7 Etterarbeid
7.1 Telleresultat
Umiddelbart etter at tellingen er avsluttet skal statsforvalter starte arbeidet med telleresultatet. Statsforvalter må sørge for at telleresultat er registrert i samsvar med punkt 5.2.2. For å følge opp telleresultatet skal metodikken i punkt 7.1.1 benyttes. Oppfølging av eventuelle avvik i melding om reindrift, står beskrevet i punkt 7.2.
7.1.1 Metodikk for bruk av telleresultat
Telleresultatet brukes for å kontrollere siidaandelens oppgitte reintall i melding om reindrift (MOR). Telleresultatet kan brukes for å regne seg tilbake til et minimums reintall siidaandelen hadde ved sist melding om reindrift før telling. Dette gir en tilbakeregnet MOR. Telleresultatet kan også brukes for å vurdere sannsynligheten for om det er riktige opplysninger som er oppgitt i sluttstatus i melding om reindrift som leveres etter at telling er gjennomført. Dette gir en stipulert MOR.
7.1.1.1 Kontroll av melding om reindrift levert før telling
Statsforvalter skal ut ifra telleresultatet beregne et minimumsreintall siidaandelen har hatt ved sist innlevering av melding om reindrift før tellingen, en tilbakeregnet MOR.
Det skal gjøres følgende beregning per siidaandel (med eksempel):
Denne metodikken angir et minimumsreintall siidaandelen må ha hatt på tidspunktet for levering av melding om reindrift i driftsåret før tellingen ble gjennomført. Statsforvalteren skal legge inn tilbakeregnet MOR etter denne metodikken i fagsystemet Reindrift forvaltning, før innlevering av melding om reindrift åpnes i henhold til Reindrift forvaltning – brukerveiledning for saksbehandling.
7.1.1.2 Kontroll av melding om reindrift levert etter gjennomført telling
Når det har vært gjennomført en telling, har statsforvalter et godt grunnlag for å kunne vurdere opplysninger om reintall i meldingen. Statsforvalter skal etter en risikovurdering, vurdere om sannsynligheten for at oppgitte opplysninger i melding om reindrift er riktige. Dette står nærmere beskrevet i Forskrift om melding om reindrift – forvaltningsansvar og saksbehandling. Det er derfor viktig at statsforvalter særlig vurderer opplysningene oppgitt i melding om reindrift som blir levert etter at en telling er gjennomført.
Statsforvalter skal gjøre en vurdering av i hvor stor grad opplysningene om sluttstatus i meldingen angir et riktig bilde av reintallet i siidaandelen, med utgangspunkt i telleresultatet. Dette gir en stipulert MOR.
Det skal gjøres følgende beregning per siidaandel (med eksempel):
En stipulert MOR sier noe om sannsynligheten for at innlevert MOR etter gjennomført telling er riktig. Statsforvalter skal likevel alltid gjøre en selvstendig vurdering av MOR som er levert. I denne vurdering skal det tas utgangspunkt i stipulert MOR, men statsforvalter kan også ta hensyn til:
- Tid fra tellingen var avsluttet til innlevering av melding om reindrift.
- Avgang av rein i siidaandelen som har funnet sted etter siste pålagte telling.
- Hvor stor del av avgangen er udokumentert.
Ved usikkerhet rundt tallene skal statsforvalter be om dokumentasjon fra siidaandelsleder på avgang og/eller tilgang av rein etter telling. Det vises til Forskrift om melding om reindrift – forvaltningsansvar og saksbehandling for nærmere informasjon om kontroll av opplysninger i melding om reindrift. Avvik i melding om reindrift etter denne metodikken, skal registreres som statsforvalters korreksjon av sluttstatus i fagsystemet Reindrift forvaltning.
7.1.2 Kommunikasjon om telleresultat
Statsforvalter skal informere om telleresultatet til følgende aktører og innenfor angitte frister:
Siidaandelsleder
Statsforvalter skal informere siidaandelsleder om telleresultatet umiddelbart etter at tellingen er avsluttet. Telleresultat skal ikke utgis før tellingen er avsluttet. Tilbakeregnet MOR skal sendes til siidaandelsleder i god tid før frist for innlevering av melding om reindrift.
Reinbeitedistrikt
Statsforvalter skal oversende distriktsstyret/siidastyre telleresultatet for siidaen/distriktet umiddelbart etter at tellingen er avsluttet. Telleresultat skal ikke utgis før tellingen er avsluttet. Distriktsstyret/siidastyre skal ikke få informasjon om tilbakeregnet MOR, før utløp av fristen for innlevering av melding om reindrift.
Landbruksdirektoratet
Statsforvalter skal oversende Landbruksdirektoratet telleresultatet for siidaandelene umiddelbart etter at tellingen er avsluttet. Statsforvalter skal utarbeide tilbakeregnet MOR og sende dette over til Landbruksdirektoratet 2 uker etter at tellingen er avsluttet. Reintall og økonomirapport skal oversendes Landbruksdirektoratet innen 6 uker etter avsluttet telling.
