Til hovedinnhold

Rundskriv 2023/17

Forskrift om tilskudd til siidaandeler og reinlag - forvaltningsansvar og saksbehandling

Kapittel 5: Landbruksdirektoratets elektroniske systemer til støtte ved saksbehandlingen

Informasjon i Grunnmur

Statsforvalteren kan hente informasjon til bruk i saksbehandlingen fra Landbruksdirektoratets grunnregister for reindrift (Grunnmur).

Opplysningene i Grunnmur kommer hovedsakelig fra melding om reindrift (MOR) og rapportering av slakt fra slakteri. MOR overføres som PDF til statsforvalteren via SvarUt. Statsforvalteren må legge inn opplysninger manuelt fra MOR inn i Grunnmur. Slakteopplysninger som Landbruksdirektoratet mottar fra slakteriene i excel format, importeres til Grunnmur.

Brukertilgang

For å få tilgang til Grunnmur og historiske opplysninger i SBS, må saksbehandler være gitt brukertilgang. Nærmeste leder skal henvende seg skriftlig til Landbruksdirektoratet for å melde endringer av behov for tilganger.

System for mottak og behandling av søknader

Søknader levert elektronisk via Altinn blir overført samlet i en BATCH av Landbruksdirektoratet til statsforvalteren via SvarUt i PDF format.

I samråd med statsforvalteren har Landbruksdirektoratet bestemt at saksbehandlingssystemet SBS ikke skal benyttes til saksbehandling av tilskudd til siidaandeler og reinlag. Fra og med 2023, og fram til nytt fagsystem er etablert, må søknadene registreres og saksbehandles i statsforvalterens eget saks- og arkivsystem.

Endring og registering av kontaktopplysninger

Søknad om tilskudd og melding om reindrift benytter kontaktopplysninger fra Kontakt- og reservasjonsregisteret. Siidaandelsleder eller kontaktperson for reinlag må selv endre kontaktinformasjon eller reservere seg mot digital kommunikasjon med det offentlige ved å logge seg inn i Kontakt- og reservasjonsregisteret. For å få tilgang til disse skjemaene må siidaandelsleder og kontaktperson for reinlaget registreres som leder i Grunnmur.

Fant du det du lette etter?