Til hovedinnhold

Rundskriv 2024/11

Forskrift om melding om reindrift - forvaltningsansvar og saksbehandling

6 Vurdering av opplysninger og sanksjoner

Dersom siidaandelsleder ikke leverer Melding om reindrift innen fristen, eller siidaandelsleder har gitt åpenbare feilopplysninger i meldingen, skal statsforvalter følge dette opp gjennom reglene i forskrift om melding om reindrift og reindriftsloven kapittel 11.

6.1 Krav til bruk av statsforvalters eget saksbehandlingssystem

All saksbehandling som gjøres i forbindelse med vurdering av opplysninger i melding om reindrift og sanksjoner, skal skje i statsforvalters eget saksbehandlingssystem. Statsforvalteren må sikre at saksbehandlingen gjøres skriftlig og dokumenteres. 

6.2 Manglende levering av melding

Dersom meldingen ikke leveres innen innleveringsfristen, skal statsforvalteren følge dette opp i henhold til sanksjonsbestemmelsene i reindriftsloven kapittel 11. Når forholdet tilsier at det skal treffes pålegg om levering av melding om reindrift, skal saksbehandler sende forhåndsvarsel til siidaandelsleder, der det opplyses om at statsforvalteren vurderer å gi siidaandelsleder et pålegg om å levere melding om reindrift, dersom denne ikke leveres innen en kort frist. Dersom meldingen fortsatt ikke er levert, må det gis et pålegg om å levere meldingen etter reindriftsloven § 75, og det må gis en ny frist for å levere meldingen. I pålegget må det også knyttes en løpende tvangsmulkt for hver dag fristen oversittes.

6.3 Åpenbare feilopplysninger

Dersom statsforvalteren vurderer at meldingen kan inneholder åpenbare feilopplysninger, skal dette følges opp etter reindriftsloven kapittel 11. Det vil i slike tilfeller være naturlig å treffe pålegg om å levere korrekte opplysninger. I motsatt tilfelle, dersom det er rene tastefeil, bør ikke dette følges opp med sanksjoner. 

6.3.1 Metoder for å kontrollere opplysninger

Kontrollplan gir føringer på om det er opplysninger i melding om reindrift som saksbehandler må undersøke nærmere. Følgende metoder kan brukes:

  • Be om redegjørelse fra siidaandelsleder om forhold av betydning for opplysningene.
  • Be om dokumentasjon fra siidaandelsleder for å bekrefte oppgitte opplysninger.
  • Innhente offentlig tilgjengelig informasjon.
  • Gjennomføre offentlig kontrollert telling (i tråd med gjeldende retningslinjer). 

Normalt vil det være mest hensiktsmessig med en kombinasjon av to eller flere av metodene. Hvor grundig et forhold skal utredes og kontrolleres, må være innenfor rammen av akseptabel tids- og ressursbruk.

6.3.2 Dokumentasjon av kontroll

Saksbehandler skal dokumentere gjennomførte kontrolltiltak som har betydning for melding om reindrift. Formålet er å kunne vise i ettertid at kontrollen er gjennomført. All saksbehandling som gjøres i forbindelse med vurdering av opplysninger i meldingen og sanksjoner, skal skje i statsforvalters eget saksbehandlingssystem. Statsforvalteren må sikre at saksbehandlingen gjøres skriftlig og dokumenteres.

God praksis er å dokumentere

  • kommunikasjon med siidaandelsleder,
  • kontroll av opplysninger gitt i meldingen (dokumentkontroll),
  • evt. Stedlig kontroll, telling av rein (må følge egne rutiner for telling).

Dersom opplysningene innhentes muntlig, skal de nedtegnes på saken.

6.3.3 Fremgangsmåte ved innhenting av opplysninger fra søker

Det er søkers ansvar å kunne dokumentere og legge frem opplysninger som bekrefter det som er oppgitt i melding om reindrift. Saksbehandler har likevel et ansvar for å utrede saken. Formålet med å innhente ytterligere opplysninger er å bekrefte eller avkrefte opplysningene som siidaandelsleder har gitt, slik at opplysningene i meldingen blir i tråd med de faktiske forhold. Dette er i tråd med forvaltningslovens regler.

