Til hovedinnhold

Rundskriv 2024/9

Forskrift om tilskudd til siidaandeler og reinlag - forvaltningsansvar og saksbehandling

5 Saksbehandling

Statsforvalteren skal avgjøre søknaden i tråd med de rutiner for saksbehandling som er etablert på forhånd slik det er beskrevet i kapittel 3. I denne forbindelse må statsforvalteren 

  • behandle kontrollmeldinger som slår ut maskinelt i saksbehandlerskjema
  • vurdere behovet for å kontrollere opplysninger fra søker, og hvordan opplysningene skal kontrolleres 
  • avgjøre om vilkårene som er fastsatt i forskriften, er oppfylt 
  • avgjøre om det er behov for å innhente ytterligere opplysninger som kan opplyse saken før vedtak 
  • avgjøre om det skal gis dispensasjon 
  • •avgjøre om det er grunnlag for å avkorte tilskuddet på grunn av feilopplysninger
  • avgjøre om det er grunnlag for å avkorte eller holde tilbake tilskuddet som følge av brudd på annet regelverk

Gjennomførte kontrolltiltak skal dokumenteres på en tilfredsstillende måte. Saksbehandlingssystemet har ikke noen funksjon for å legge inn dokumentasjon på gjennomførte kontroller, saksbehandler må derfor sørge for å dokumentere dette på annet vis. Det å dokumentere de kontroller man har gjort er et virkemiddel for å sikre etterprøvbarhet. Målet er ikke å dokumentere mest mulig, men å dokumentere de kontroller som er gjort som anses som en nødvendig del av grunnlaget for vedtaket om tilskudd. 

Rundskrivet kommentarer til regelverk gir en redegjørelse for grunnvilkår for tilskudd og av reglene for hver enkelt tilskuddsordning.

5.1 Vurdering og kontroll av vilkårene i forskriften

5.1.1 Vilkår som må være oppfylt for alle søkere

Vilkårene i forskriften §§ 3 og 4 er grunnvilkår, som må være oppfylt for alle som søker om tilskudd. Det går frem av bestemmelsene om vilkårene gjelder siidaandelsledere og/eller reinlag.  Se kommentarer til vilkårene i §§ 3 og 4 i kommentarer til regelverk.

5.1.2 § 3 Generelle vilkår for tilskudd

Tilskuddsmottaker må være siidaandelsleder eller reinlag og: 

  1. Melding om reindrift må være levert 
  2. Salgsinntekt fra salg av kjøtt fra rein i reinlagets/siidandelsleders eget merke må ha vært minst 50 000 kroner eksklusive merverdiavgift siste kalenderår  
  3. Leder av siidaandel mottar ikke alderspensjon etter folketrygdens regler i driftsåret søknaden gjelder 

For søker som kun søker om etableringstilskudd, gjelder ikke kravet om minsteinntekt, jf. § 9 andre ledd.  

5.1.2.1 Siidaandelsleder eller reinlag

Det er kun siidaandelsledere og reinlag som kan motta tilskudd etter denne forskriften. For å komme inn i søknadssystemet må de være registrert i grunnregisteret.

Etter reindriftsloven har lederen av en sideordnet rekrutteringsandel i utgangspunktet samme rettigheter og plikter som en siidaandelsleder. I bestemmelsens andre ledd presiseres det imidlertid at leder av sideordnet rekrutteringsandel ikke kan stå som tilskuddsmottaker etter denne forskriften. Dersom kontrollen viser at søker er leder av sideordnet rekrutteringsandel, må statsforvalter avslå søknaden. Inntekter og kalveslakt fra den sideordnede rekrutteringsandelen kan imidlertid inngå i beregningsgrunnlaget for produksjonspremie og kalveslaktetilskudd for siidaandelen den sideordnede rekrutteringsandelen er tilknyttet. I den digitale løsningen beregnes dette automatisk basert på innrapporterte opplysninger fra slakteri og melding om reindrift. 

