2. Registrere ny søknad
1. Opplysninger om søker
Steg 1: Hvem søker om erstatning
Begynn utfylling av søknaden med å registrere hvem som søker erstatning for naturskade.
Dersom du søker erstatning på vegne av en annen person, krysser du av for dette i ruten og laster opp fullmakt fra den du søker på vegne av.
Dersom du søker på vegne av et veilag, krysser du av i ruten og laster opp veilagets vedtekter eller fullmakter fra andelseierne.

Steg 2: Personalia, kontaktinformasjon og kontonummer
Sjekk om personalia, kontaktinformasjon og kontonummer stemmer.
Steg 3: Målform
Velg ønsket målform.
Steg 4: Tilknytning til eiendom
Kryss av for om du er eier, fester eller annen rettighetshaver.
2. Beskriv naturskaden

Steg 5: Velg skadeårsak
Start med å velge skadeårsak i nedtrekksmenyen.
Steg 6: Skadedato – Når skjedde naturskaden?
Velg dato for når naturskaden skjedde.
Steg 7: Stedfestelse – Hvor skjedde naturskaden?
Velg først kommunen der naturskaden skjedde.
Stedfest så skadestedet i kart.
Du må merke tydelig på kart hvor skaden har skjedd på eiendommen. Dersom skaden skyldes flom, må det vises på kartet hvor flomvannet kommer fra. Du kan laste opp eget kart, men vi anbefaler å benytte karttjenesten Kilden.
- Søk fram din eiendom ved hjelp av kommune, stedsnavn, adresse, eller gårds- og bruksnummer
- Velg «Verktøy», så «Tegne» og så «Polygon»
- Merke av området som er skadet ved å dobbeltklikke i kartet og dra musepekeren over skadet område
- Trykk «Lagre og skriv ut» og så «Skriv ut»
- Lagre pdf-filen lokalt på din maskin og last den så opp til oss.
- Trykk «Last opp vedlegg» for å laste opp kartet som vedlegg
Eksempel på kartutsnitt som må lastes opp som vedlegg:



Steg 8: Hendelsesforløp og skadeomfang
Beskriv hendelsesforløpet og skadeomfanget. Beskriv skadeårsaken, hvordan skaden skjedde og skadene skadeobjekt(ene) har fått.
Steg 9: Redningsomkostninger
Du kan i tillegg til gjenopprettingskostnader søke om støtte til utført redningsarbeid.
Eksempler på slike kostnader er utlegg til leie av maskiner eller arbeidskraft i forbindelse med akutt skadebegrensning. Bruk av egeninnsats og egne redskap erstattes ikke.
Det kan gis erstatning for rimelige og nødvendige utlegg til strakstiltak som har bidratt til å avverge eller begrense omfanget av naturskaden. Redningsomkostningene kan ikke overstige kostnadene ved en eventuell gjenoppretting av skaden, og heller ikke skadeobjektets bruksverdi.
Legg inn beløp og last opp dokumentasjon av redningsomkostninger.
3. Registrer hva som er skadet (skadeobjekt)

Steg 10: Registrer skadeobjekt
Her registrer du opplysningene om objektet som er skadet. Dersom det er flere skadeobjekter, skal hvert skadeobjekt registreres som et eget objekt.
Velg «Registrer et skadeobjekt» for å registrere et skadeobjekt.
Du kan også korrigere opplysninger ved å velge «Endre», eller slette et skadeobjekt ved trykke på søppel-ikonet.

Steg 11: Velg skadeobjekt
Velg type skadeobjekt i nedtrekksmenyen. Registreringsbildet vil endre seg basert på skadeobjektet du velger.
Steg 12: Informasjon om skadeobjekt
Legg inn opplysninger om skadeobjektet. Felter markert med * er obligatoriske og må fylles inn.
Steg 13: Last opp bilder av skadeobjekt
Last opp bilder som viser skaden på skadeobjektet.
Bildene må være av god kvalitet og tydelig vise skadeomfanget av hele skaden.
Dokumentasjon på bruksverdi kan også lastes opp her. Bruksverdien kan dokumenteres ved å beskrive bruken av skadeobjektet og eventuell avkastning.

Steg 14: Stedfesting av skadeobjekt
Legg inn kommunenavn og gårds- og bruksnummer for eiendommen hvor skadeobjektet befinner seg.
Steg 15: Gjenopprettingskostnad
Gjenopprettingskostnad er kostnaden ved å reparere skadeobjektet til den stand det var i før skaden skjedde.
Våre krav til skadeoppgave, anbud eller takst
For skader under 50 000 kroner
- kan du selv dokumentere gjenopprettingskostnadene i en skadeoppgave. Du må beskrive hva du skal gjøre for å reparere skaden, hvor mye tid som skal brukes til dette, og hvilket utstyr/materiell som trengs. Har du fakturaer, legg ved disse.
For skader mellom 50 000 – 200 000 kroner
- må du innhente ett anbud fra en entreprenør. Dersom det er vanskelig å få innhentet anbud fra en entreprenør, kan du innhente en takst. Kostnader til takst dekkes ikke av Landbruksdirektoratet. Anbudet/taksten må beskrive skaden, hvordan reparasjonen skal gjøres, samt spesifisere timer og materiell.
For skader over 200 000 kroner
- må du innhente to anbud fra forskjellige entreprenører. Dersom det er vanskelig å få innhentet anbud, kan du innhente en takst. Kostnader til takst dekkes ikke av Landbruksdirektoratet. Anbudene/taksten må beskrive skaden, hvordan reparasjonen skal gjøres, samt spesifisere timer og materiell.
Legg inn beløp, og last opp dokumentasjon av gjenopprettingskostnader.

Steg 16: Merkostnader
Dersom det er gjort skadeforebyggende tiltak samtidig med reparasjon av skaden (gjenoppretting) kan du søke om tilskudd til dekning av slike merkostnader.
Det kan ytes tilskudd til merkostnader utover reparasjonskostnaden når skaden utbedres på en slik måte at faren for ny naturskade reduseres. Merkostnaden må være direkte knyttet til tiltak som utføres som en naturlig del av reparasjonen, og klart bidra til å forsterke skadeobjektet.
Legg inn beløp og last opp dokumentasjon av merkostnader.
4. Oversikt over vedlegg

Steg 17: Oversikt over vedlegg
På neste side får du oversikt over alle vedlegg som er lastet opp. Her kan du legge til en kommentar på vedleggene som er lastet opp, slette vedlegg eller laste opp flere vedlegg.
5. Oppsummering og innsending
Steg 18: Oppsummering av søknad
På siste side kommer du til oppsummeringen.
Dersom det mangler obligatoriske opplysninger eller dokument, vil dette fremheves med rød tekst øverst på oppsummeringssiden.
Hvis obligatoriske opplysninger eller dokumentasjon mangler, må dette komplementeres.
Her kan du trykke på hvert kulepunkt i rød tekst. Du vil da komme til stedet i søknadsskjemaet hvor obligatoriske opplysninger eller dokumenter mangler.

Steg 19: Innsending
Bekreft at alle søknadsopplysningene er fullstendige ved å krysse av i boksen i skjemaet.
Trykk til slutt på knappen: «Send inn søknad»

Steg 20: Kvittering på levert søknad
Når søknaden er sendt inn, får du en kvittering om at søknaden er levert på skjermen.
Du vil også motta en automatisk e-post om at søknaden er mottatt.
I bekreftelsen man mottar på e-post, oppgis også saks- og referansenummer under «Vår referanse».
Søknaden er nå mottatt og registrert i vårt system.