Til hovedinnhold

Rundskriv 2025/39

Offentlig kontrollert telling av rein - forvaltningsansvar og saksbehandling

6 Uregelmessigheter ved gjennomføring av telling

6.1 Forsinkelser

Det er mange faktorer som påvirker planlegging og gjennomføring av tellingen. Dette kan for eksempel være utfordringer med å få på plass tellemannskap, men også vanskelige vær og føreforhold når tellingen skal gjennomføres. Statsforvalter må ta høyde for at det kan skje forsinkelser både i forbindelse med planlegging av tellingen, men også når det gjelder gjennomføringen. Dersom det oppstår uregelmessigheter som beskrevet i punkt 4.1, skal statsforvalter vurdere om hendelsen kan skape forsinkelser og i så fall hvor lenge. Ut ifra hvor mye forsinkelse hendelsen kan skape, må følgende punkter vurderes særskilt:

Hvor mye forsinkelse er skapt eller kan skapes ved hendelsen Hva bør gjøres
1 dag- 3 dager
  • Vurderer endringer av arbeidsplan og revidere arbeidsplan ved behov.
  • Skaffe oversikt over om dette skyldes vanlige driftsmessige forhold, eller skyldes en part som motarbeider telling. Dialogen med distrikt/siida og siidaandel må skrives ned i logg/eget notat.
  • Dersom indikasjon på at en part motarbeider tellingen, bør det adresseres umiddelbart.
  • Vurdere om behov for å utstede pålegg jf. § 75, tvangsmulkt etter § 76 eventuelt tvangstelling etter § 79, overfor den enkelte part som ikke samarbeider.
  • Informer parten om konsekvenser ved å ikke etterkomme pålegg om telling.
  • Siidaens/distriktets representanter informeres om forholdet.
  • Er forholdet grovt, ha lav terskel for å utstede pålegg jf. § 75 om plan for gjennomføring og naturlig trekk ikke har rom for forsinkelser.
1 uke

Følge punktene ovenfor og i tillegg:

  • Sjekk om kontrakter må forlenges.
  • Hvis forsinkelsen skyldes forhold hos parten, må det vurderes om tellingen må gå over i en fase for tvangstelling etter § 79, eller om en enkelt part kan få pålegg etter § 75 og § 79.
  • Vurder informasjon fra logger og telleledere.
  • Dersom tvangstelling vurderes, må det lages budsjett for en tvangstelling og Landbruksdirektoratet må varsles.
  • Vurderingen og budsjettmessige konsekvenser bør drøftes med Landbruksdirektoratet uavhengig av om man fortsetter ordinær telling eller går over i fase med tvangstelling.
  • Dokumenter vurderinger, endringer og dialog med parter.
Over 1 uke – 1 mnd.

Se punktene overfor når det gjelder forsinkelser for kortere perioder.

  • I slike tilfeller kan det foreligge sterke hensyn for å vurdere tvangstelling dersom det er indikasjoner for at en eller flere parter motarbeider tellingen, og plan for gjennomføring kan vanskeliggjøres ut fra reinens naturlige trekk.
  • Det bør utstedes pålegg jf. § 75 og § 79 på dette tidspunktet, slik at eventuelt tvangstelling kan iverksettes om forsinkelsen vedvarer.
  • På dette tidspunktet bør siidaens/distriktets representanter innkalles til et eget møte for å revidere plan for telling, dersom tvangstelling ikke allerede er igangsatt.
  • Landbruksdirektoratet skal varsles, dersom dette ikke er gjort tidligere.
  • Forholdet bør vurderes anmeldt dersom forholdene skyldes partene, og det er grunnlag for det.
  • Vurder budsjettdekning for videre telling/tvangstelling.
  • Vurdere stans av tellingen dersom forholdene tilsilier det.
  • Ved stans av tellingen skal alternativer for oppfølging vurderes, herunder behov for ny telling. Det skal være løpende dialog med Landbruksdirektoratet om tiltakene.
Mer enn 1 måned

Se punktene overfor når det gjelder tiltak for forsinkelser.

  • Varslet tvangstelling jf. § 79, skal iverksettes, med mindre sterke grunner for unnlatelse foreligger.
  • Tvangstelling gjennomføres i tråd med plan.
  • Ved stans av tellingen skal alternativer for oppfølging vurdere, herunder behov for ny telling, tilskuddsmessige konsekvenser og konsekvenser for rovvilterstatninger.
  • Det skal være løpende dialog med Landbruksdirektoratet om tiltakene.

