5 Gjennomføring
5.1 Vedtak om offentlig kontrollert telling
5.1.1 Forhåndsvarsel
Alle siidaandelsledere i reinbeitedistriktet som telles, skal forhåndsvarsles om vedtak om offentlig kontrollert telling med hjemmel i reindriftsloven § 82 jf. forskrift om offentlig kontrollert telling av rein. Distriktsstyret/siidastyre skal også forhåndsvarsles.
Forhåndsvarselet bør sendes ut i god tid før tellingen er planlagt gjennomført og senest 2 måneder før telling skal gjennomføres.
Følgende må stå i forhåndsvarselet:
- Referanser til gjeldende regelverk for telling.
- Hva er telling, hvorfor telles det og hva brukes telleresultater til.
- Hvilke plikter pålegges siidaandelsleder/siidastyre/distriktsstyret under en telling se punkt 5.2.3 og 5.2.4.
- Frist for når tellingen skal være gjennomført.
- Tellested eller alternativer for tellested.
- Konsekvenser dersom siida/distriktet/ siidaandelen ikke tilrettelegger for telling.
- Invitasjon til møte hvor plan for telling presenteres og drøftes.
- Invitasjon til siidastyre/distriktsstyret om å gjennomføre nødvendige befaringer av infrastruktur etter nærmere avtale.
- Be om tilbakemelding om hvem som skal være distriktets/siidaens representanter under tellingen.
- Henvisning til Landbruksdirektoratets nettsider om telling.
Det bør gis en rimelig frist til å svare på forhåndsvarselet, normalt 3 uker.
Statsforvalter må sikre at alle siidaandelsledere og siidastyremedlemmer/distriktsstyremedlemmer er mottakere av forhåndsvarselet, og sørge for at det brukes riktige kontaktopplysninger.
5.1.2 Vedtak
Før vedtak treffes bør statsforvalter gjennomføre møte med siida/distriktet for å gjennomgå planen for gjennomføring av tellingen og for å få innspill til planen. I hovedsak er det forhold som tid og sted for tellingen, nødvendige ressursers etc., som er aktuelt å ta opp med siida/distriktet. Det er også hensiktsmessig å befare infrastruktur sammen med siidaens/distriktets representanter. Statsforvalter må også vurdere uttalelser som er kommet til forhåndsvarselet.
Basert på uttalelser eller annen dialog med partene, skal statsforvalter vurdere om planen for gjennomføring av tellingen kan opprettholdes eller om det kreves endringer. Dersom endringer i planen skaper forsinkelser, må dette vurderes og følges opp i tråd med plan for tellingen og risikovurderingen, se punkt 4 og 6. Endringer i tid og sted for telling må avklares med Landbruksdirektoratet.
Krav til innhold i vedtaket:
- Frist for når tellingen skal være gjennomført.
- Tellested eller alternative tellesteder.
- Plikter for siidaandelsleder/siidastyre/distriktsstyret under en telling se punkt 5.2.3 og 5.2.4.
- Metode for telling, herunder før- og etterkontroller.
- Informasjon om at siidaen/distriktet skal gi beskjed til statsforvalter i henhold til angitt frist når rein er i gjerdet.
- Begrunnelse for vurderingene; valg av tellested, frist etc.
- Informasjon om plikten til å legge til rette for telling, og konsekvensene av å ikke gjøre det:
- Pålegg med frist for å gjennomføre vedtak om telling § 75.
- Tvangsmulkt § 76.
- Tvangstiltak og mulighet for regress § 79.
- Informasjon om at manglende tilretteleggelse kan resultere i avkortning av tilskudd og evt. rovvilterstatning.
- Klagerett.
- Informasjon om at siidaandelsleder i utgangspunktet er pliktig å følge vedtak om telling, selv om vedtaket er påklaget.
5.1.3 Klage på vedtak om telling
Statsforvalter bør prioritere behandlingen av klager på vedtak om telling. Det er hensiktsmessig at klagene er avgjort før tellingen igangsettes, men dette er ikke et krav. Vedtak om telling er som utgangspunkt gjeldende fra vedtaket er truffet. Dersom en siidaandelsleder krever utsettelse av tellingen før eventuell klage er ferdigbehandlet, skal dette behandles som en forespørsel om utsatt iverksetting av vedtak etter forvaltningsloven § 42.
Klageinstans for vedtaket er Landbruksdirektoratet etter delegasjon fra Reindriftsstyret. Klager behandles etter forvaltningslovens bestemmelser.
5.1.4 Informasjonsmøter
Det er viktig at siidaandelsledere og siidastyre/distriktsstyret får god informasjon om hva tellingen innebærer og hvilke plikter og ansvar de ulike aktørene har, utover det som kommuniseres skriftlig. Offentlig kontrollert telling er en stor operasjon og ressurskrevende både for statsforvalter og for de som skal telles. Derfor skal statsforvalter avholde informasjonsmøter med siidaandelsledere og siidastyre/distriktsstyret.
Det skal minimum avholdes et informasjonsmøte i tilknytning til at vedtak om telling er sendt ut. Det kan imidlertid være hensiktsmessig å avholde informasjonsmøte i forbindelse med forhåndsvarselet og tett opp mot når tellingen skal gjennomføres.
