Til hovedinnhold

Rundskriv 2022/66

Forskrift om rapportering av slaktet rein og lagerbeholdning - kommentarer til regelverk

§ 4. Plikter

§ 4 

De som utfører slakting av rein, skal:

  1. Rapportere måndelig til Landbruksdirektoratet om slakting av rein i henhold til § 5, samt rapportere om lagerbeholdning i henold til § 6, og senest innen utgangen av måneden etter at slakting er gjennomført.
  2. Legge til rette for stikkprøvekontroll av registrerings- og rapporteringsrutiner.
  3. Klassifisere reinen ved optisk lengdemåling.

De som har lagerbeholdning av reinkjøtt, skal:

  1. På forespørsel fra Landbruksdirektoratet rapportere om lagerbeholdning i henhold til § 6.
  2. Legge til rette for stikkprøvekontroll av registrerings- og rapporteringsrutiner.

Det kan ved særlige tilfeller gis dispensasjon fra tidsfristen i bokstav a.

Kilde: Forskrift om rapportering av slaktet rein og lagerbeholdning (Lovdata) 

Kommentarer til bestemmelsen

Generelt om rapporteringsplikt

Slakterier som omfattes av forskriften har enkelte plikter til rapportering av reinslakt og lagerbeholdning. Disse pliktene må være oppfylt for at slakterier skal ha krav på tilskudd etter forskriften.

Første ledd: Rapportering av reinslakt

Bokstav a: Slakteriet må rapportere slakt månedlig til Landbruksdirektoratet

Etter § 4 første ledd bokstav a plikter slakteriet å rapportere slakt månedlig til Landbruksdirektoratet. Det betyr at slakt skal rapporteres for hver måned der slakting utføres, og at «samlerapporter» for hele slaktesesongen levert på slutten av sesongen, ikke vil tilfredsstille kravene til rapportering.

Rapporteringsfristen er innen utgangen av måneden etter at slakting er gjennomført. Det betyr for eksempel at slakt utført september 2022 må være rapportert innen 31.oktober 2022. Det gjelder m.a.o. tilsvarende for rapporteringsfristen etter § 4 første ledd bokstav a som for søknadsfristen i forskriftens § 3 tredje ledd.

Spesielt om leieslakt

I tilfeller der et slakteri er blitt leid inn av andre (reineier, foredlingsbedrift mv.) for å utføre slakteoppdraget, må slakterapporten leveres av slakteriet som fysisk har utført slakting og klassifisering. Det er slakteriets ansvar at slakterapporten blir sendt til Landbruksdirektoratet i tide, selv i tilfeller der slakterapporten sendes via reineier/foredlingsbedrift av konkurransemessige grunner.

Bokstav b: Slakteriet må tilrettelegge for kontroll

Plikten til å legge til rette for stikkprøvekontroll betyr at den som har plikten må samarbeide med reindriftsmyndigheten om kontroll, blant annet ved å gi myndighetene tilgang til nødvendig informasjon og dokumentasjon.

Bokstav c: Slakteriet må klassifisere reinslakt ved optisk lengdemåling

Fra og med slaktesesongen 2020/2021 er det et krav i forskriften om at all rein blir klassifisert ved optisk lengdemåling. For å kunne få tilskudd etter forskriften, må slakteriet ha klassifisert reinen ved optisk lengdemåling.

Oppfyllelse av kravet til optisk lengdemåling blir sjekket ved risikobasert kontroll. Hvis det ved slik kontroll viser seg at slaktet ikke er klassifisert ved otpisk lengdemåling, kan innvilget og utbetalt tilskudd kreves tilbakebetalt, se kommentarer til § 10.

Andre ledd: Rapportering av lagerbeholdning

Opplysninger i rapporten om lagerbeholdning av reinkjøtt brukes av både Markedsutvalget og ved eventuelle beslutninger om å redusere tollsatsen. Slakteriene trenger ikke å rapportere annet enn på forespørsel fra Landbruksdirektoratet, da Markedsutvalget får godt nok beslutningsgrunnlag for utvalget og eventuell tollnedsettelse ved periodevise rapporteringer.

Plikten til å tilrettelegge for stikkprøvekontroll etter denne bestemmelsen gjelder tilsvarende som etter første ledd bokstav b.

Tredje ledd: Dispensasjon fra rapporteringsfristen

I «særlige tilfeller» gis det dispensasjon

Dispensasjon etter § 4 tredje ledd er forbehold «særlige tilfeller». Kjerneområdet for bestemmelsen er tilfeller der gjennomføring av øremerkekontroll og etterfølgende avregning blir forsinket. Høstslaktesesongen er en krevende tidsperiode for mange reineiere, slik at andre presserende oppgaver i driften fører til at de ikke kan delta i øremerkekontrollen innen fristen for rapportering.

Bestemmelsen forutsetter fritt forvaltningsskjønn. Det er slakteriet som må begrunne behovet for dispensasjon og foreslå ny rapporteringsfrist. Som regel blir dispensasjonen innvilget når det ikke er mulig å rekke rapporteringsfristen på grunn av øremerkekontroll. I enkelte tilfeller setter Landbruksdirektoratet den nye fristen kortere enn det slakteriet ønsker, da slakteriets foreslåtte frist anses for lang.

Nærmere om behandling av dispensasjonssøknader

Søknad om dispensasjon må sendes til Landbruksdirektoratet innen rapporteringsfristen i § 4 første ledd bokstav a. Hvis søknaden er sendt etter denne fristen, vil den ikke bli realitetsbehandlet, slik at slakteriet vil måttte forholde seg til den ordinære rapporteringsfristen.

Søknad om dispensasjon skal inneholde antall rein søknaden gjelder, begrunnelse for søknaden og ny frist for rapportering. Hvis Landbruksdirektoratet ser at søknaden er mangelfull, for eksempel mangler begrunnelse eller ny frist, skal direktoratet veilede slakteriet om at søknaden må rettes eller utfylles innen en viss frist.

Hvis slakteriet får innvilget dispensasjon, skal søknad om rapporteringstilskudd og frakttilskudd ikke behandles før slakteriet har levert fullstendig slakterapport innen fristen i dispensasjonsvedtaket. Hvis slakteriet ikke leverer slakterapport innen denne fristen, skal begge tilskuddssøknader avslås.

Vedtak om dispensasjon er et enkeltvedtak etter forvaltningslovens regler, som kan påklages til Landbruks- og matdepartementet.

Fant du det du lette etter?