5.1.2.2 Melding om reindrift

Melding om reindrift må være levert før søknaden kan registreres i systemet. Hvis vilkåret om levering av melding om reindrift ikke er oppfylt må søknaden avslås/avvises.

Søkere kan ikke levere søknad elektronisk uten at melding om reindrift er levert. Statsforvalter kan likevel komme til å motta søknader som ikke er levert i den digitale løsningen, og oppdage at melding om reindrift ikke er levert. Statsforvalter bør i disse tilfellene etterspørre melding om reindrift fra den aktuelle siidaandelen. 

Dersom statsforvalter ikke mottar melding om reindrift, vil ikke vilkåret være oppfylt og søknaden må normalt avslås. 

Manglende mottak av melding om reindrift kan få konsekvenser for øvrige siidaandeler i distriktet, da man i utgangspunktet ikke kan vurdere hovedvilkåret om reintall etter § 4 før alle siidaandeler i et distrikt har levert melding om reindrift. Se kommentarer til dette vilkåret i pkt. 5.1 3.

5.1.2.3 Salgsinntekt

Innrapporterte salgsinntekter rapportert fra slakteri hentes fra slaktebasen. Søker skal oppgi eventuelle inntekter fra videreforedling og privatslakt, bonus fra slakteri og utenlandsk bearbeiding. Saksbehandlingssystemet kontrollerer om salgsinntekt fra salg av kjøtt i eget merke fra rein for 

  • reinlagets eller
  • siidandelsleder(e)s og barn av siidaandelsleder(e) under 17 år pr. 1. januar i driftsåret

har vært minst 50 000 kroner.

Det er kun inntekter fra salg av kjøtt som tas med i beregningen når dette vilkåret vurderes. 

Statsforvalteren må vurdere om opplysningene søker oppgir i søknaden skal legges til grunn, eller om det skal innhentes opplysninger som sannsynliggjør at de oppgitte inntektene fra søker kan legges til grunn ved beregning av tilskuddet. Behovet for å innhente supplerende opplysninger bør gjøres på grunnlag av risikovurderinger. 

Aktuell dokumentasjon kan for eksempel være salgsbilag/faktura/avregninger som viser hvilket produkt som er solgt/omsatt, salgssummen, og tidspunktet for når varen ble levert og kravet på betalingen oppstod. For reineiere som ikke er næringsdrivende må dokumentasjonen vise hva som er solgt, pris og oppgjør for salget.

5.1.2.4  Alderspensjon

Saksbehandlingssystemet kontrollerer om siidaandelsleder har mottatt alderspensjon i reindriftsåret opp mot opplysninger fra Skatteetaten.

5.1.3 § 4 Vilkår om reintallet for siidaene

Etter hovedregelen må siidaens reintall per 31. mars i tilskuddsåret være i samsvar med øvre reintall fastsatt i godkjente bruksregler. Forskriftens andre ledd har stilt opp en rekke unntak fra hovedregelen som gjør at tilskudd likevel kan innvilges til siidaandelslederen. 

Søker gir ikke opplysninger om reintallet i søknaden. Opplysninger om fastsatt reintall i siidaen og faktisk reintall hentes fra henholdsvis bruksregler og melding om reindrift. Det vil også komme frem av systemet dersom det er fastsatt et reintall for siidaandelen. Saksbehandlingssystemet kontrollerer om faktisk reintall overstiger fastsatt reintall, både for siidaaen totalt og for den enkelte siidaandelen. 

For å vurdere hovedvilkåret om reintall avhenger det i utgangspunktet av at alle siidaandeler i et distrikt har levert melding om reindrift. Det samme gjelder siidaer som har fått fastsatt øvre reintall. Dersom det er opprettet en eller flere sideordnede rekrutteringsandeler i distriktet/siidaen, må også disse levere melding om reindrift for at Statsforvalter skal kjenne til det totale reintallet. Statsforvalter kan i utgangspunktet ikke behandle søknader etter unntaksvilkårene i § 4 a-f uten å ha tatt stilling til hovedvilkåret. Dersom den maskinelle kontrollen viser at øvre reintall for distriktet er overskredet selv om ikke alle siidaandeler har levert melding om reindrift, kan statsforvalter vurdere vilkåret som ikke oppfylt, og vurdere om den enkelte søknaden oppfyller noen av unntaksvilkårene. 