5.2 Tellingen
Statsforvalter skal være til stede under tellingen med minimum en representant. Statsforvalter har ansvar for at tellingen gjennomføres i henhold til vedtaket om å fremstille flokken til offentlig kontrollert telling og i tråd med statsforvalters retningslinjer og instrukser. Statsforvalter skal derfor utpeke en telleleder. Det overordnede ansvaret for gjennomføringen kan ikke delegeres til tellemannskap. Dersom det kun deltar en representant fra statsforvalter, er denne telleleder.
5.2.1 Tellemetodikk
Tellingen gjennomføres i tråd med følgende metodikk:
- Under telling skal samtlige rein i utgangspunktet trekkes ut av girdnu/kverna. Dersom vuođđu/bunnen er oversiktlig,* kan telleleder godkjenne at dette punktet fravikes.
- Telleleder skal påse at tellerne står ved porten slik det kommer frem av avtale med tellemannskapet.
- Hver enkelt siidaandel står ansvarlig for å dra rein til sin port og oppgi navn på eier.
- Teller(e) sprayer telte rein slik at merking er synlig fra begge sider. Dette gjelder også:
- Rein som slaktes på stedet.
- Rein som skal leveres til slakteri.
- Gjesterein fra distrikter som skal telles og som skal følge med den telte flokken til vinterbeite/vårbeite.
- Gjesterein tilhørende distrikter som allerede har gjennomført telling.
- Dersom det avdekkes rein fra Sverige eller Finland, skal også disse sprayes slik at dyrene kan identifiseres. Landbruksdirektoratet skal kontaktes, og dyrene skal følges opp etter gjeldende rutiner for håndtering av svenske og finske rein.
- Reinen kjønns- og aldersbestemmes, og registreres på reineier/siidaandel eller distrikt i samsvar med plan for den enkelte tellingen. Reineier er innehaver av reinmerke evt. eier angitt på øreklips. Rein med øreklips uten navn skal registreres særskilt med type øreklips og eier av reinmerke.
- Dersom flere påberoper seg eierskap til samme rein er dette et privatrettslig spørsmål. At det er rein med ukjent eierskap, skal fremgå av telleresultatet.
- Dersom det er rein som ikke kan telles på ordinær måte (i gjerdeanlegget) kan disse fordeles skjønnsmessig på siidaandelene. Disse dyrene må oppgis separat, og det må fremgå hvem som har stått for fordelingen. Endelig fordeling besluttes av statsforvalteren.
Statsforvalteren kan beslutte at det er nødvendig med en før- og/eller etterkontroll av reinflokken i forbindelse med en telling. Dette kan være en del av tellevedtaket, eller på bakgrunn av en oppstått situasjon som gjør det nødvendig å utføre kontroll for å sikre et mest mulig riktig telleresultat.
5.2.2 Registrering og logg
Statsforvalter skal ha rutiner for å sikre at telleresultat og gjennomføringen av tellingen blir forsvarlig registrert, herunder informasjon om eierskap, alder og kjønn. Registreringen må oppbevares på en god og ryddig måte, og bør samles inn etter endt vakt og registreres så fort som mulig i statsforvalterens saksbehandlingssystem.
Statsforvalter har ansvaret for at det føres logg over tellingen. Det skal føres en logg for hver enkelt telleøkt. Det skal minimum loggføres:
- Telleresultat fra hver telleøkt.
- Hvem som er til stede under tellingen, herunder fra statsforvalter, tellemannskap, og representant for den enkelte siidaandel og distrikt/siida.
- Oppstart og avslutning av telleøkt.
- Kort beskrivelse av hvordan telleøkten ble gjennomført.
- Dersom det er oppstått avvik eller andre uønskede hendelser skal dette beskrives.
5.2.3 Siidaandelsleders plikter
Leder av siidaandelen plikter å legge forholdene til rette for kontroll av reintall jf. telleforskriften § 2. Dette innebærer at siidaandelsleder har ansvar for å samle reinflokken og fremstille denne i tellegjerdet, i samsvar med frister gitt i vedtaket om telling. Siidaandelsleder må sørge for å stille med tilstrekkelige ressurser slik at tellingen kan gjennomføres som planlagt. Det vil si å stille nok mannskap til å samle flokken, drive den til gjerdeanlegget, og fremstille flokken for tellemannskapet. Siidaandelsleder plikter å delta ved tellingen jf. § 2. Eventuelt kan siidaandelsleder delta med en representant. Siidaandelsleder må gi beskjed til statsforvalter dersom det skal delta en representant. Representant må kunne vise til fullmakt. Manglende tilrettelegging kan blant annet medføre sanksjoner etter reindriftslovens kap. 11.
5.2.4 Distriktsstyret/siidastyre sine plikter
Siida/Distriktet må varsle statsforvalteren om telletidspunkt og avtalt tellested i henhold til angitt frist før reinen settes i gjerdet, jf. vedtak om telling. Distriktet må stille med minst to representanter som skal være til stede ved tellingen og fungere som kontaktpersoner for statsforvalter og telleleder jf. forskriften § 2.
* Dersom vuođđu/bunnen er oversiktlig, innebærer dette at det er tydelig at det er rein som er identifisert på eier som ikke trenger å trekkes ut av er girdnu/kverna. Dyrene blir igjen til slutt, og kan føres opp som telte dyr til siidaandel/reiner som da har vuođđu/bunnen.