Saksbehandler kan be siidaandelsleder om alle opplysninger som anses å være nødvendig for å vurdere opplysningene i meldingen. Adgang til å innhente opplysninger fra siidaandelsleder utover det som kommer fram av skjema for melding om reindrift, følger av det ansvaret siidaandelsleder har etter reindriftsloven § 18, og forskriftens § 5. Melding om reindrift skal sikre at forvaltningen har mest mulig riktige opplysninger om reindriften.

Dersom saksbehandler har grunn til å tro at meldingen inneholder åpenbare feilopplysninger, skal statsforvalteren treffe vedtak om oppfølging, i henhold til sanksjonsbestemmelsene i reindriftsloven kapittel 11. Det vil si at statsforvalteren kan pålegge siidaandelsleder å gi nye opplysninger i meldingen.

Saksbehandler må sende forhåndsvarsel til siidaandelsleder, der det opplyses om at statsforvalteren vurderer å gi siidaandelsleder et pålegg om å levere nye opplysninger til melding om reindrift, jf. forvaltningsloven § 17 jf. § 16. Siidaandelsleder må i forhåndsvarselet gis en frist til å gi nye opplysninger. Dersom denne fristen ikke overholdes, bør saksbehandler i første omgang vurdere om det skal purres på opplysningene.

Basert på tilbakemeldinger på forhåndsvarselet, må saksbehandler vurdere om tilbakemeldingene er tilstrekkelige, eller om det skal gis pålegg om å levere nye opplysninger. Det kan gis pålegg om å levere opplysningene etter reindriftsloven § 75, og det må gis en frist for å levere opplysningene. I pålegget kan det knyttes en løpende tvangsmulkt for hver dag fristen oversittes.

Dersom saksbehandler pålegger siidaandelsleder å gi opplysninger og/eller dokumentasjon, må hjemmelen oppgis. Siidaandelsleder har rett til å klage over pålegget dersom vedkommende mener det ikke er pliktig eller har lovlig adgang til å gi opplysningene. Saksbehandler skal gjøre siidaandelsleder oppmerksom på klageadgangen i forbindelse med pålegget jf. forvaltningsloven § 14.

Gir ikke siidaandelsleder opplysningene innen rimelig tid og etter frister fastsatt i pålegget, må saksbehandler vurdere ytterligere tiltak etter reindriftsloven kapittel 11.

6.3.4 Vurdere opplysninger fra siidaandelsleder

Saksbehandler må vurdere om dokumentasjonen som legges fram er relevant og pålitelig, og om de sannsynliggjør opplysningene i meldingen. Aktuelle momenter ved vurderingen kan være:

  • Sannsynliggjør dokumentasjonen at opplysningene i meldingen er riktige?
  • Er det behov for ytterligere dokumentasjon?
  • Er dokumentasjonen pålitelig?

I utgangspunktet er dokumentasjon utarbeidet av andre enn søker mer pålitelig enn dokumentasjon utstedt av siidaandelsleder selv. Saksbehandler må imidlertid være oppmerksom på eventuelt samarbeid mellom aktører og den som har utstedt dokumentasjonen kan påvirke påliteligheten av et dokument.

Dokumentasjon som ikke er i samsvar med annet regelverk, kan være en indikasjon på at den ikke er pålitelig.

Når saksbehandler vurderer dokumentasjon og opplysningene i meldingen, må også søkers forklaring tas med.

6.3.5 Tastefeil

Åpenbare feilopplysninger som er årsak i tastefeil, skal ikke følges opp etter forskriftens § 5. Et eksempel på en slik feil kan være 75757575 rein som er ført på et medlem. Dersom det gjennom dialog med siidaandelsleder er åpenbart at feilen skyldtes tastefeil, registreres dette som korrigering, se kap. 7. Statsforvalteren må sikre at dette dokumenteres.

6.3.6 Offentlig kontrollert telling av rein

Forskrift om offentlig kontrollert telling av rein, gir forvaltningen adgang til å beslutte telling i reinbeitedistrikter og siidaer. Dersom det er aktuelt å vurdere telling, må regler og rutiner for offentlig kontrollert telling følges.

Fant du det du lette etter?