Til hovedinnhold

Rundskriv 2022/31 UTGÅTT

Forskrift om tilskudd til siidaandeler og reinlag – kommentarer til regelverk

§ 10. Produksjonspremie

§ 10 

Reinlag eller leder av siidaandel kan innvilges produksjonspremie på inntil 39 prosent av avgiftspliktig salgsinntekt eksklusiv merverdiavgift av kjøtt og andre avgiftspliktige salgsinntekter fra rein tilhørende alle reineiere i siidaandelen/reinlaget det siste kalenderåret. Avgiftsfrie salgsinntekter, salg av livdyr, og frakt- og slaktekostnader inngår ikke som grunnlag for beregningen av produksjonspremien. Inntekter fra rein som er slaktet eller omsatt utenfor Norge regnes ikke som avgiftspliktig salgsinntekt etter første punktum, med mindre reinen omfattes av ordningen med utenlands bearbeiding.

Det utbetales ikke produksjonspremie for avgiftspliktig salgsinntekt som overstiger 600 000 kroner per siidaandel og 1 250 000 kroner per reinlag.

For reinlagene vil årsregnskapene danne grunnlaget for beregningen av produksjonspremien.

Landbruksdirektoratet kan dispensere fra inntektsgrensen i andre ledd ved avvikling av en siidaandel, der hele flokken slaktes.

Kilde: Forskrift om tilskudd til siidaandeler og reinlag (Lovdata)  

Kommentarer til produksjonspremie

Første ledd: grunnlag for produksjonspremien

Formålet med produksjonspremien er å premiere produksjon, verdiskaping og videreforedling  av produkter som stammer fra reinen. Bestemmelsen stiller en rekke krav til hvilke inntekter som  inngår i beregningsgrunnlaget for produksjonspremien.

Krav om at inntekter stammer fra reinsdyret

Grunnlaget for produksjonspremien er avgiftspliktig salg av reinkjøtt og andre avgiftspliktige næringsinntekter fra selve reinsdyret. Det betyr at inntektene skal stamme fra bruk av reinskrotten, slik som for eksempel kjøtt, skinn, duodji av horn, skinn, bein mv. Andre typer inntekter, slik som turisme, utleie av kjørerein, utleie av husvære i reindriften eller inntekter fra jakt/fiske eller bærplukking i reinbeiteområder inngår ikke i beregningsgrunnlaget for produksjonspremien.

Krav om at inntektene må være avgiftspliktige

Det er kun dokumentert avgiftpliktige inntekter som inngår i beregningsgrunnlaget for produksjonspremien.  All omsetning av varer i Norge er i utgangspunktet avgiftspliktig, også salg på det private markedet, jf. merverdiavgiftsloven § 3-1. Beregnet merverdiavgift skal fremgå av salgsdokumentasjonen, jf. bokføringsforskriften § 5-1-5. Det finnes likevel enkelte unntak, da noen typer omsetning er avgiftsfrie, og noen er unntatt fra merverdiavgift. Hvilke inntekter det er gjort fritak for, fremgår av merverdiavgiftsloven kapittel 6.

Produksjonspremien beregnes fra netto salgsinntekt

Produksjonspremien beregnes fra netto salgsinntekt, det vil si reineierens oppgjørspris eksklusiv merverdiavgift. Dette ble presisert i Prop. 77 S, punkt 7.4.3 a. Det er prisen etter fradrag for slakte- og fraktkostnader som danner grunnlaget for produksjonspremien.

NB! Kun inntektene som reineier selv har oppgitt i søknaden med vedlegg vil danne grunnlag for produksjonspremien. Statsforvalteren kan ikke supplere søknaden med opplysninger fra for eksempel slakterapporter og utbetale produksjonspremie basert på en større inntekt enn den som er oppgitt i søknaden av siidaandelsleder selv

Inntekten må være opparbeidet i siste kalenderår

Perioden for beregning av produksjonspremie er «det siste kalenderåret», det vil si fra 1. januar til 31. desember 2021. På dette punktet avviker perioden fra den ordinære beregningsperioden i forskriftens § 2, som er reindriftsåret.

Inntekten må være opparbeidet i siste kalenderår. Det vil si at salg av reinkjøtt må ha skjedd innen 31. desember 2021, selv om betalingen først finner sted i kalenderåret 2022.

Sats for produksjonspremie

Satsen for produksjonspremie er inntil 39 prosent av inntekten som er nevnt over. Dette er en endring som gjelder fra 1. juli 2021.

