5. Utbetaling av erstatning
Utbetaling av erstatning skjer så snart du dokumenterer faktiske utlegg du har hatt i form av faktura eller timeliste, i tillegg til bilder av gjenopprettet skadeobjekt og ferdigattest.
Logg inn i søknadsportalen for å laste opp dokumentasjon av utgifter.
Trykk på søknaden og deretter på knappen: «Se vedlegg og last opp dokumentasjon av utgifter».
Husk å trykke på «Send inn vedlegg» for å tilgjengeliggjøre vedlegget for saksbehandler.

Hva som kreves av dokumentasjon står opplistet nederst i vedtaksbrevet.
Lenke til søknadsportalen finner du nederst i vedtaksbrevet.
Krav til dokumentasjon for utbetaling
Skader under 50 000 kroner
- For skader under 50.000 kroner er det tilstrekkelig med dokumentasjon i form av faktura på utført gjenopprettingsarbeid samt bilder av gjenopprettet skadeobjekt.
Skader over 50 000 kroner
- Skader over 50 000 kroner krever ferdigattest fra takstmann, entreprenør, kommune eller annen fagkyndig i tillegg til faktura og bildedokumentasjon på utført arbeid.
Særlig om dokumentasjon av eget arbeid
Dokumentasjon av eget arbeid gjøres ved at det settes opp en timeliste.
I timeliste bør følgende tas med:
- Datoer arbeidet ble utført
- Type arbeid (manuelt arbeid uten maskin, traktor inkl. utstyr og fører, tyngre maskin inkl. utstyr og fører)
- Antall timer arbeid fordelt på type arbeid
I tillegg til arbeidstimer (eget arbeid) kommer faktura/kvitteringer på innkjøp, f.eks. grusmasser, strikkrenner, gjerdematerial, matjord, såfrø og lignende som har vært nødvendig for å gjenopprette skadeobjektet.
I tillegg til timeliste og eventuelle fakturaer, kommer krav til bildedokumentasjon samt ferdigattest dersom kostnaden er på over 50 000 kroner.