- Hjem
- Styrer, råd og utvalg
- Markedsutvalget for reinkjøtt
Markedsutvalget for reinkjøtt
Markedsutvalget for reinkjøtt skal sikre norsk reinkjøtt positiv oppmerksomhet, og kjøpsutløsende adferd hos sluttbruker.
-
Dagsorden
2025
20.8.2025 Dagsorden Markedsutvalget for reinkjøtt
Protokoller
2025
20.8.2025 Protokoll MU-møte
26.6.2025 Protokoll MU-møte6.2.2025 Protokoll MU-sirkulasjonssak
2024
11.6.2024 Protokoll MU-sirkulasjonssak
23.4.2024 Protokoll MU-sirkulasjonssak
2023
27.11.2023 Protokoll MU-sirkulasjonssak
6.10.2023 Protokoll MU-sirkulasjonssak
2022
2021
2020
-
2025
- 20. august – Oslo
- 19. september – Oslo
- 30. oktober – Oslo
- 27. november – på Teams
-
Utvalget skal sikre norsk reinkjøtt positiv oppmerksomhet og kjøpsutløsende adferd hos sluttbruker, samt formidle markedsrelevante problemstillinger til andre aktører. Utvalget samarbeider med Opplysningskontoret for egg og kjøtt ved gjennomføring av markedsaktiviteter og med Innovasjon Norge gjennom «Utviklingsprogrammet – landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskapning» om en rekke aktiviteter.
Markedsutvalget består av syv medlemmer. Av disse er fem medlemmer oppnevnt av Norske Reindriftsamers Landsforbund. Staten ved Landbruks- og matdepartementet har oppnevnt ett medlem. Leder av Markedsutvalget er oppnevnt av Norske Reindriftsamers Landsforbund og Landbruks- og matdepartementet i fellesskap.
Utvalget utviklet en visuell profil, «Rein – helten på vidda», som brukes i utvalgets kommunikasjon. Det blir utarbeidet markedsplan for to år om gangen.
Oppgaver
Markedsutvalget for reinkjøtt skal sikre reinkjøttet oppmerksomhet og bidra til kjøpsutløsende adferd hos forbruker. Arbeidet skal bidra til et marked i balanse og en håndterbar lagersituasjon. I tillegg skal Markedsutvalgets arbeid bidra til riktig pris til reineier.
Det skal skje gjennom:
- Gjennomføring av generiske markedsføringskampanjer. I tillegg vurdere andre markedstiltak som kan være nødvendig ut fra den til enhver tid gjeldende markedssituasjonen.
- Markedsutvalgets arbeid skal være kunnskapsbasert på bakgrunn av analyser og evalueringer av markedsarbeidet.
- Kommunikasjonen skal fortsatt bygges rundt merkevaren «Rein - helten på vidda».
- Forbrukermarkedet er i endring og nye trender utvikles. Reiselivet er i positiv vekst. Markedsutvalget skal ha en løpende oversikt over utviklingen og gjøre nødvendige justeringer i gjennomføring og innretning av kampanjer og sitt markedsarbeid.
- Gjennom føring av omdømmetiltak.
- Arbeide for økt markedskompetanse og formidle markedsrelevante problemstillinger i hele verdikjeden for reinkjøtt.
- Holde kontakt med reinkjøttbransjen og informere aktørene om utviklingen i markedet, samt de tiltak som iverksettes.
Utvalgets arbeid finansieres over reindriftsavtalen, og arbeidet har en budsjettramme på 5 millioner kroner. Om lag 3,6 millioner kroner brukes til faste kampanjer gjennom OEK/Matprat.
-
Markedsutvalget for reinkjøtt består av følgende medlemmer for perioden 1. juli 2025 til 30. juni 2027:
Faste medlemmer
Jørn Rolfsen (leder)
Oppnevnt av Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL) og Landbruks- og matdepartementet (LMD)Are Smuk Figved
Oppnevnt av Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL)Elle Sáve Gaup-Oskal
Oppnevnt av Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL)John Anders Lifjell
Oppnevnt av Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL)Ann Jorun Moen
Oppnevnt av Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL)Johanne Stensaas
Oppnevnt av Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL)Kjersti Sorteberglien
Oppnevnt av Landbruks- og matdepartementet