Landbruks- og matdepartementet
Statsforvalter skal oversende Landbruks- og matdepartementet telleresultatet for siidaandelene umiddelbart etter at tellingen er avsluttet. Statsforvalter skal utarbeide tilbakeregnet MOR og sende dette over til Landbruks- og matdepartementet 2 uker etter at tellingen er avsluttet. Reintall og økonomirapport skal oversendes Landbruks- og matdepartementet innen 6 uker etter avsluttet telling.
Offentligheten
Statsforvalteren kan opplyse om telleresultatet for distrikt/siida til offentlige aktører (media etc.) på forespørsel, men ikke før de samme opplysningene er sendt Landbruksdirektoratet og Landbruks og matdepartementet.
7.2 Oppfølging av avvik i melding om reindrift
Tilbakeregnet MOR og stipulert MOR vil kunne indikerer om reintallet i innleverte melding om reindrift er riktig. Det kan både indikere:
- Overrapportering av reintall - innmeldt flere rein enn det faktiske reintallet.
- Underrapportering av reintall – oppgitt et lavere antall rein enn det faktiske reintallet.
I utgangspunktet er oppfølgingen det samme både om det avdekkes avvik etter tilbakeregnet MOR og stipulert MOR. En tilbakeregnet MOR vil imidlertid indikere et minimumstall for det antallet dyr som var i siidaandelen på tidspunktet for når sluttstatus i reindriftsåret før telling ble oppgitt. Dette har sammenheng med at metodikken tar utgangspunkt i dokumenterte dyr i avgang og tilgang til siidaandelen, ikke udokumentert avgang og tilgang. Avvik ved tilbakeregnet MOR skal derfor som utgangspunkt alltid følges opp i tråd med gjeldende retningslinjer. Nedenfor gis en nærmere beskrivelse av oppfølgingen av avvik i melding om reindrift.
7.2.1 Oppfølging av tilskudd
Tilskudd til siidaandeler og reinlag bygger på en forutsetning om et bærekraftig reintall i distriktet/siidaen og siidaandelen. Dersom det avdekkes avvik i melding om reindrift slik at grunnvilkårene om reintall ikke har vært oppfylt, skal statsforvalter følge dette opp i henhold til Tilskudd til siidaandeler og reinlag – forvaltningsansvar og saksbehandling, og statsforvalters egene rutinebeskrivelser.
7.2.2 Oppfølging av øvre reintall
Reintall i samsvar med det øvre fastsatte reintallet er en forutsetning for bærekraftig reindrift. Statsforvalter skal vurdere om det er behov for å anbefale tiltak for reintallsreduksjon i distriktet/siidaen som er telt.
7.2.3 Oppfølging av rovvilterstatning
Søknader om rovvilterstatninger bygger på opplysninger om reintall. En overrapportering av reintall kan medføre at beregningen av rovvilterstatningen blir feil, siden rovvilttap kan ha blitt beregnet ut ifra et for høyt reintall. Underrapportering kan medføre at vilkårene for rovvilterstatning ikke er oppfylt. Avvik i reintall skal følges opp av statsforvalter og formidles til ansvarlig myndighet for behandling av rovvilterstatning.
7.2.4 Andre uregelmessigheter
Statsforvalter kan gjennom tellingen ha avdekket andre uregelmessigheter som bør følges opp. Avdekkes det forhold under tellingen som er i strid med reindriftsloven, for eksempel umerkede dyr, dyr som ikke tilhører siidaandel etc., skal dette følges opp. Statsforvalteren skal treffe nødvendige pålegg etter reinl. § 75 for å bringe det ulovlige forholdet til opphør og vurdere ytterligere sanksjoner om nødvendig.
7.2.5 Anmeldelse
Statsforvalteren bør vurdere anmeldelse dersom det er større avvik mellom melding om reindrift og telleresultat. Hvis forholdet i saken er alvorlig, kan det rammes av straffelovens bestemmelser i kap. 30 om bedrageri, skattesvik og lignende økonomisk kriminalitet. Forsøk omfattes også av straffebestemmelsene. Forhold kan også rammes av straffeloven § 361 om dokumentfalsk. For mye i utbetalt tilskudd eller rovvilterstatning, kan for eksempel rammes av bedrageribestemmelsene og anses som dokumentfalsk.
I slike saker kan Landbruksdirektoratet kontaktes for nærmere rådføring. Saker hvor det er vurdert om forholdet skal straffes, skal meldes inn til Landbruksdirektoratet.
7.3 Reintall og økonomirapport etter offentligkontrollert telling av rein
Statsforvalter skal etter avsluttet telling utarbeide reintall og økonomirapport etter tellingen. Rapporten bør utarbeides så raskt som mulig etter avslutning av tellingen. Rapporten skal redegjøre for erfaringene med tellingen, hvilke utfordringer statsforvalter vurderer som krevende og hvilke tiltak statsforvalter vurderer kan være hensiktsmessig å iverksette ved kommende års tellinger. Rapporten skal også beskrive telleresultatet med eventuelle avvik og hvordan avvik blir fulgt opp.
