om avklaring av rettigheter til reinbeitedistriktets/siidaens:

  1. tradisjonelle beiteområder i Sverige, eller
  2. beiteområder i Norge.

Det innvilges ikke tilskudd i tvister internt i norsk reindrift eller i tvister mellom norsk reindrift og norske eller svenske reindriftsmyndigheter.

Kilde: Forskrift for Reindriftens Utviklingsfond (Lovdata) 

Kommentarer til vilkår

Første ledd: generell regel om tilskudd til juridisk bistand

Målgruppen for ordningen etter første ledd er reinbeitedistrikter og siidaer som har behov for juridisk bistand i saker om ivaretakelse av distriktets/siidaens beiterett i Norge. Dette kan blant annet være beskyttelse av reindriftens arealer mot inngrep fra andre aktører. Tilskuddet er begrenset til saker som foregår i Norge, slik at utenlandske prosesser (saker for utenlandsk domstol, ESA osv.) faller utenfor ordningen.

Tilskuddet kan innvilges både i saker med domstolsbehandling og i administrative saker, for eksempel forvaltningens godkjenning av veibygging, kraftverk eller hyttefelt i reinbeiteområder.

Reinbeitedistrikter og siidaer som er berettiget tilskudd etter § 7-2 andre ledd har mulighet til å søke om tilskudd etter første ledd i saker som ikke omfatter den grenseoverskridende reindriften. Saker som omfatter tvister mellom norsk og svensk reindrift behandles etter § 7-2 andre ledd, se kommentarer til bestemmelsen.

Andre ledd: reinbeitedistrikter/siidaer som var omfattet av beitekonvensjonen

Målgruppen for ordningen etter andre ledd er reinbeitedistrikter og siidaer som har hatt rett til reinbeite i Sverige etter den opphevede reinbeitekonvensjonen. Dette er følgende syv reinbeitedistrikter:

  • Balvatn, Saltfjellet, Ildgruben og Byrkije i Nordland
  • Helligskogen, Hjerttind/Altevatn og Gielas i Troms.

Bestemmelsen er uttømmende, slik at ingen andre enn de nevnte distriktene og siidaer tilhørende disse distriktene kan motta tilskudd etter § 7-2 andre ledd.

Videre er det et vilkår om at distriktet/siidaen har blitt trukket av svensk reindrift inn i rettsprosesser om distriktets/siidaens beiterettigheter i deres tradisjonelle beiteområder i Sverige eller beiteområder i Norge.

Med at «svensk reindrift trekker reinbeitedistrikt/siida inn i rettssaker» menes tilfeller der et norsk reinbeitedistrikt eller en siida blir saksøkt av en svensk sameby/svenske reindriftsutøvere. Hvis et norsk reinbeitedistrikt/siida selv saksøker svensk sameby/reindriftsutøvere, vil distriktet/siidaen ikke kunne få tilskudd etter denne ordningen.

Med «tradisjonelle beiteområder i Sverige» menes de områdene som det norske reinbeitedistriktet/siidaen kunne disponere i henhold til den opphevede reinbeitekonvensjonen. Saker om andre beiteområder i Sverige omfattes ikke av tilskuddsordningen.

Med «beiteområder i Norge» menes beiteområdene som det norske reinbeitedistriktet/siidaen kan disponere på bakgrunn av godkjente bruksregler for distriktet.

Tilskuddet gis til «domstolsbehandling», noe som betyr at distriktet/siidaen ikke kan få tilskudd etter denne tilskuddsordningen hvis de blir trukket inn i administrative prosesser om beiterettigheter (utenfor domstolene).

Tredje ledd: begrensninger i sakstyper

Tredje ledd fastsetter begrensninger i hvilke typer saker som omfattes av ordningen. For det første, kan det ikke innvilges tilskudd internt i norsk reindrift, der begge parter i saken er norske reinbeitedistrikter og/eller siidaer. Bakgrunnen for dette er at eventuell støtte til en av distriktene/siidaene i saken vil bety at forvaltningen har gitt det ene distriktet/siidaen en økonomisk fordel i saken på bekostning av det andre distriktet/siidaen.

For det andre, innvilges det ikke tilskudd i tvister mellom norsk reindrift og norske/svenske reindriftsmyndigheter. Norske og svenske reindriftsmyndigheter har rådgivende og utredende funksjoner i saker som omhandler reinbeitedistriktene, og eventuell dekning av utgifter i slike saker skal skje på bakgrunn av det aktuelle landets regler om dekning av sakskostnader, slik som forvaltningsloven § 36.

Fant du det du lette etter?