6.2 Sanksjoner

Etter forskrift om offentlig kontrollert telling av rein, er det leder av siidaandel som plikter å legge forholdene til rette for kontroll av reintall utført av statsforvalteren. Dersom det oppstår forsinkelser i tellingen på grunn av manglende tilrettelegging eller deltakelse fra siidaandelsleder, siida eller distrikt, kan det ilegges sanksjoner etter reindriftsloven kapittel 11

6.2.1 Pålegg og tvangsmulkt

Dersom leder av siidaandel eller siida/distriktet unnlater å legge forholdene til rette for telling, eller på annen måte ikke etterkommer plikter som følger av telleforskriften, kan statsforvalteren pålegge siidaandelen å etterkomme vedtak om offentlig kontrollert telling jf. reindriftsloven § 75. I pålegget skal det gis en frist for når vedtaket om telling skal etterkommes. Det vil si at det gis en ny frist for når tellingen skal være gjennomført. Normalt vil det kunne settes korte frister for oppfyllelse av pålegget, da det som regel i forbindelse med en telling allerede befinner seg dyr i gjerdeanlegg og ressurser står klare til å gjennomføre tellingen.

Sammen med et pålegg etter § 75 kan det være hensiktsmessig at det samtidig vedtas ytterligere sanksjoner i form av tvangsmulkt etter § 76. Tvangsmulkt kan for eksempel være hensiktsmessig dersom dyrevelferdsmessige og ressursmessige forhold tilsier at en tvangstelling ikke er egnet på gjeldende tidspunkt. Dersom det ikke er aktuelt å knytte tvangsmulkt til pålegget, skal det vurderes tvangstelling etter § 79 se punkt 6.2.2. Det er likevel viktig å vurdere konkret hvilke sanksjonsvirkemiddel som er best egnet i den enkelte saken.

Statsforvalter må vurdere om det skal forhåndsvarsles på nytt om sanksjoner, eller om det er tilstrekkelig med informasjonen som allerede er gitt i vedtaket om telling.

6.2.2 Tvangstelling

Etter reindriftsloven § 79 kan statsforvalter, dersom pålegg etter § 75 ikke er etterkommet, og andre tiltak ikke anses formålstjenlig, gjøre vedtak om tvangstiltak. Tvangstiltak kan gå ut på at det foretas nødvendig arbeid og kontroll for å få gjennomført pålegg om telling av rein jf. § 79 første ledd nr. 1. I en situasjon med reintelling hvor tidsaspektet er viktig for å få gjennomført oppdraget, kan det ofte være mest hensiktsmessig å beslutte tvangstelling.

Ved en tvangstelling er det statsforvalter som fortsatt har ansvaret for gjennomføringen av reintellingen, men overtar også ansvaret for samling, gjeting, fôring og driving av reinflokken. Selv om statsforvalteren overtar dette ansvaret ved en tvangstelling, er det etter pliktene i reindriftsloven og telleforskriften forventet at siidaandelslederene likevel bidrar til å få gjennomført tellingen, se for øvrig punkt 5.2.3. En tvangstelling skal følge samme prosedyrer for gjennomføring som i punkt 5.2. For å nærmere dokumentere den enkelte siidaandels aktivitet og tilstedeværelse, skal i tillegg følgende loggføres:

  • Oppmøtetidspunkt og oppmøtested.
  • Navn og siidatilhørighet på de som møter opp, i tillegg til siidaandelsleder/representant.
  • Beskrivelse av kontakt og fordeling av arbeidsoppgaver fra telleleder.
  • Logg skal signeres av siidaandelsleder/representant og telleleder ved avslutning av telleøkt.

Det skal kommuniseres i forhåndsvarsel at siidaandeler/representant skal signere logg ved avslutning av telleøkt, og at manglende signering kan ha innvirkning på vurderingen av siidaandelens bidrag under tellingen. Det må også kommuniseres at siidaandelen bør i så stor grad som mulig dokumenterer sin egen aktivitet til statsforvalter/telleleder.

Statsforvalter skal sørge for interne rutiner, utover det som beskrives her, for å kunne dokumentere i hvilken grad de ulike siidaandelene har bidratt til gjennomføringen av tvangstellingen. Statsforvalter kan oppnevne en som har hovedansvaret for loggføring, dokumentering av siidaandelenes aktivitet og tilstedeværelse ved en tvangstelling, i tillegg til telleleder.

Utgifter ved tvangstelling skal bæres av reineier og er tvangsgrunnlag for utlegg, se punkt 7.4. Siidaandelsleders bidrag vil kunne holde både utgiftene og tidsbruken nede, og vil kunne få innvirkning hvor mye den enkelte må dekke av de påløpte kostandene for tellingen. 

Siidaandelsleders plikter skal presiseres i forhåndsvarsel om vedtak om telling, og eventuell tvangstelling, og om konsekvensene dersom pliktene som følger av tellevedtaket ikke etterleves.

Fant du det du lette etter?