Statsforvalteren skal benytte Mal reintall og økonomirapport etter offentlig kontrollert telling av rein som utgangspunkt for rapporteringen, men kan angi flere momenter i rapporten om det vurderes som hensiktsmessig.
7.3.1 Kommunikasjon om tellerapport
Tellerapporten skal oversendes Landbruksdirektoratet og Landbruks- og matdepartementet innen 6 uker etter avsluttet telling.
7.4 Oppfølging av regresskrav
Dersom statsforvalter har gjennomført tvangstelling etter reinl. § 79, skal utgifter i forbindelse med tvangstellingen dekkes av siidaandelsleder/reineier jf. § 79 siste ledd. Eventuelle krav for utgifter knyttet til vedtaket om tvangstiltak skal rettes mot den vedtaket er rettet mot (pliktsubjektet). Ved en tvangstelling er dette leder av siidaandel, jf. forskrift om telling av rein § 2 siste ledd. Utgifter til nødvendig arbeid og kontroll for å få gjennomført et vedtak om tvangstelling, skal dermed dekkes av siidaandel(er) som ikke har etterlevd et vedtak om offentlig kontrollert telling og ikke bidratt tilstrekkelig til å få gjennomført tvangstellingen.
7.4.1 Dokumentasjon
Under gjennomføring av tvangstellingen er det viktig å sikre dokumentasjon for påløpte utgifter og hvem i siidaen/distriktet som bidrar/ikke bidrar til å få gjennomført tvangstellingen. Det er derfor avgjørende at statsforvalteren har gode interne rutiner for gjennomføring av tellingen, og at denne veilederen følges. Det vises særlig til punktene:
- 5.2 Tellingen
- 5.2.2 Registrering og logg
- 5.2.3 Siidaandelsleders plikter
- 6.2 Sanksjoner
- 6.2.2 Tvangstelling
Det må dokumenteres i løpet av en tvangstelling i hvilken grad de ulike siidaandelene har bidratt til gjennomføringen av tellingen. Dette må vurderes ut fra pliktene som følger av aktuelt vedtak om telling i saken og generelle plikter etter reindriftsloven som oppstiller krav til siidaandelsledere. Dette kan dokumenteres med:
- rapporter og logger som føres i løpet av tellingen, og i henhold til rutinebeskrivelsene her,
- observasjoner fra tellekorps og andre,
- tilbakemeldinger fra siidaandelsledere og andre.
Statsforvalter har ved gjennomføring av en tvangstelling ansvar for å sikre dokumentasjon på utgifter som har påløpt under en tvangstelling. Slike utgifter kan være:
- drivstoffutgifter,
- lønnsutgifter,
- scooterleie,
- helikopterleie,
- overnatting,
- reiseutgifter og diett,
- andre utgifter som er knyttet til tvangstellingen.
Det er utgiftene knyttet til nødvendig arbeid som kan kreves dekket etter reindriftsloven. Dette betyr at ikke alle utgifter i forbindelse med en tvangstelling kan kreves tilbakebetalt. For eksempel tilsier dette at det må ses bort fra utgifter som staten uansett ville hatt dersom det ikke ble iverksatt tvangstelling. Det må også vurderes om utgifter som må regnes som investeringer, og ikke direkte utgifter, f.eks. innkjøp av diverse utstyr faller inn under nødvendighetsvilkåret.
Hva som vil være tilstrekkelig bidrag fra den enkelte siidaandelsleder vil bero på hva som ut fra den dokumentasjonen som foreligger, og andre sannsynliggjorte forhold, etter en konkret helhetsvurdering kan regnes som et naturlig og rimelig bidrag. Hva som forventes av bidrag skal alltid vurderes opp mot pliktene i punkt 5.2.3
7.4.2 Fremme regresskrav
Etter endt tvangstelling skal det fremmes regresskrav overfor siidaandelene. Dette betyr at statsforvalter snarest mulig må vurdere grunnlaget for regresskrav, herunder skaffe oversikt over påløpte utgifter og vurdere en fordeling av utgiftene mot den/de som tvangstiltaket er rettet mot. Videre må det forhåndsvarsles om mulig vedtak om regresskrav og vurderes videre saksbehandling etter forvaltningslovens bestemmelser.
Dersom det kommer inn klage på vedtak om tvangstelling, kan statsforvalter først behandle denne klagen, før det arbeides videre med regresskravet. I påvente av en klagebehandling i Reindriftsstyret skal statsforvalter fortsette arbeidet med regresskravet.
Dersom statsforvalter opprettholder vedtaket, må statsforvalteren oversende saken til Landbruksdirektoratet som skal forberede saken for endelig klagebehandling i Reindriftsstyret som klageinstans. Reindriftsstyret kan prøve alle sider av saken.