Dersom enkelte siidaandeler i et distrikt ikke har levert melding om reindrift, slik at statsforvalter (maskinell kontroll) ikke har nok opplysninger til å kunne vurdere hovedvilkåret som oppfylt/ikke oppfylt, kan ikke søknadene behandles. Statsforvalteren må i disse tilfellene etterspørre melding om reindrift fra de siidaandelene som ikke har levert. 

I de tilfellene statsforvalteren ikke mottar melding om reindrift fra alle siidaandeler i et distrikt, selv når dette har vært etterspurt, kan statsforvalteren vurdere søknadene til øvrige siidaandeler etter unntaksvilkårene. Hovedvilkåret må da vurderes som ikke oppfylt på bakgrunn av manglende opplysninger. Dersom statsforvalteren på et senere tidspunkt har mottatt MOR fra alle siidaandelene, må det vurderes omgjøring av de vedtakene som tidligere er fattet.

Ved dispensasjon fra reintallsvilkåret, må saksbehandler legge inn et midlertidig fastsatt riktig øvre reintall. 

Dersom en siidaandel har "inngått egen avtale om fordeling av reintall" må dette håndteres av saksbehandler ved at de avtalte reintallene settes (midlertidig) som fastsatt øvre reintall på siidaandelene, og så bruke 4a-e i løsningen.  Dersom reintallet ikke er overskredet, eller et eller flere av vilkårene i andre ledd bokstav a.-f. er oppfylt, kan siidaandelsleder få tilskudd. Om vilkårene ikke er oppfylt vil saksbehandlingssystemet utmåle tilskudd etter § 5. 

Dersom grunnvilkåret om reintall vurderes til «IKKE OK» og saksbehandler har krysset av på dispensasjon vil saksbehandlingssystemet gi en stoppmelding med «Du kan ikke benytte den generelle dispensasjonsmuligheten når vilkår om reintall ikke er oppfylt. Dersom du ønsker å dispensere fra vilkåret om reintall, må du endre fastsatt øvre reintall for siidaandelen og benytte unntaksregel 4a -e». Saksbehandler må da legge inn midlertidig fastsatt øvre reintall. 

Statsforvalteren må vurdere om opplysningene om reintall søker har oppgitt i melding om reindrift skal legges til grunn, eller om det skal innhentes opplysninger som sannsynliggjør at de oppgitte opplysningene kan legges til grunn ved beregning av tilskuddet. Dersom andre tall skal legges til grunn må disse registreres i saksbehandlingssystemet. Behovet for å innhente supplerende opplysninger bør gjøres på grunnlag av risikovurderinger. Se mer om gjennomføring av kontroll av opplysninger fra MOR i «Forskrift om melding om reindrift - forvaltningsansvar og saksbehandling». 

For siidaandeler som har opprettet en sideordnet rekrutteringsandel, vil det samlede reintall for disse summeres ved vurdering av vilkåret om reintall. Tallet baseres på innrapportert reintall fra melding om reindrift fra siidaandelen og den tilknyttede sideordnede rekrutteringsandelen. Dette gjelder både ved vurdering av siidaandelens reintall der det er fastsatt et øvre reintall for siidaandelen i § 4a-e, og ved vurdering av reintallsøkning etter § 4f. I den digitale løsningen gjøres dette automatisk.  

5.1.4 § 5 Utmåling av tilskudd ved overskridelse eller økning i reintallet

Bestemmelsen fastslår i første og andre ledd at tilskudd kan gis selv om vilkår i § 4 ikke er oppfylt, men da med en reduksjon som beskrevet i § 5 første og andre ledd. Systemet beregner automatisk reduksjon i tilskudd ved overskridelser innenfor rammene av § 5.