Reinen må være slaktet og omsatt i Norge

Inntekter fra rein som er slaktet og/eller omsatt utenfor Norge inngår ikke i beregningsgrunnlaget for produksjonspremien. Inntekter fra slik slakt/omtsetning regnes ikke som avgiftspliktig salgsinntekt etter forskriften. Bestemmelsen gjelder både rein som er slaktet i Norge og omsatt i utlandet, og rein som er slaktet i utlandet.

Unntaket her er rein som omfattes av ordningen med utenlands bearbeiding.

Inntektene må dokumenteres

Den som søker om produksjonspremie må dokumentere atinntekten er opparbeidet

Dokumentasjon på at inntekten er opparbeidet

Vilkåret «dokumenteres» betyr at siidaandelsleder må sannsynliggjøre at salgsinntekten faktisk har funnet sted. Det som er avgjørende er at dokumentasjonen er detaljert nok til å bevise at en handling har funnet sted, og dermed kan etterprøves. Det er statsforvalteren som avgjør om inntekten er dokumentert.

Mange reineiere selger reinen til slakteriet etter at reinen er slaktet. Slakteriet vil da oppgi pris som de betalte til reineier (nettopris), i slakterapporter som slakteriet leverer til Landbruksdirektoratet i samsvar med forskrift om rapportering av slaktet rein og lagerbeholdning (rapporteringsforskriften) §§ 4 og 5. Det er likevel blitt mer og mer vanlig at reineiere kun bruker slakteriet for å utføre slakteoppdraget, for så å ta reinen tilbake og selge det selv til sluttbruker (såkalte «returrein»). Andre reineiere igjen velger å både slakte og selge reinen privat. Inntektene fra slike salg dokumenteres på ulike måter.

Salg av rein til slakteri

Hvis siidaandelsleder/reineiere selger reinen til slakteri, er salget inkludert nettopris dokumentert i slakterapporter som sendes til Landbruksdirektoratet. Det er derfor ikke nødvendig for reineier å fremskaffe noe mer dokumentasjon på slike inntekter.

Privat salg av rein slaktet ved slakteri og privat slakt

Hvis reineieren bruker slakteriet for å slakte reinen og så tar reinen tilbake for å selge den selv til forbruker, eller slakter reinen privat, vil statsforvalteren ikke få noen opplysninger om pris fra slakteri. I slike tilfeller skal søker fremskaffe salgsbilag/kvitteringer som blir lagt til grunn for beregning av produksjonspremie.

Krav til kvittering/salgsbilag følger av bokføringsforskriften, og den bør inneholde:

  • navn og organisasjonsnummer på selger
  • Navn og adresse eller organisasjonsnummer til kjøper (dette gjelder visse unntak når det dreier seg om kontantsalg, bokføringsforskriften § 5-3-12)
  • dato
  • varens art og omfang
  • pris med og uten merverdiavgift.

 Dersom det er formelle mangler ift. krav i bokføringsforskriften, må statsforvalter vurdere om det er behov for å innhente ytterligere dokumentasjon eller redegjørelse fra søker. Statsforvalter må gjøre en vurdering av hva som fremstår som mest sannsynlig i forhold til om dokumentasjonen dokumenterer reelle inntekter eller ikke.

  • Andre ledd

Bestemmelsen inneholder maksimale inntektsbeløp som produksjonspremie kan innvilges fra. Hvis siidaandelen/reinlaget har hatt større inntekt enn beløpene i § 10 andre ledd, vil det ikke bli beregnet produksjonspremie fra inntekten som overstiger maksimalbeløpet.

For reinlagene ble det maksimale beløpet økt fra 1 000 000 kroner til 1 250 000 kroner fra og med tilskuddsåret 2021/2022.Fjerde ledd: unntak fra begrensning i inntekten

I enkelte tilfeller kan Landbruksdirektoratet dispensere fra inntektsgrensen i § 10 andre ledd. Dispensasjon kan innvilges når:

  • siidaandelsleder avvikler sin siidaandel etter eget ønske og slakter hele flokken
  • siidaandelsleder dør uten at hans siidaandel blir overtatt av arving eller andre, der hele flokken blir slaktet.

Det er vilkår om at all rein tilhørende alle medlemmer i siidaandelen blir slaktet, og siidaandelen formelt blir avviklet. Det er ikke tilstrekkelig å overføre siidaandel til andre og slakte siidaandelslederens rein, men ikke de andre medlemmers rein.

Fant du det du lette etter?