Til hovedinnhold

Rundskriv 2024/11

Forskrift om melding om reindrift - forvaltningsansvar og saksbehandling

3 Digitale løsninger for forvaltning av ordningen

Siidaandelsledere har tilgang på en digital tjeneste for å levere inn Melding om reindrift. Statsforvalter kan se og behandle meldinger i fagsystemet Reindrift forvaltning.

Saksbehandler må ha tilgangsroller tilpasset tjenstlig behov for å få tilgang til Reindrift forvaltning. Statsforvalter administrerer selv tilgangene, i henhold til instruks gitt av Landbruksdirektoratet. Statsforvalter henvender seg til fylkesadministrator for Landbruksdirektoratets digitale tjenester ved behov for tilgang til systemet.

Veiledning i pålogging i Landbruksdirektoratets elektroniske tjenester finner saksbehandler på Landbruksdirektoratet sine nettsider i «Hvordan får jeg tilgang til Landbruksdirektoratets digitale tjenester?».

3.1 Digital innlevering

Siidaandelsleder kan lever Melding om reindrift digitalt. Ved bruk av digital løsning vil mange opplysninger være ferdig utfylt, slik som slaktedata og medlemmer i siidaandelen. Den digitale innleveringsløsningen er også tilpasset mobiltelefon.

3.2 Innlevering på papir

Siidaandelsleder kan levere Melding om reindrift på papir. Meldingen kan sendes på papirskjema, eller som PDF gjennom sikker melding til statsforvalter. Saksbehandler må da registrere meldingen i Reindrift forvaltning. Etter at melding er registrert av saksbehandler behandles meldingen på vanlig måte.

Siidaandelsleder bør anmodes om å levere elektronisk. Innlevering av meldingen på papir, kan føre til lengre saksbehandlingstider dersom vedkommende også søker tilskudd til siidaandeler og reinlag.

3.3 Delegering

Den digitale løsningen har mulighet for at siidaandelsleder delegerer rettigheter for innlogging for å levere melding om reindrift.

Veiledning for delegering finnes her.

 

Fant du det du lette etter?