 Se også kommentarer til utmåling § 5 i kommentarer til regelverk.

5.2 Vilkår for de ulike ordningene

Forskriften §§ 7 til 12 regulerer de ulike tilskuddene som kan gis. Statsforvalteren skal vurdere de tilskuddene som søker har krysset av for i søknadsskjemaet. Se kommentarer til regelverket for de enkelte ordningene i kommentarer til regelverk. Nedenfor er kontrollen med den enkelte tilskuddsordning beskrevet. 

Saksbehandlingssystemet beregner tilskudd ut fra opplysningene som foreligger.

5.2.1 § 7 Særskilt driftstilskudd til ungdom

Tilskuddet kan gis til siidaandelsledere som er under 30 år per 1. januar i driftsåret. 

For søknader hvor søkere krysser av for at de søker på dette tilskuddet, kontrollerer saksbehandlingssystemet om søkerne er under 30 år per 1. januar i driftsåret. Søker gir ingen opplysninger i søknaden om dette tilskuddet. 

Saksbehandlingen håndteres av saksbehandlingssystemet, Statsforvalter skal håndtere eventuelle systemmeldinger.

5.2.2 § 8 Særskilt driftstilskudd til kvinner

Tilskuddet kan gis til kvinner som står alene som siidaandelsleder og som har reindrift som hovednæring. 

For søknader hvor søkere krysser av for at de søker på dette tilskuddet, kontrollerer saksbehandlingssystemet kjønn, antall siidaandelsledere og om inntektene fra salg av kjøtt i hovedsak stammer fra reindriften. Opplysninger om personinntekt for siste skatteoppgjør henter saksbehandlingssystemet fra skatteetaten, mens inntekter fra slakt hentes fra slaktebasen. Søker kan i søknaden legge inn opplysninger om andre inntekter fra salg av kjøtt og inntekter som lærling. 

Inntektsopplysningene fra siste skatteoppgjør sjekkes mot inntekter fra slakt i slaktebasen samme år som skatteoppgjøret er fra. For søknader for driftsåret 2023/2024 må søkere manuelt oppgi slakteopplysninger for året 2022, da dette ikke vil være tilgjengelig. For fremtiden vil dette gjøres automatisk. 

Statsforvalteren må vurdere om opplysningene søker oppgir i søknaden kan legges til grunn, eller om det skal innhentes opplysninger som bekrefter de oppgitte inntektene. Behovet for å innhente supplerende opplysninger bør gjøres på grunnlag av risikovurderinger, jf. kap. 3.2 over. 

Aktuell dokumentasjon kan for eksempel være salgsbilag/faktura/avregninger som viser hvilket produkt som er solgt/omsatt, salgssummen, og tidspunktet for når varen ble levert og kravet på betalingen oppstod. 

5.2.3 § 9 Etableringstilskudd

Tilskuddet gis til siidaandelsleder som får overdratt eller opprettet siidaandel til seg før fylte 35 år. 

For søknader hvor søkere krysser av for at de søker på dette tilskuddet, kontrollerer saksbehandlingssystemet om søker var under 35 år da han/hun ble leder og antall år i lederrollen. Søker oppgir ikke noen opplysninger ved søknad om dette tilskuddet. Opplysningene om alder og antall år i lederrollen henter saksbehandlingssystemet fra grunndata. 

Saksbehandlingen håndteres av saksbehandlingssystemet, Statsforvalter skal håndtere eventuelle systemmeldinger. 

5.2.4 § 10 Produksjonspremie

Tilskuddet beregnes med utgangspunkt i nærmere bestemte salgsinntekter fra rein som tilhører reinlaget, siidaandelsleder og eventuelt øvrige reineiere i siidaandelen det siste kalenderåret. 

I særlige tilfeller gir Landbruksdirektoratet dispensasjon fra beregningsperioden for produksjonspremie, i medhold av § 18. Dette medfører endring i beregningsperioden i systemet for både året det gis dispensasjon (utvidet periode), og året etter (innskrenket periode). Landbruksdirektoratet sørger for at riktig beregningsperiode registreres i saksbehandlingssystemet slik at beregningen av tilskudd blir riktig for søker og saksbehandler. Tilskuddsbrevet opplyser om hvilken periode som er lagt til grunn i disse tilfellene.

For søknader hvor søkere krysser av for at de søker på dette tilskuddet henter saksbehandlingssystemet inntekter fra salg til slakteri fra slaktebasen. Søker kan i tillegg oppgi bonus fra slakteri, videreforedling og privatslakt, utenlandsk bearbeiding og andre salgsinntekter fra rein i søknaden. 

Statsforvalteren må vurdere om opplysningene søker oppgir i søknaden kan legges til grunn, eller om det skal innhentes opplysninger som bekrefter de oppgitte inntektene. Behovet for å innhente supplerende opplysninger bør gjøres på grunnlag av risikovurderinger, jf. pkt. 3.2 foran. 

Aktuell dokumentasjon kan for eksempel være salgsbilag/faktura/avregninger som viser hvilket produkt som er solgt/omsatt, salgssummen, og tidspunktet for når varen ble levert og kravet på betalingen oppstod. For reineiere som ikke er næringsdrivende må dokumentasjonen vise hva som er solgt, pris og oppgjør for salget.

5.2.4.1 Dispensasjon

Når en siidaandel avvikles, og hele reinflokken slaktes, kan Landbruksdirektoratet avgjøre at det skal utbetales tilskudd også for salgsinntekt som overstiger den grensen som er fastsatt i femte ledd. Når statsforvalteren mottar opplysninger om at siidaandelsledere som har avviklet driften, må statsforvalteren sende opplysningene til Landbruksdirektoratet så snart som mulig. Landbruksdirektoratet avgjør saken, og sender vedtaket til statsforvalteren for videre behandling av søknaden. Statsforvalter må registrere dispensasjonen i saksbehandlingssystemet.

5.2.5 § 11 Kalveslaktetilskudd

Tilskuddet gis til siidaandeler og reinlag for kalver slaktet i perioden 15.august – 31.mars.

For søknader hvor søkere krysser av for at de søker på dette tilskuddet, innhenter saksbehandlingssystemet opplysninger om antall slaktet kalv i perioden 15. august til 31. mars fra slaktedatabasen. Søker oppgir ikke noen opplysninger ved søknad om dette tilskuddet. 

Saksbehandlingen håndteres av saksbehandlingssystemet, Statsforvalter skal håndtere eventuelle systemmeldinger.

5.2.6 § 12 Ektefelle-/samboertillegg

Tilskuddet gis til ektefeller/samboer som utøver aktiv reindrift i samme siidaandel og der begge står som ledere.  

For søknader hvor søkere krysser av for at de søker på dette tilskuddet, kontrollerer saksbehandlingssystemet om det er en felles siidaandel og om ektefellene/samboerne har en personinntekt under 250 000 kroner utenfor reindriften ved siste skatteoppgjør. Søker kan oppgi inntekter fra verv innen reindriften som er inkludert i personinntekten. Opplysninger om personinntekt og overskudd fra reindrift hentes fra skatteetaten.

Statsforvalteren må vurdere om opplysningene søker oppgir i søknaden kan legges til grunn, eller om det skal innhentes opplysninger som bekrefter at de oppgitte inntektene. Behovet for å innhente supplerende opplysninger bør gjøres på grunnlag av risikovurderinger, jf. pkt. 3.2 foran.

5.2.6.1 Dispensasjon

Statsforvalteren kan dispensere fra kravet om å eie rein i samme siidaandel i året ekteskapet/samboerskapet er inngått. Hvis det kan dokumenteres at ekteskap/samboerskap er inngått i det driftsåret søknaden gjelder, bør det normalt innvilges dispensasjon.  

Statsforvalterens vurdering av om det kan gis dispensasjon fra eierskap, må fremgå i et eget dispensasjonsvedtaksbrev. I tilskuddsbrevet vil det fremkomme en standardtekst. Vedtak om dispensasjon skal arkiveres på samme sak som søknaden og vedtak om tilskudd, se pkt. 2.7.

5.2.7 Adgang til å innhente opplysninger

Forskriften § 13 har bestemmelser om opplysningsplikt og kontroll. Bestemmelsen bruker betegnelsen tilskuddsmottaker, ikke søker. En naturlig forståelse av bestemmelsen vil imidlertid være at den omfatter både potensielle og reelle tilskuddsmottakere, dvs. både søkere og de som allerede har mottatt tilskudd. 

I noen saker kan det være aktuelt å innhente opplysninger ut over det som kommer fram i søknaden. Forskriften § 13 gir statsforvalteren en adgang til å innhente slike opplysninger i søknadsbehandlingen. Statsforvalteren må vurdere hvilke opplysninger det eventuelt er nødvendig å innhente for å kunne avgjøre søknaden. 

Forskriften § 13 gir også hjemmel for å innhente opplysninger i en klagesak eller en omgjøringssak. 

Dette er beskrevet i kapittel 7 Behandling av klager. 

Statsforvalteren må gi tilskuddsmottaker en frist for å gi opplysningene, jf. forvaltningsloven § 17 jf. § 16. Dersom tilskuddsmottaker ikke gir opplysningene innen fristen, bør statsforvalteren i første omgang vurdere om det skal purres på opplysningene. 

Dersom tilskuddsmottakeren ikke gir opplysningene innen rimelig tid, må statsforvalteren avgjøre saken på bakgrunn av de opplysningene som er tilgjengelige. 

5.2.8 Vurdere dispensasjon

Statsforvalteren skal vurdere om det skal gis dispensasjoner fra søknadsfristen i forskriften § 6 og fra vilkåret om at begge ektefellene/samboerne eier rein i samme siidaandel etter forskriften § 12 andre ledd. Dette er beskrevet i veiledningen til disse bestemmelsene. 

Statsforvalteren må beskrive de bakenforliggende forholdene og gi begrunnelse for sine vurderinger av om dispensasjon skal gis eller ikke. Statsforvalterens vurdering av om det kan gis dispensasjon fra søknadsfristen, kan fremgå i et eget vedtaksbrev, eller beskrives som fritekst under samlefeltet «Begrunnelse» i saksbehandlingsløsningen. 

Landbruksdirektoratet skal vurdere om det kan gis dispensasjon fra inntektsgrensen etter § 10, og fra forskriftens bestemmelser i særlige tilfeller, jf. forskriften § 18. Dersom opplysninger i søknaden eller andre opplysninger i saken tilsier at det kan vurderes dispensasjon etter noen av disse bestemmelsene, skal statsforvalteren oversende søknaden til Landbruksdirektoratet, som avgjør om dispensasjon skal innvilges eller ikke. Landbruksdirektoratet sender vedtaket til statsforvalteren for videre behandling av søknaden. 

5.2.9 Vurdere avkorting i og/eller tilbakehold av tilskuddsutbetalingen

Avkortingsvurderingen har betydning for fastsettelsen av tilskuddet. Muligheten for avkorting er hjemlet i forskriften § 16. 

Forskriften § 16 har også en bestemmelse om at tilskudd i visse tilfeller kan holdes tilbake. Dette har ikke betydning for fastsettelsen av tilskuddet. Bestemmelsene om avkorting og tilbakehold behandles likevel samlet i dette rundskrivet, ettersom vurderingene i begge tilfeller knytter seg til søkers/tilskuddsmottakers aktsomhet. 

Bestemmelsen bruker betegnelsen tilskuddsmottaker, ikke søker. Det følger imidlertid av innholdet i bestemmelsen at tilskuddet ikke nødvendigvis er utbetalt på det tidspunktet statsforvalteren skal vurdere om tilskuddet skal avkortes og/eller holdes tilbake. Statsforvalteren kan derfor bruke bestemmelsen på både potensielle og reelle tilskuddsmottakere, dvs. både søkere og de som allerede har mottatt tilskudd. 

Bestemmelsen har to vurderingsmomenter, med forskjellig mulige utfall: 

I. Har tilskuddsmottaker uaktsomt eller forsettlig gitt feil opplysninger i søknaden som har eller kunne ført til en feil utbetaling? 

  • Hvis svaret er nei, kan tilskuddet ikke avkortes 
  • Hvis svaret er ja, kan statsforvalteren fatte vedtak om avkortning av hele eller deler av tilskuddet 

II. Har tilskuddsmottaker ved (grov) uaktsomhet eller forsett brutt lover eller forskrifter for reindriftsnæringen? 

  • Hvis svaret er nei, kan tilskuddet ikke avkortes 
  • Hvis svaret er ja, kan statsforvalteren fatte vedtak om at hele eller deler av tilskuddet skal holdes tilbake, eventuelt at utbetalingen skal avkortes helt eller delvis.

Avkortingsvurderingen er en skjønnsmessig vurdering. De individuelle statsforvalterembeter forutsettes selv å etablere egne rutiner for vurdering av avkortingens størrelse. 

I den digitale løsningen fremkommer det en standardtekst når tilskuddet er avkortet og/eller tilbakeholdt. Saksbehandler kan fylle ut begrunnelse for den vurderingen som er gjort i eget felt under saksbehandlingen, med konkrete henvisninger til hvorfor avgjørelsen er tatt. Alternativt kan statsforvalteren fatte egne vedtak som gjelder avkorting, med henvisning fra tilskuddsvedtaket.

5.2.9.1 Forskriften § 16 første ledd: Feil eller mangelfulle opplysninger i søknaden

Kjerneområde for bestemmelsens første ledd er tilfeller hvor reindriftsmyndighetene gjennom saksbehandling og kontroll oppdager feilopplysninger. Hvis søker selv sier fra om feilen uoppfordret, uten at reindriftsmyndighetene har tatt kontakt med søker, bør tilskuddet beregnes ut fra de korrigerte opplysningene og ikke avkortes. 

Hvis statsforvalteren konkluderer med at søker har gitt feil eller mangelfulle opplysninger i søknaden, må statsforvalteren beregne tilskuddet ut fra de opplysningene som kan legges til grunn som korrekte. 

Statsforvalteren kan i tillegg avkorte i den samlede tilskuddsberegningen når søker har gitt feilopplysningene ved uaktsomhet eller med forsett, og dette har eller kunne ha ført til en urettmessig utbetaling. 

Aktsomhetsvurderingen

Aktsomhetskravet i bestemmelsen innebærer at det ikke kan avkortes i tilskuddet hvis tilskuddsmottaker var i aktsom god tro om at opplysningene som ble gitt var riktige. Det kan heller ikke avkortes hvis feilopplysningene har ført til en lavere utbetaling enn tilskuddsmottaker ellers kunne fått. 

Ved vurdering av aktsomhetskravet må statsforvalteren gjøre en avveining av flere hensyn. Blant annet om det var uklarheter i søknadsskjema, regelverk eller annen informasjon. Det må i så fall vurderes om denne uklarheten kunne skape tolkningstvil hos tilskuddsmottakeren, og om han eller hun har kontaktet statsforvalteren for å avklare uklarheten. Det ses også hen til tidligere praksis der aktsomhetskravet er blitt vurdert. 

Hvis statsforvalteren etter en vurdering har kommet fram til at søker ikke har vært i aktsom god tro, må det konkluderes med at tilskuddsmottaker har gitt feilopplysningene ved uaktsomhet eller med forsett. Hvis opplysningene i tillegg førte til eller kunne ført til at tilskuddet ble utbetalt med for høyt beløp, må statsforvalteren vurdere om hele eller deler av tilskuddet skal avkortes.

Avkortingsvurderingen

Når det er konstatert uaktsomhet eller forsett som førte til eller kunne ført til en høyere tilskuddsutbetaling enn berettiget, må statsforvalteren vurdere om det skal avkortes i det berettigede tilskuddsbeløpet, og eventuelt med hvilket beløp.  

Etter forvaltningspraksis kan tilskuddsbeløpet avkortes med et beløp tilsvarende økningen i tilskudd feilopplysningen ville ført til. Statsforvalteren kan, etter en vurdering av rimelighet, forholdsmessighet og særskilte forhold hos søker eller i reindriften, komme til at avkortingsbeløpet skal settes høyere eller lavere. 

For å ivareta likebehandlingsprinsippet bør det etableres rutiner som sikrer det, og ellers ses hen til tidligere behandling av lignende saker. 

Beløpet som avkortes kan aldri være større enn søkers tilskuddsutbetaling i den enkelte søknadsperioden. 

5.2.9.2 Forskriften § 16 andre ledd: Brudd på regelverk i reindriftsnæringen

Når det under søknadsbehandlingen kommer frem at tilskuddsmottaker driver eller har drevet sin virksomhet i strid med lover eller forskrifter for reindriftsnæringen, må statsforvalteren vurdere om hele eller deler av tilskuddet skal holdes tilbake eller avkortes. 

Aktsomhetsvurderingen

For at tilskuddet skal kunne holdes tilbake eller avkortes, må vedkommende myndighet ha konstatert at tilskuddsmottaker har handlet uaktsomt, grovt uaktsomt eller forsettlig ved overtredelsen av det aktuelle regelverket. Dersom andre myndigheter enn statsforvalteren har fattet vedtak i saken, skal ikke statsforvalteren gjøre en egen aktsomhetsvurdering, men forholde seg til vedtaket som er fattet. Der slik aktsomhetsvurdering ikke er foretatt, må statsforvalteren gjøre en selvstendig aktsomhetsvurdering. 

Når det er konstatert at regelverket er brutt ved uaktsomhet, grov uaktsomhet eller med forsett, skal statsforvalteren vurdere om tilskuddet til siidaandelen eller reinlaget skal holdes tilbake og/eller avkortes. 

Tilbakehold av tilskudd

Når det er konstatert at regelverket er brutt ved uaktsomhet eller forsett, må statsforvalteren vurdere hvor mye av tilskuddet som skal holdes tilbake. Tilskuddet som holdes tilbake bør være stort nok til å legge press på tilskuddsmottaker til å rette opp ulovligheter i hans eller hennes drift, men ikke så stort at det oppleves som urimelig og forringer tilskuddsmottakerens økonomi. 

Hvis søker har rettet opp forholdet og innrettet sin drift slik at den er blitt lovlig, kan tilskuddet ikke lenger holdes tilbake. Det er organet som har fattet vedtaket om brudd som kan bekrefte at forholdet er rettet. Hvis dokumentasjonen ikke er enkelt tilgjengelig, bør statsforvalteren be tilskuddsmottakeren om å oversende dokumentasjonen. 

Statsforvalteren skal oversende vedtak om at tilskuddet skal holdes tilbake til Landbruksdirektoratet, og informere direktoratet når tilskuddet kan utbetales. 

Avkorting

Statsforvalteren kan avkorte hele eller deler av tilskudd når den aktuelle myndigheten har konstatert at det ved regelverksbruddet er utvist grov uaktsomhet eller forsett, også der det ulovlige forholdet har blitt rettet. 

Graden av eventuell avkortning bør stige proporsjonelt med alvorligheten av handlingen som førte til brudd for relevant regelverk, i tillegg til vurderingen av driftsøkonomiske konsekvenser for den aktuelle tilskuddsmottakeren. For å ivareta likebehandlingsprinsippet bør det ses hen til tidligere behandling av lignende saker. 

Beløpet som avkortes kan aldri være større enn søkers tilskuddsutbetaling i den enkelte søknadsperioden. 
 

Fant du det du lette etter?